kromaxx Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Hva er vanlig lønn i supermarkeder som Rimi, Rema 1000, Kiwi, Meny? Da tenker jeg hovedsaklig på butikkmedarbeider stillingene der man sitter i kassa og fyller på med varer i hyllene (er 21 år gammel). Varierer lønna veldig avhengig av alder i denne bransjen? Jeg kjenner en person på rundt 30 år som tjener 145 NOK i timen på Rema. Varierer lønnsnivået veldig avhengig av hvor i landet man bor, eller hvor mange som handler i butikken det gjelder til daglig? Hva er gjennomsnitt og hva er det minste man har krav på? Jeg har søkt rundt på nettet etter oversikter/forumtråder som omtaler dette, men de er over to år gamle. Lurer også på om det er store forskjeller innen lønnsnivåer på andre arbeidsplasser som f.eks gartnerier, lagre, posten og evt. andre stillinger som ikke krever en spesialisert utdanning... Tenker da på det vanlige for folk med allmenn videregående utdanning, uten noen relevant spesialisering. Finnes det noen oversikter på nett som viser statistikk over gjennomsnittlige lønnsnivåer innen ovennevnte bransjer? Endret 14. juli 2008 av kromaxx Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) 119,48 er tariff, for din aldersgruppe. Så har du UB-tilegg på hhv 21,- (fra 18-21 hverdager), 48,- (21 og utover, hverdager) og 84,-. (16 og utover lørdag). Dette er vel tariffen som hører til handel. Og muligens kontor? Endret 14. juli 2008 av fredrik Lenke til kommentar
krizzzy Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 For posten er det 127,35 for sommarvikarar i alle fall. Reknar med at ein får same lønna som dei som er lågast på rangstigen av fast ansatte. Så får ein 11,- ekstra før 07.00 og etter 15.00, i tillegg så får ein helgetillegg på 21,- Lenke til kommentar
kromaxx Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Hvordan kan det ha seg at en person på 30 år, uten noen spesialisert utdanning tjener 145 NOK i timen i kassa på Rema? Det eneste jeg kan komme på er aldersforskjellen på ca 10 år og kanskje det at lønna varierer avhengig av hvor mange som handler i butikken til daglig. Jeg kom i tale med noen fra et vikarbyrå som nevnte at vanlig lønn (via vikarbyrået altså) innen daglivare (kasse) var på 120 NOK i timen, og 110 NOK per time som lagermedarbeider. Vikarbyråene får jo prosenter av lønna di, siden de også melker kua. Det vil med andre ord si at supermarkedet betaler vikarbyrået mer enn 120 NOK per time for hver time du arbeider. Dette betyr vel også at det blir dyrere for et supermarked å ansette personer via et vikarbyrå, og dermed prioriterer vel supermarkedene også de personene som ikke søker jobb via et vikarbyrå. En person på NAV nevnte et eksempel der vikarbyrået mottar 200 NOK for hver time du jobber (dersom du er ansatt av dem), mens du får 100 NOK i lønn. Hvis jeg da jobber på et supermarked (via vikarbyå) så ville jeg tjent 120 NOK per time, mens det ville kostet supermarkedet 240 NOK i timen for å la deg jobbe. Her er det noe som ikke stemmer. Vikarbyråene ville ikke greid å stille opp i en slik konkurranse. Noen av tallene jeg har fått må derfor være feilaktige, men hvilke? Endret 15. juli 2008 av kromaxx Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12348972834 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 ^ de kan da umulig få 50% av lønna?? :S Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 kromaxx: Han på 30 kan ha jobbet i noen år, og vært i lønnsforhandlinger. En med erfaring gjør en mye mer effektiv jobb, og det er typisk de som har jobbet der noen år som sørger for at julene går rundt. Det er faktisk ikke bare bare å drive butikk. Sannsynligvis har han fått et jobbtilbud fra en annen plass, og gått til sjefen og sagt at han vil litt opp i lønn, hvis ikke så slutter han. dette var kanskje i en periode med mangel på folk, og da hadde nok ikke sjefen noen annen mulighet enn å innfri kravet. Eller så mener han bare at det er det han får i gjennomsnitt, når UB-tilleggene er tatt med. Ikke noe problem å ha 150 i timen da, om en jobber en god blanding av helg, formiddag og kveld. Lenke til kommentar
kromaxx Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2008 Fant ut at han har omtrent 6 års ansienitet. Så det må vel være forklaringen. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Det er flere lønnstrinn. Ansenitet, alder og eventuelt fagbrev spiller inn på lønn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå