Nilsen Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Slagordet "The Sound of Silence" slår ikke feil, selv om Wattene er mange. Les mer Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Småpirk. Kondensatorer byttes Da vi testet en mindre strømforsyning fra Mist fikk vi vite at kondensatorene skal byttes innen kort til. Mist har nå valgt å gå over til japanske kondensatorer, noe som også blir gjort med denne 1000-watteren. I praksis betyr dette høyere kvalitet og lengre levetid for deg som forbruker. Er desverre ikke enig i konklusjonen, da psu må sammenlignes med tilsvarrende som finnes på markedet og der finnes det bedre i form av lavere rippel og støynivå / effektivitet. Og når det gjelder støynivå : Støymålingen ble gjort med en belastning på 500 W. Vi har valgt denne verdien fordi selv ikke et beist av en maskin sjelden trekker så mye strøm. Denne støymålingen viser derfor en god verdi i forhold til hva du vil oppleve i praksis. Under testing opplevde vi at støynivået til strømforsyningen steg etter en belastning på 600 W. Mist 1000 W lever opp til rykte sittet, og gir ikke fra seg mer enn 27 dbA ved våre målinger. Dette er en meget lav verdi, sammenlignet med andre strømforsyninger vi har testet. Støyen er også meget behagelig. Denne delen av testen gjør til at jeg straks kvalifiserer denne artikkelen til en tøyseartikkel, enhver seriøs publikasjon har nok testet grundigere enn dette og det er jo som regel en grunn til at brukerne kjøper seg en 1000Watt strømforsyning og ikke en 600Watt. Vær konsekvent og test strømforsyningen ordentlig, inntill dere har gjort det så kan dere like godt trekke denne artikkelen. Endret 14. juli 2008 av Malvado Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Denne testen kom akkurat på riktig tidspunkt. Bra test!. Nå har vi fått nye GPU og flere (inkludert meg) tenker på å skaffe seg enten 2 * GTX 280 eller 2 * 4870x2 og da en 1000W er veldige aktuelt. Hitill har jeg vurdert : Corsair HX1000W for ca. kr. 1700 OCZ Elitexstream 1000W for ca. kr. 1850 Nå kommer denn MIST 100W for ca. kr. 1300 Alle sammen har fått veldig bra omtale og "anbefaling" av HW.no. Når prisene er ganske nære da blir det ikke lett å velge. Jeg har ett inntrykk at Corsair HX1000W blir den beste, hva forslår dere som best av disse 3? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Synes den begrensede kabelpakken som følger med er et litt "sneaky" triks for å selge mer. Tror nok de fleste som kjøper en 1000W har bruk for mer enn 2 PCI-E-kabler. I mangel av flere erfaringer fra forbrukere med MIST 1000W, hadde jeg nok valgt Corsairs HX1000W fremfor denne. Bygger det på at jeg har en del bedre erfaring med Corsair (520W) enn MIST/Cooltek (600W). Jeg er klar over at MIST 600W har rykte på seg for å bråke, så der har jeg litt dårlige preferanser, men jeg synes faktisk at kvaliteten på kablene halter noe også. Måtte bla fjerne overflødig plastikk fra noen av kontaktene og kabelstrømpene kunne absolutt sittet bedre. Corsairs stive kabler fungerer langt bedre etter min mening. Modulær 20/24-pin og 4/8-pin er også bare tull egentlig. Endret 14. juli 2008 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Håper redaksjonen kommer til å teste flere 1000W+ fremover. Evt. ta en stortest med alle som selges i norge. Birger Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Bare så dere er klar over det : Corsair HX-1000 er faktisk en dual transformer PSU også , og har "garantert" kvalitets kondensatorer (man slipper tvil). Den er også garantert til å levere 1000W ved 50°C temperatur. Ville ikke vurdert denne Mist'n i det hele tatt opp imot de to sam_oslo lister opp. Og OCZ har som kjent "adoptert" PC Power & Cooling , trenger jeg si mer .. Endret 14. juli 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Merkelig mange negative kommentarer til Mist for tiden, synes nesten at mange har bestemt seg for at dette merket er "dritt", selv om tester viser det motsatte. Denne leverer det den lover, punktum. 5 års garanti, og gode erfaringer fra 600W rev.3 og 1000W Mistene, kan jeg trygt annbefale disse. Har nå en 1000W Mist selv, og denne oppleves som meget stabil og stille. Uansett overklokk, Misten leverer varene 24/7... Ga 1000,- for den på supertisdag på Netshop, og den er verd hver eneste krone.. Til testeren: Kunne dere ikke bestemme dere for å teste støynivå på alle verdiene dere tester spenningene på, på samtlige PSU'er dere tester? Endret 14. juli 2008 av Ourasi Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Jeg har kjørt inn 3 stk. Corsair PSU'er (2x550w, 1x750w) -de er solide, støyer lite. Trenger jeg 1000w, blir det Corsair! Lenke til kommentar
Jalladoode Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Støymålingen ble gjort med en belastning på 500 W. Vi har valgt denne verdien fordi selv ikke et beist av en maskin sjelden trekker så mye strøm. Denne støymålingen viser derfor en god verdi i forhold til hva du vil oppleve i praksis. Under testing opplevde vi at støynivået til strømforsyningen steg etter en belastning på 600 W. Mist 1000 W lever opp til rykte sittet, og gir ikke fra seg mer enn 27 dbA ved våre målinger. Dette er en meget lav verdi, sammenlignet med andre strømforsyninger vi har testet. Støyen er også meget behagelig. Dere tester spenninger, rippel og effektivitet ved 1000W, men støy blir kun testet ved 500W? Jeg tror de fleste som vurderer denne strømforsyninga er interessert i hvor mye støyen øker ved høyere belastning. Jeg er nok enig med Malvado i at støytesten av denne strømforsyninga er nærmest ubrukelig. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Jeg har kjørt inn 3 stk. Corsair PSU'er (2x550w, 1x750w) -de er solide, støyer lite. Trenger jeg 1000w, blir det Corsair! Og dette er en relevant kommentar for testen? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Jeg sier på ingen måte at 1000wattern til Mist er dritt , men at de to andre alternativene sam_oslo nevte er bedre. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Jeg har kjørt inn 3 stk. Corsair PSU'er (2x550w, 1x750w) -de er solide, støyer lite. Trenger jeg 1000w, blir det Corsair! Og dette er en relevant kommentar for testen? Det er veldige relevant, fordi når prisene er så like, da er det naturlige å velge den beste kvaliteten. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Vi holder på med å gjøre litt om på støytestingen, da vi tidligere har innsett handikapet ved å kun teste ved et stadium. Malvado: Hvor ligger grunnalget ditt i at hele artikkelen bør trekkes fordi støymålingene ikke er gode nok etter din mening? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Jeg sier på ingen måte at 1000wattern til Mist er dritt , men at de to andre alternativene sam_oslo nevte er bedre. Ingen av oss som har kommentert her at Mist er dritt, men vi har sagt at det finnes bedre alternativer. Nei, i det siste så har det vist seg at hardware.no er nødt til å sette seg i tenkeboksen når det gjelder testmetodikk og karaktersystem da jeg føler at de ikke lenger greier å skille mellom kvaliteten på de forskjellige psu'ene. Hvor mange anbefalninger har vi på strømforsyninger nå? Edit : Jørgen E. Nielsen : Det handler om å være konsekvente gjennom hele artikkelen, om man tester rippel og spenninger ved 100 - 1000watt så bør man gjøre det samme gjennom hele artikkelen også med støynivå, når man så vektlegger at psu er støysvak I konklusjonen uten at man har testet støynivå ved f.eks 80% og 90% belastning så har man på en måte ikke vært konsekvent nok. Og at skribent påstår at vi ikke kommer til å se en slik belastning på våre strømforsyninger er bare antagelser som ikke representerer nettop til dem disse strømforsyningene er myntet, nemelig entusiastene : En overklokket Quad med et litt spenstig hovedkort med 2x 4850 I CF eller eventuelt 2x 280GTX I sli trekker sitt, så kan du jo tenke deg hvor mye som går med for eksempel med kommende 2x 4870X2 og her snakker vi kun om et par skjermkort. Nei, denne artikkelen er i mine øyne langt ifra ferdig og det er en synd at man ikke tar seg tid nok til å skrive den ordentlig. Endret 14. juli 2008 av Malvado 1 Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Denne testen kom akkurat på riktig tidspunkt. Bra test!. Nå har vi fått nye GPU og flere (inkludert meg) tenker på å skaffe seg enten 2 * GTX 280 eller 2 * 4870x2 og da en 1000W er veldige aktuelt. Hitill har jeg vurdert : Corsair HX1000W for ca. kr. 1700 OCZ Elitexstream 1000W for ca. kr. 1850 Nå kommer denn MIST 100W for ca. kr. 1300 Alle sammen har fått veldig bra omtale og "anbefaling" av HW.no. Når prisene er ganske nære da blir det ikke lett å velge. Jeg har ett inntrykk at Corsair HX1000W blir den beste, hva forslår dere som best av disse 3? Fikk min for 999,- Men hadde heller valgt Corsair dersom jeg skulle betalt så mye som 1700 kroner nå. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Jeg sier på ingen måte at 1000wattern til Mist er dritt , men at de to andre alternativene sam_oslo nevte er bedre. Ingen av oss som har kommentert her at Mist er dritt, men vi har sagt at det finnes bedre alternativer. Nei, i det siste så har det vist seg at hardware.no er nødt til å sette seg i tenkeboksen når det gjelder testmetodikk og karaktersystem da jeg føler at de ikke lenger greier å skille mellom kvaliteten på de forskjellige psu'ene. Hvor mange anbefalninger har vi på strømforsyninger nå? HW.no trenger å gå i tenkeboksen angående "testmetodikk og karaktersystem". Fordi som regel den siste "anbefaling" eller "Editor Choise" vil overskrive de tidligere anbefalingene. Jeg har et forslag for HW.no. Der man har flere "anbefalinger" i en så liten kategori (som feks. 1000w PSU) da bør man ta inn resultater fra tidligere tester i en roundup/sammenligning og gi "anbefaling" til kun en av dem. På denne måten vil folk ha mye bedre grunnlag for å følge HW.no's anbefalinger uten å bli forvirret av anbefalingene. Endret 14. juli 2008 av Sam_Oslo 1 Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Jeg har kjørt inn 3 stk. Corsair PSU'er (2x550w, 1x750w) -de er solide, støyer lite. Trenger jeg 1000w, blir det Corsair! Og dette er en relevant kommentar for testen? Det er veldige relevant, fordi når prisene er så like, da er det naturlige å velge den beste kvaliteten. Prisene er så like? Miste'n koster 300 kroner mindre, synes da det er penger spart. Tror du får minimalt bedre strømforsyning i Corsair'en (hvis du i det hele tatt får bedre?), og pris per krone er veldig relevant for Mist sin 1000 watt'er Og det blir ikke akkurat et dårlig kjøpe når du kunne få den for 1000 kroner på Netshop sin Supertirsdag Endret 14. juli 2008 av Giallorossi Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 6 av 11 strømforsyninger i 2008 har fått anbefaling. Dette er en høyere ratio enn de andre produktgruppene vi tester. Men, man må ikke se på strømforsyningsmarkedet på samme måte som f. eks hovedkortmarket. De fleste strømforsyninger i dag kommer ut fra et fåtall av fabrikker. Produsenter slik som Cooler Master velger en strømforsyning som f.eks CWT produserer, endrer litt på den, og får sin logo på det. Hovedkortprodusenter som Gigabyte og ASUS derimot, har sine egne fabrikker. I tillegg er en strømforsyning en rimelig standard enhet, ikke i nærheten like kompleks som et hovedkort. Det skal også sies at strømforsyningen vi tester, dessverre ofte er "kremen" av strømforsyninger. I det siste har vi begynt og teste lav-pris-strømforsyninger, noe som har bevist mange myter, og disse har da ikke fått anbefaling. Her på hardware.no anbefaler vi kun produkter vi føler at du som forbruker kan kjøpe med trygghet, uten å bli skuffet over kvaliteten. Vi ønsker å annbefale kun det beste av det beste, men som jeg har forklart over, så er det veldig mange helt der oppe på toppen. Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Synes karaktersystemet er greit jeg. Dersom en strømforsyning har fått "anbefales" vet du at den er god nok i forhold til hva du betaler. Og dersom det er flere med "anbefales" på så får du bare velge etter hva du har råd til, værre er det ikke. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Vil også se støynivået ved full last. Enig i at her bør det testes apples-to-apples, slik at de andre strømforsyningene dere har testet får en rettferdig sjanse. Ellers kan testresultatet gjerne mistolkes når det skal brukes som markedsføring av produsent. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå