Gå til innhold

Test: Mist 1000 W

Anbefalte innlegg

For 1 uke siden har jeg kjøpt en Corsair HX-1000. Solid og stillegående.

Hadde en MIST 500W for noen år siden med ikke så bra resultater. Kvalitetsmessig var jeg ikke imponert over den MIST'n. Den ble byttet 3 ganger av Microplex. Bestemt på slutten å selge den og kjøpte en Corsair HX-620. Den funke helt fint inntil nå når jeg har en maskin med 5 hard disker + full Core2 Duo speks. Denne maskinen krever mer watt og uten tvil gikk jeg for den HX-1000.

Lykke til med MIST'n for dem som vil kjøpe den.

Det er heftig mange som sliter med RMA problematikk med Corsair PSU også (les deres forum), samme med de andre merkene, og er dessverre ikke uvanlig. For alle oss med fungerende PSU'er og gode erfaringer med de fleste kvalitetsmerkene, så blir din historie enda en som føyer seg inn i rekken av uheldige kunders frustrasjoner. Selv fikk jeg 3 DOA av Enermax toppmodell på 2 uker, slikt skjer, og det er derfor garanti og reklamasjon er til.

Har selv bygd flere dusin PC'er med Mist PSU'er for kunder, og alle går som klokker. Det gjør forøvrig disse med Corsair PSU også...

At du velger å unngå dette merket pga. denne opplevelsen, er ditt valg, akkurat som disse med gode erfaringer velger det motsatte.

Om jeg tolker deg riktig anngående HX620 ikke hengte med på maskinen du beskriver, så kan ikke den ha vært ved sine fulle fem, det skal den klare uten å "svette" engang...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tips: om man lager review av en dyr strømforsyning, er ikke det å holde seg innenfor ATX-specs godt nok. Det skulle nesten bare mangle av en PSU til et 4-sifret beløp, mener nå jeg. 3.8% avvik på +5V er i meste laget, og utifra grafene er avviket også stort selv ved moderat belastning. 98mV rippel (12v) og 40mV (5V)) er også i meste laget for en "entusiast-PSU". Som gammel PC Powet & Cooling-fan er jeg ikke veldig imponert. OCZ EliteXtream scorer langt bedre.

Lenke til kommentar
Om jeg tolker deg riktig anngående HX620 ikke hengte med på maskinen du beskriver, så kan ikke den ha vært ved sine fulle fem, det skal den klare uten å "svette" engang...

Etter flere strømbruk kalkulatorer på nettet jeg prøvde fant jeg at total strømbruk på min nåværende maskin er på ca. 615W (det er ikke bare de 5 diskene som suger strøm, jeg har en del ekstra ting her også + overklokking). Denne verdien er på grensen for den 620W Corsair. Maskinen kanskje skulle klare seg bra med den HX620 men jeg bestemte meg for oppgradering allikevel.

620W PSU-en fungerer enda fint og jeg tenker å selge den.

Det er rett det du sier om at noen ganger er det bare uflaks med noen produkter, men jeg fikk en del rare resultater fra de 500W MIST-ene jeg hadde med flere digitale PSU målere. I tillegg var alle dem plagget med en hørtbart lyd til og med da de var avslått. Denne lyden var rapportert av flere brukere i disse forumene på den tiden men jeg tror at de har korrigert problemet i modellene etter den jeg hadde.

MIST-en har fått god kritikk på nettet her i Norge så det kan hende at de har klart å korrigere feilene de hadde i de første modellene.

Lenke til kommentar

Etter flere strømbruk kalkulatorer på nettet jeg prøvde fant jeg at total strømbruk på min nåværende maskin er på ca. 615W (det er ikke bare de 5 diskene som suger strøm, jeg har en del ekstra ting her også + overklokking). Denne verdien er på grensen for den 620W Corsair. Maskinen kanskje skulle klare seg bra med den HX620 men jeg bestemte meg for oppgradering allikevel.

620W PSU-en fungerer enda fint og jeg tenker å selge den.

Det er rett det du sier om at noen ganger er det bare uflaks med noen produkter, men jeg fikk en del rare resultater fra de 500W MIST-ene jeg hadde med flere digitale PSU målere. I tillegg var alle dem plagget med en hørtbart lyd til og med da de var avslått. Denne lyden var rapportert av flere brukere i disse forumene på den tiden men jeg tror at de har korrigert problemet i modellene etter den jeg hadde.

MIST-en har fått god kritikk på nettet her i Norge så det kan hende at de har klart å korrigere feilene de hadde i de første modellene.

Slike kalkulatorer melder nesten uten untak forbruk som er langt høyere enn det som forekommer i det virkelige liv. som nevnt bør 620 være nok med god margin til å drive ditt oppsett.

AtW

Lenke til kommentar
Og at skribent påstår at vi ikke kommer til å se en slik belastning på våre strømforsyninger er bare antagelser som ikke representerer nettop til dem disse strømforsyningene er myntet, nemelig entusiastene : En overklokket Quad med et litt spenstig hovedkort med 2x 4850 I CF eller eventuelt 2x 280GTX I sli trekker sitt, så kan du jo tenke deg hvor mye som går med for eksempel med kommende 2x 4870X2 og her snakker vi kun om et par skjermkort.

Nei, denne artikkelen er i mine øyne langt ifra ferdig og det er en synd at man ikke tar seg tid nok til å skrive den ordentlig.

I mine øyne er det en ganske god antakelse, systemet du skisserer bruker nok ganske nærme 500 Watt, vesentlig nærmere 500 watt enn 1000 watt, det kan jeg nesten garantere. Hvor mange av de med 1000 watts forskyning har en masking som trekker mer enn en SLI-rigg? jeg vil bli overrasket om det er mer enn 5%. Ser man på oppsettene folk operer med her inne, så er det nesten uten unntak med PSUer som kan levere vesentlig mer enn de trenger. (ihvertfall på paipret, finnes vel forskyninger med høyere rating enn de "fortjener" også)

AtW

1 PC med 1x4870X2 og Quad trekker fort > 400W ifølge tester.

Uten overklokking, og uten ekstrautstyr.

Kun det som trengs for benchmarks.

Med 2x4870X2 trekker den fort nærmere 700W eller enda mer, med overklokking av CPU og skjermkort.

Jeg er fullstendig enig i at veldig mange kjøper langt kraftigere PSU enn de egentlig behøver ut fra opprinnelig hardware.

Men da har man ihvertfall rom for oppgraderinger og overklokking, uten å måtte skifte ut PSU.

Kjøper man seg en 1kW PSU, er det selvfølgelig vesentlig hvor mye den støyer ved forskjellig belastning, selv om de færreste noengang vil være i nærheten av maks.

Dette er en strømforsyning for entusiaster, og da skal det også legges til grunn at man har det mest ekstreme av hardware, som selvfølgelig er overklokket.

Lenke til kommentar
Og at skribent påstår at vi ikke kommer til å se en slik belastning på våre strømforsyninger er bare antagelser som ikke representerer nettop til dem disse strømforsyningene er myntet, nemelig entusiastene : En overklokket Quad med et litt spenstig hovedkort med 2x 4850 I CF eller eventuelt 2x 280GTX I sli trekker sitt, så kan du jo tenke deg hvor mye som går med for eksempel med kommende 2x 4870X2 og her snakker vi kun om et par skjermkort.

Nei, denne artikkelen er i mine øyne langt ifra ferdig og det er en synd at man ikke tar seg tid nok til å skrive den ordentlig.

I mine øyne er det en ganske god antakelse, systemet du skisserer bruker nok ganske nærme 500 Watt, vesentlig nærmere 500 watt enn 1000 watt, det kan jeg nesten garantere. Hvor mange av de med 1000 watts forskyning har en masking som trekker mer enn en SLI-rigg? jeg vil bli overrasket om det er mer enn 5%. Ser man på oppsettene folk operer med her inne, så er det nesten uten unntak med PSUer som kan levere vesentlig mer enn de trenger. (ihvertfall på paipret, finnes vel forskyninger med høyere rating enn de "fortjener" også)

AtW

1 PC med 1x4870X2 og Quad trekker fort > 400W ifølge tester.

Uten overklokking, og uten ekstrautstyr.

Kun det som trengs for benchmarks.

Med 2x4870X2 trekker den fort nærmere 700W eller enda mer, med overklokking av CPU og skjermkort.

Jeg er fullstendig enig i at veldig mange kjøper langt kraftigere PSU enn de egentlig behøver ut fra opprinnelig hardware.

Men da har man ihvertfall rom for oppgraderinger og overklokking, uten å måtte skifte ut PSU.

Kjøper man seg en 1kW PSU, er det selvfølgelig vesentlig hvor mye den støyer ved forskjellig belastning, selv om de færreste noengang vil være i nærheten av maks.

Dette er en strømforsyning for entusiaster, og da skal det også legges til grunn at man har det mest ekstreme av hardware, som selvfølgelig er overklokket.

400 Watt fra støpslet ja, dvs kanskje 340 watt i reelt forbruk, så kan vi anta at uoverklokket trekkes det maks 500 watt med 2 stk. Og dette er i overkant av hva de fleste faktisk har av oppsett, selvsagt er det mulig å trekke mer, men jeg står på mitt, de aller færreste som kjøper denne forskningen bruker nærmere 1000 watt enn 500 watt.

AtW

Lenke til kommentar

Vi er nok ganske enige om hvor mye et standard SLI/CF oppsett krever.

Mitt poeng er at man gjør en uholdbar antakelse, basert på dagens hardware og "normale brukere".

Det er for veldig mange vesentlig hvordan PSU vil yte/støye i et fremtidig oppsett.

De færreste tar seg vel råd til å kjøpe 2x4870X2 eller 2xGF280, men om man kjøper seg 1kW PSU uten et sånt oppsett, er det vel nettopp fordi man planlegger oppgraderinger.

Når jeg kjøper PSU til godt over 1000,-, ønsker jeg ikke å bli tvunget til å kjøpe en ny ved enhver større oppgradering, pga. støy eller ustabile/lave spenninger.

Derfor er det vesentlig å teste også for oppsett som trekker vesentlig mer enn det man normalt vil se i praksis, med dagens hardware.

Hvis man ønsker å hjelpe folk til å velge riktig PSU, bør man heller opplyse om at dette er en PSU for speiselt interresserte, med unormalt høye krav.

Jeg holder fast på at PSU bør testes for entusiaster, og ikke de som velger alt for kraftig PSU for sitt bruk.

Lenke til kommentar
PSU testene til HW minner om hardware testene til 3DGameMan.

Alt er 100% kickass!

Har en Mist 1000w selv, kjøpte den for 1kkr på supertirsdag. Verdt pengene, men ville ikke gitt 1300kr for den. Da ville jeg mye heller kjøpt en Corsair HX1000W.

Jeg liker testene på 3DGameMan jeg. :D

Men ikke fordi de er så veldig grundige og pålitelige akkurat.

Dessuten kan man jo le litt av tabbene hans.

Alltid kjekt å se hvordan f.eks. kabinett fungerer i praksis, samt at man kanskje ser svake punkter lettere enn en artikkel med kun tekst og bilder.

3DGameMan's Video-reviews kommer i tillegg til mer grundige reviews når jeg velger produkt.

Men nesten alt er 100% kickass, som du sier. :nei:

Lenke til kommentar

Jeg har fått en Corsair HX1000W for par dager siden. Mitt første intrykk:

Den er diger(lang), men det gikk helt fint å installere den i Coolermaaster Cosmos 1000.

Den er musestille og jeg har ikke hørt en pip fra den selv under tunge spill.

6 stk PCIe med 6pin + 8pin om man kan ha opp til 3 GPU

Foreløpige er jeg klanfornøyd, men må nok pushe den litt med kommende GPU for se hva den egentlige duger til under tunge last.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...