kimare Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Har en 8 år gammel Zanussi, som ikke lenger pumper ut vannet. Utfra min beskrivelse og reperasjonsmannens erfaring trodde han det var pumpa som var gåen. Pris på reperasjon 1200 til 1500 kr. Dersom jeg ønsker å gjøre det selv, betalte jeg kun for pumpa pris glemte jeg å spørre om men det vil overaske meg mye dersom det koster mer enn 500,-. Mine spørsmål er: Hvor enkelt er det å bytte pumpe på en 8 år gammel Zanussi? Har det noen hensikt? Dersom det ikke er å anbefale reperasjon. Hvilken vaskemaskin skal jeg gå for? Jeg har lurket litt rundt på forumet og ser at maskiner fra de store tyske produsentene anbefales. En kjapp gjennomgang hos de ulike butikkene gir meg disse alternativene: AEG L66815 6 kg/ 1600 o/min 5000,- Siemens WM16E160NN 6 kg/ 1600 o/min 5000,- Electrolux EWF14079 6 kg/1400 o/m 3300,- LG WD-16330FDK 8 kg/1600 o/m auksjon, men uaktuelt å betale mer enn for Siemens/ AEG. Er AEG/ Siemens/ LG verdt 1700,- mer enn Electrolux? Endret 16. juli 2008 av kimare Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Er det bare pumpa så er jo den rask og bytte på de fleste, to skruer. en ledning og en slange. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2008 Da har jeg sammen med en kompis (som har litt mer peiling) kikket inn i maskinen. Antakeligvis er det pumpa som har røket, men i tillegg ser børstene svært slitte ut slik at det antakeligvis bare er et tidsspørsmål før hele maskinen kollapser, dermed går det mot kjøp av ny maskin. Spørsmålet er hva vi skal gå for. Pt står det mellom maskiner fra Gorenje/LG/Siemens/AEG Det frister å gå for en Gorenje eller LG maskin, som småbarnsfamilie hadde det vært praktisk med en 7 (Gorenje) eller 8 (LG) kg trommel. I tillegg er begge maskinene børsteløse noe som skal være en fordel mtp holdbarhet og lyd, LG uten drivrem og svinghjul som ytterligere skal være en fordel mtp levetid og støy. Maskinene er produsert på egne fabrikker i Slovenja og Korea, og altså ikke på "felles" fabrikker i Polen/Tyrkia/Italia som mange andre maskiner, om det har noe å si for kvaliteten får andre svare på. Pris ferdig levert på døra er 4500 (Gorenje) og 5500 (LG). De andre alternativene er maskiner fra mer kjentemerker som Siemens og AEG, begge disse tar "kun" 6 kg. Siemens maskinen er den billigste, men den er også børsteløs. AEG er børsteløs, spørsmålet om maskinen i realiteten ikke er annet enn en Elextrolux/Zanussi i AEG-drakt. Begge maskinene er produsert i Polen. Pris ferdig levert på døra er 4500 (Siemens) og 5300 (AEG). Spørsmålet mitt er hvor holdbare Gorenje/LG er mot f.eks Siemens/AEG Prismessig før jeg Gorenje/LG gir litt mer. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Kjenner best til AEG da jeg selv har brukt en kombimaskin fra nevnte merke. Etter kontinuerlig daglig drift over flere år er jeg overbevist om kvaliteten fra denne produsenten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå