Gå til innhold

Nytt objektiv til Canon 400D

Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

Jeg trenger et nytt objektiv til kameraet mitt (Canon EOS 400D), ettersom jeg klarte å ødelegge standardlinsa (pytt, den var ikke mye å samle på). Jeg trenger et objektiv som kan erstatte det jeg ødela, men jeg ønsker selvfølgelig å kjøpe noe bedre enn den billige plastsaken. Jeg er en forholdsvis fersk hobbyfotograf som fotograferer det meste - landskap, mennesker, dyr, men jeg skulle ønske jeg kunne ta bedre bilder av småkryp (for tiden låner jeg en Canon EF 70-200mm 1:4 av en venn). Jeg har ca. 4000 kr til disposisjon. Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går ut i fra at det er gamle-kit'en du har hatt, EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II, siden du har Canon 400D.

Den mest direkte erstatningen er den nye kit-linsa, Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS, som følger med kit'et til 450D og har kommet mye bedre ut i tester. Hvis du kombinerer den med Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS får du to objektiver til under fire tusen samlet, som begge gir mye objektiv for pengene og som tilsammen dekker 18-250mm.

Alternativt kan jo dette være en glimmrende mulighet til å utvikle seg med fast optikk? Siden du er interessert i småkryp kan kansje Canon EF-S 60mm f/2.8 USM macro være en spennede mulighet? Prisen ligger under tre tusen og gir deg et meget anvendelig objektiv til andre ting enn makro også.

Ellers er Canon EF 100mm f/2.8 USM til under 4500,- også et alternativ du kan vurdere. Bedre for småkrypene men kansje ikke fullt så all-round som 60mm'ern. Har selv dette objektivet på ønskelista, men da har jeg allerede de to førstnevnte objektivene.

PS. Rot litt rundt på nettet og les reviews/anbefalinger; det kan jo hende du kommer til andre sluttninger enn meg. Dette er tross allt ekstrapolert fra mine egne beskjedne erfaringer, ispedd hva jeg har lest meg til. Lykke til med valget uansett. :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg følger med på bruktmarkedet, men lurer på om det kanskje er billigere å kjøpe i Tyskland? Reiser dit snart...

Har blitt anbefalt et objektiv som jeg lurer på om jeg vil kjøpe, Canon IS USM 17-85mm; noen som har erfaring med dette objektivet?

Lenke til kommentar

Vi har en slik på jobben, og den er meget bra. Jeg kjenner også en svært kjent fotograf som bruker en slik når han underviser. Han bruker aldri noe annet enn film og Hasselblad, men synes kombinasjonen 30D og 17-85 er en fin kombinasjon. Men den er visst som det meste av optikk i klassen under L litt plaget med produksjonsavvik, men ikke altfor mye såvidt jeg har observert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...