Gå til innhold

Test: Mist 1000 W

Anbefalte innlegg

HW.no trenger å gå i tenkeboksen angående "testmetodikk og karaktersystem". Fordi som regel den siste "anbefaling" eller "Editor Choise" vil overskrive de tidligere anbefalingene.

Jeg har et forslag for HW.no. Der man har flere "anbefalinger" i en så liten kategori (som feks. 1000w PSU) da bør man ta inn resultater fra tidligere tester i en roundup/sammenligning og gi "anbefaling" til kun en av dem. På denne måten vil folk ha mye bedre grunnlag for å følge HW.no's anbefalinger uten å bli forvirret av anbefalingene.

Hva sikter dere til med testmetodikk og karaktersystem? Sistnevnte er noe som vil bli endret nå i forhold til tek.no: http://www.hardware.no/artikler/her_er_vaa...ogiportal/52465

Vi er meget villige til og høre på dere brukere for utbedring av testmetodikk, så lenge det lar seg gjøre. Det eneste jeg ser en mangel på nå er støynivå - men der har vi forbedret oss. Vi jobber hele tiden med utvikling rundt hvordan vi presenterer tester, vi tar det opp med dere brukere. Dessverre blir ikke alle feil fanget opp før de settes i praksis.

Samletester er noe vi gjør, men jeg skjønner definitivt problemstillingen din Sam_Oslo: http://www.hardware.no/artikler/13_stromforsyninger/46088

Som sagt, alt seriøs og konstruktiv kritikk blir lest og tas i mot - selv om vi ikke alltid kommenterer det :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sier på ingen måte at 1000wattern til Mist er dritt , men at de to andre alternativene sam_oslo nevte er bedre.

Jeg sier på ingen måte at 1000wattern til Mist er dritt , men at de to andre alternativene sam_oslo nevte er bedre.

Ingen av oss som har kommentert her at Mist er dritt, men vi har sagt at det finnes bedre alternativer.

Nei, i det siste så har det vist seg at hardware.no er nødt til å sette seg i tenkeboksen når det gjelder testmetodikk og karaktersystem da jeg føler at de ikke lenger greier å skille mellom kvaliteten på de forskjellige psu'ene.

Hvor mange anbefalninger har vi på strømforsyninger nå?

I praksis gjør Misten samme jobben like bra, til en lavere pris. Om man absolutt vil ha høyere kvalitet på kondensatorene, så er den nye versjonen rett rundt hjørnet.

Å si at du har et bedre alternativ, så må du kunne peke på ting som gjøres bedre i praksis for sluttbrukeren..

Om man faktisk leser igjennom testene til hw.no på 1000 wattere, så vil man se variasjoner som kan avgjøre vilke valg man tar. Men, så lenge disse variasjonene kun er små og ubetydelige i praksis, så vil prisen avgjøre mye.

Når det gjelder "Annbefalt" stempelet i testene, så har ikke jeg noen problemer med at dette deles ut til bra produkter, men sammenlign gjerne med andre relevante produkter i testene som allerede har vært inne på testbenken og fremhev forskjellene på støy/spenninger/rippel/pris...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Ingen av oss som har kommentert her at Mist er dritt, men vi har sagt at det finnes bedre alternativer.

Nei, i det siste så har det vist seg at hardware.no er nødt til å sette seg i tenkeboksen når det gjelder testmetodikk og karaktersystem da jeg føler at de ikke lenger greier å skille mellom kvaliteten på de forskjellige psu'ene.

Hvor mange anbefalninger har vi på strømforsyninger nå?

I praksis gjør Misten samme jobben like bra, til en lavere pris. Om man absolutt vil ha høyere kvalitet på kondensatorene, så er den nye versjonen rett rundt hjørnet.

Å si at du har et bedre alternativ, så må du kunne peke på ting som gjøres bedre i praksis for sluttbrukeren..

Jeg har personlig ingen av dem (slik som du har ) , og er således ikke farget av eget kjøp.

Har allerede nevnt at Corsair's design er dual transformer , og vil medvirke til mere stabile spenninger under høy last enn single med så høy output.

Når det gjelder OCZ/PCP & C Elitextream 1000W sier tallene i HW.no sin egen test at den er bedre (men er uten modulær kabling).

Lenke til kommentar

Testen er ganske så bra. Følger man med litt fra tidligere tester så finnes det bedre alternativer en Mist, men disse er også dyrere.

Hvis det er lov å komme med litt kritikk.......

1. Jeg savner at Dere oppgir tall på spenning, ikke bare grafer og prosenter.

2. Jeg savner at Dere oppgir støy ved, 200-400-600w, etc. Noen strømforsyninger kan bråke noe inni helvete ved full last, men kan være kanonbra ved mediumlast, og kan ellers ha veldig bra ripple og spenning over hele spekteret.

Ellers så synes jeg at testene Dere utfører er kjempefine!

Så er det en ting jeg lurer på, men kanskje noen kan svare på dette.

Jeg registrerer at ganske mange PSU'er starter over normal spenningen, for deretter å falle noen få prosenter under normal spenningen. Jeg ville vurdere en strømfosryning som overfores med startspenning, kun for å overleve minimumskravet, til å være en ræva strømforsyning...

(Har ingenting med Misten å gjøre :))

Lenke til kommentar
HW.no trenger å gå i tenkeboksen angående "testmetodikk og karaktersystem". Fordi som regel den siste "anbefaling" eller "Editor Choise" vil overskrive de tidligere anbefalingene.

Jeg har et forslag for HW.no. Der man har flere "anbefalinger" i en så liten kategori (som feks. 1000w PSU) da bør man ta inn resultater fra tidligere tester i en roundup/sammenligning og gi "anbefaling" til kun en av dem. På denne måten vil folk ha mye bedre grunnlag for å følge HW.no's anbefalinger uten å bli forvirret av anbefalingene.

Hva sikter dere til med testmetodikk og karaktersystem? Sistnevnte er noe som vil bli endret nå i forhold til tek.no: http://www.hardware.no/artikler/her_er_vaa...ogiportal/52465

Vi er meget villige til og høre på dere brukere for utbedring av testmetodikk, så lenge det lar seg gjøre. Det eneste jeg ser en mangel på nå er støynivå - men der har vi forbedret oss. Vi jobber hele tiden med utvikling rundt hvordan vi presenterer tester, vi tar det opp med dere brukere. Dessverre blir ikke alle feil fanget opp før de settes i praksis.

Samletester er noe vi gjør, men jeg skjønner definitivt problemstillingen din Sam_Oslo: http://www.hardware.no/artikler/13_stromforsyninger/46088

Som sagt, alt seriøs og konstruktiv kritikk blir lest og tas i mot - selv om vi ikke alltid kommenterer det :-)

Jeg har ikke noe ankepunkter på testen eller metodikken, og har allerede i første posten nevnt at dette er en bra test:

Denne testen kom akkurat på riktig tidspunkt. Bra test!.

Eneste jeg savner er litt bedre oversikt over "anbefalte" produkter i samme kategoryi/segment. Jeg hadde nesten bestemt meg for å bestille Corsair HX1000W, men siden vi har 3 "anbefalte" 1000W PSU, blir jeg litt usikker. Alt jeg savner er litt bedre rankerring, og siden vi har testeresultater fra før, da bør det la seg gjøres.

Lenke til kommentar
Jeg har personlig ingen av dem (slik som du har ) , og er således ikke farget av eget kjøp.

Har allerede nevnt at Corsair's design er dual transformer , og vil medvirke til mere stabile spenninger under høy last enn single med så høy output.

Når det gjelder OCZ/PCP & C Elitextream 1000W sier tallene i HW.no sin egen test at den er bedre (men er uten modulær kabling).

Det blir vel nevnt at det er dual i Misten...

Om ett PSU har 0.9% spennings avvik og ett annet har 2.32% på max load, så ligger begge langt innenfor hva som er annbefalt. Og forskjellene innenfor samme produktserie kan variere endel. Fordi om førstnevnte har lavere avvik, så gjør det ikke noen bedre jobb i praksis, og er slett ikke verd en masse ekstra penger for å oppnå..IMHO..

HX1000W, BeQuiet 1000W, OCZ Elitexstream 1000W eller Mist 1000W gjør alle sammen samme jobben tilfredstillende. Og siden støynivået fra dem er omtrent det samme på 500W, så ville jeg valgt den som kostet minst, noe jeg altså har gjort. Modulært er også noe jeg setter pris på, selv om det koster litt i avvik..

Uansett hvilket man valgte av de nevnte PSU'ene, så gjør de en tilfredstillende jobb.

Lenke til kommentar

Det blir vel nevnt at det er dual i Misten...

Om ett PSU har 0.9% spennings avvik og ett annet har 2.32% på max load, så ligger begge langt innenfor hva som er annbefalt. Og forskjellene innenfor samme produktserie kan variere endel. Fordi om førstnevnte har lavere avvik, så gjør det ikke noen bedre jobb i praksis, og er slett ikke verd en masse ekstra penger for å oppnå..IMHO..

HX1000W, BeQuiet 1000W, OCZ Elitexstream 1000W eller Mist 1000W gjør alle sammen samme jobben tilfredstillende. Og siden støynivået fra dem er omtrent det samme på 500W, så ville jeg valgt den som kostet minst, noe jeg altså har gjort. Modulært er også noe jeg setter pris på, selv om det koster litt i avvik..

Uansett hvilket man valgte av de nevnte PSU'ene, så gjør de en tilfredstillende jobb.

Fikk ikke med meg først at detvar dual trafo i Mist1000.

Hw sin test at HX-1000 blander sammen uttrykket linjer(rails) med hvilken trafo spenningene kommer fra og forvirrer leseren.

De burde skrive en detajert beskrivelse av hva dual trafo er og fordelene dette gir.

Corsair derimot har gjort det smart med å kombinere transformer1 med +12v og +3.3V og transformer2 med +12v og +5.5v.Dette gjør 3.3v og 5.5v uavhengig av hverande ved last.Og de to +12v utgangene er også selvfølgelig uavhengige (må ikke forveksles som rails i en single trafo design hvor alt orginerer fra en og samme trafo)

Enkelt sagt er det to 500W strømforsininger sveiset sammen i ett synkronisert design.

Alle som har drevet med overklokking vet at 3.3v og 5v (chipsett/minne) er minst like viktige mhht stabil spenning og med lav rippel som +12v(cpu) for optimalt resultat (spesielt 3.3v som hk's VRM'er regulerer til VDIMM).

HW.no's tester legger lite vekt på å opplyse viktigheten av dette syns iallefall jeg (selv om de måler det).

I Hw sin test av HX-1000 sies det:

Spenninger:

+5 V-linjen begynner 1,2 % over den ideelle verdien, før den til slutt ender opp 2 % lavere enn sin ideelle verdi. +3,3 V-linjen presterer også meget godt, og ender opp 2,12 % fra der vi helst ser at den skal være. Dette er svært stabile verdier – faktisk er noe av det råeste vi har sett!

Rippel:

+12 V-linjen starter med en rippel på 20 mV. Den holder seg faktisk i det samme området under hele testingen, og ender opp med 18 mV ved maksimal belastning. Dette er en meget lav verdi, som er blant det beste vi har sett.

Vi beveger oss over til +5 V-linjen, og ser at velstanden er like høy der og. Ved laveste målte belastning ligger rippelen på 18 mV, mens den faktisk synker til 16 mV ved maksimal belastning.

Sist ut skal vi ta en titt på +3,3 V-linjen. Den første verdien vi måler er 6 usle millivolt. Underveis øker verdien noe, men det er ikke snakk om mye. Ved maksimal belastning har +3,3 V-linjen en rippel på 16 mV. Meget gode tall, Corsair!

I Hw sin test av Mist1000 sies det:

Spenninger:

+12 V-linjen starter meget høyt, faktisk over 2 % fra sin ideelle verdi, men den henter seg inn igjen mens belastningen øker. +3,3 V-linjen har et like stort avvik, men denne linjen starter normalt og synker gradvis. Det er ved +5 V-linjen vi finner det største avviket, henholdsvis 3,8% fra den ideelle verdien.

Rippel:

Vi ser først på +12 V-linjen, og merker fort at rippelen er større enn vanlig. Den laveste verdien vi finner er 64mV ved 200 W belastning. Denne verdien øker, og ender faktisk opp på 98 mV. Dette er en relativt høy verdi, men den er godt innenfor ATX-standardens spesifikasjoner.

Vi beveger oss over til +5 V-linjen, og minner om at rippelen her ikke skal overstige 50 mV. Den laveste verdien vi finner er 26 mV, og rippelen stiger opp til 40 mV ved 600 W belastning, før den synker litt ned igjen. +5 V-linjen holder seg altså innenfor hva som er anbefalt, noe som tilfredsstiller oss.

I motsetning til sine storebrødre, ligger +3,3 V-linjen meget lavt. Den starter så lavt som 14 mV, og øker til 20 mV ved 600 W belastning. Videre blir rippelen noe lavere mens vi øker belastningen opp til strømforsyningens maksimale utgangseffekt.

IMHO - Jeg ville kjøpt meg Corsair HX-1000 , også pga deres supre support hvor det aldri er noe diskusjoner om replacement ,og har "free of charge" utsendig av PSU kabler man trenger/mangler.

Og til sist pga anerkjennelse fra overklokkere/entusiaster verden over for HX520/HX620 produktene .

Er et par 1000watt strømforsyniger til jeg gjerne skulle sett dere testet:

Antec TruePower Quattro 1000W (full ratet på 50°C)

Zalman ZM1000-HP , som med heatpipes i designet høres ut som en spennende løsning for de som er ute etter støysvak PSU.

Lenke til kommentar

syar2003:

Et overklokk resultat lar seg IKKE påvirke av disse små avvikene sålenge spenningene er stabile under belastningen. Det vil ikke være noen forskjell på ditt overklokkings resultat enten du har Mist 1000W eller Corsair 1000W, eller noen annen kvalitets 1kw PSU. En strømforsyning som blir ustabil innenfor støttet max effekt under klokking, ligger langt under kvaliteten vi her forholder oss til.

Om du velger Corsair fordi du liker dette produktet og deres support bedre, er din sak, men om du tror du eller andre får bedre klokk med Corsair kontra Mist, er du på villspor....

Dette har vært poenget mitt hele tiden, om jeg har vært uklar på dette, beklager jeg. At det ser pent ut i everest med 0,09v mer på 5V linja på 1000W belastning er nok det eneste man sitter igjen med for denne ekstra kostnaden på 300,-.

Å velge en strømforsyning av god kvalitet som leverer det den lover innenfor støttet belastning er meget viktig for PC brukere. Alle disse nevnte PSU'ene gjør dette selv på 1kw belastning.

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Du tar feil.

Jeg hadde et DFI-NF4 SLI DR hvor jeg tyna memory overklokken max.

Avvik på +3.3v (innenfor fem prosenten på spenningsvariasjon og ripple) gjorde at jeg strappet om hovedkortet til å regulere VDIMM fra +5v .Og gjett hva - jeg fikk bedre klokk på minnet.

Lenke til kommentar
Du tar feil.

Jeg hadde et DFI-NF4 SLI DR hvor jeg tyna memory overklokken max.

Avvik på +3.3v (innenfor fem prosenten på spenningsvariasjon og ripple) gjorde at jeg strappet om hovedkortet til å regulere VDIMM fra +5v .Og gjett hva - jeg fikk bedre klokk på minnet.

Håpløst eksempel, og irrelevant i sammenligningen av disse 2 PSU'ene som ca. leverer det samme på 3.3v. Jeg hadde samme kortet og fikk bedre klokk på 5v selv, selv om 3.3v gikk på 3.45v via justering av railen på OCZ powerstream 600.

Jeg gjentar, uansett å mye du klokker innenfor 1kw belastning, vil disse nevnte PSU'ene levere like resultater....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Det er lov å ha forskjellige meninger og det hjelper alle for å få et større perspektiv og bedre valg, men slike tester bør kunne hjelpe med å avklare disse "uenighetene". Derfor trenger man litt bedre ranking for kunne gi en bedre oversikt av 3 "anbefalte" produkter.

Jeg personlig mener at PSU er en viktig investering som kommer til¨å vare mye lengre enn flere andre komponenter som utdateres fort i dissa dager, da er det bedre å betale 15% mer og få seg en Corsair HX1000W.

Lenke til kommentar
Du kan mene hva du vil , og jeg mene hva jeg vil , og det er å personlig ha Corsair som preferanse.

Det er lov å være uenig er det noe som heter. ;)

Om du liker Corsair best, er helt opp til deg som jeg skrev tidligere. Jeg liker Corsair PSU'er svært godt selv jeg....

Men, den gir ikke noe bedre klokkeresultat innenfor 1kw belastning enn de andre "Annbefalte" 1kw PSU'ene, og dette er ikke basert på meninger, men på fakta.

Lenke til kommentar
Det er lov å ha forskjellige meninger og det hjelper alle for å få et større perspektiv og bedre valg, men slike tester bør kunne hjelpe med å avklare disse "uenighetene". Derfor trenger man litt bedre ranking for kunne gi en bedre oversikt av 3 "anbefalte" produkter.

Jeg personlig mener at PSU er en viktig investering som kommer til¨å vare mye lengre enn flere andre komponenter som utdateres fort i dissa dager, da er det bedre å betale 15% mer og få seg en Corsair HX1000W.

At du liker den ene mer enn den andre, er helt ok og er helt opp til deg.

At det er et smartere valg å gå for Corsair fremfor et billigmerke til 595,-, er det ingen tvil om, men det er ikke noe tryggere å velge en Corsair fremfor noen av de andre annbefalte 1000w PSU'ene.

På RMA er Corsair på ingen måte best i klassen...

PS: Det er ikke 3 1000W PSU'er som er annbefalt, det er 4.. BeQuiet 1000W har enda mindre avvik på 1000W enn noen annen hw har testet: -0,50% på 12v, -1,40 % på 3.3v og -0,61 % på 5v.

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

For å legge til noe da som er med å øke min preferanse for HX-1000.

Corsair selected Channel Well Tech as their OEM partner to build the HX1000W. At first glance you might assume this build is the same as some other power supplies on the market that are based on the Channel Well Tech PUC platform (like the Thermaltake Toughpower 1200W we reviewed a few months ago). However, after closer inspection you will see that Corsair has modified the basic design and component selection. Most noticeably is the use of numerous solid polymer capacitors instead of the more traditional (and less expensive) electrolytic caps.

The primary capacitors on the two 500W secondary stages are high-quality Nippon Chemi-Con brand and rated for 330uF, 420V, and 105°C - very good.

Nearly all of the secondary capacitors are solid polymer type caps. This is the first PC power supply we have seen that uses this many solid caps. In the past there have been a few manufacturers that claimed to use solid caps but in reality there was only one while all the rest were electrolytic. Motherboard and video card manufacturers have been using solid caps for years so it’s nice to see a power supply vendor also taking advantage of the smaller size and longer life that solid caps have to offer.

( http://www.pcper.com/article.php?aid=583&a...xpert&pid=5 )

Lenke til kommentar
Og at skribent påstår at vi ikke kommer til å se en slik belastning på våre strømforsyninger er bare antagelser som ikke representerer nettop til dem disse strømforsyningene er myntet, nemelig entusiastene : En overklokket Quad med et litt spenstig hovedkort med 2x 4850 I CF eller eventuelt 2x 280GTX I sli trekker sitt, så kan du jo tenke deg hvor mye som går med for eksempel med kommende 2x 4870X2 og her snakker vi kun om et par skjermkort.

Nei, denne artikkelen er i mine øyne langt ifra ferdig og det er en synd at man ikke tar seg tid nok til å skrive den ordentlig.

I mine øyne er det en ganske god antakelse, systemet du skisserer bruker nok ganske nærme 500 Watt, vesentlig nærmere 500 watt enn 1000 watt, det kan jeg nesten garantere. Hvor mange av de med 1000 watts forskyning har en masking som trekker mer enn en SLI-rigg? jeg vil bli overrasket om det er mer enn 5%. Ser man på oppsettene folk operer med her inne, så er det nesten uten unntak med PSUer som kan levere vesentlig mer enn de trenger. (ihvertfall på paipret, finnes vel forskyninger med høyere rating enn de "fortjener" også)

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

@Nilsen:

Kan jeg spørre hva denne 5 års garantien til strømforsyningen består i?

Jeg spør fordi jeg mistenker at ordet "garanti" i stor grad brukes som et buzzword. En garanti er tross alt ikke gyldig/relevant så lenge den ikke utvider forbrukers rettigheter utover det forbrukerkjøpsloven sier om reklamasjon. På en strømforsyning har man høyst sannsynlig 5 års reklamasjonsrett uansett. (Ref avsnitt om videospiller)

Lenke til kommentar

Jeg handla 600watt versjonen i går siden den var på tilbud på netshop.

Stillegående og heldigvis akkurat lange nok kabler på strøm og skjermkort. *puh*

Greit med kabler som en kan koble av og på som en vil.

1000 Watt, får det kanskje bli om ett par år. 600 skal holde ei stund til for min del siden jeg ikke har sli eller lignende.

Lenke til kommentar

For 1 uke siden har jeg kjøpt en Corsair HX-1000. Solid og stillegående.

Hadde en MIST 500W for noen år siden med ikke så bra resultater. Kvalitetsmessig var jeg ikke imponert over den MIST'n. Den ble byttet 3 ganger av Microplex. Bestemt på slutten å selge den og kjøpte en Corsair HX-620. Den funke helt fint inntil nå når jeg har en maskin med 5 hard disker + full Core2 Duo speks. Denne maskinen krever mer watt og uten tvil gikk jeg for den HX-1000.

Lykke til med MIST'n for dem som vil kjøpe den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...