Coffinshaker Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Hei Hjemme har vi følgende system. En router i første etasje koblet til bredbåndsmodem. Fra den Routeren går det en kabel til en datamaskin i samme rom, og 3 kabler opp i annen etasje til 2 datamaskiner og en xbox 360. Xboxen og den ene av disse datamaskinene er på rommet mitt. Jeg skal nå kjøpe meg en laptop, og er da interessert i å gå over til trådløst. I alle fall i annen etasje. Hvordan går jeg frem for å gjøre dette? Er det så enkelt som å koble en trådløs router til en av kablene i annen etasje (som da kommer fra tråd-routeren i første eteasje? Eller er det noe annet jeg må gjøre? I så fall hvilken router bør jeg kjøpe? Skal kjøpe laptop på dell og lurte på om noen av de jeg kan velge på dell.no er gode. På dell.no kan jeg velge i mellom disse: Belkin F5D7230 trådløs ruter DSL/kabel (802.11g) D-Link AirPlus G DI-524 trådløs ruter DSL/kabel (802.11g) D-Link AirPlus G DWL-G700AP trådløst tilgangspunkt (802.11g) [ 426.41 kr eller 22,-/måned-1] Belkin F5D7050 trådløs USB-adapter (802.11g) D-LINK DIR-635 Wireless N-ruter D-Link DWA-140 Wireless N USB-miniadapter Det trådløse nettet trenger ikke og rekke lengre enn mitt rom og naborommet i annen etasje. Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Det var ikke mye å velge i, og 2 av 6 er klientdelen. Og Dell har et mye større utvalg enn det du viser til. Men Dell har jevnt over 80 - 100 % høyere pris en konkurrenter på de fleste varene Men i og med at du har en router alt holder det med et aksesspunkt som DWL-G700AP. Men jeg ville aldri begrenset bruken av trådløs til noen få rom. Privat har jeg tilgang over hele huset samt ute på diverse terrasser. Greit til å streame musikk når jeg sitter og nyter solen med en god bok og "headsett". Så man kan vurdere å skifte ut eksisterende ruter med en ny trådløs ruter (med 4 Lan porter). Finnes mye med bra rekkevidde med 802.11n "standard", enkel oversikt.. D-Link DIR-655 kommer meget bra ut i tester, og har også GB LAN. Du får vel også omtrent alle Dell bærbare med 802.11n. Skulle du allikevel ville ha bare et trådløst aksesspunkt er de nesten like dyre som en komplett trådløs router med switch. Lenke til kommentar
Coffinshaker Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 Akkurat. Takk for hjelpen. Det er bare det at for å gå over til ett fulstendig trådløst nett, må jeg vel kjøpe trådløst nettverkskort til de maskinene som nå er på kablet nett? Det er utgifter jeg helst vil unngå, siden disse maskinene er relativt lite i bruk, men fortsatt må ha internett tilgjengelig ofte. Hvis jeg kjøper en av routerne du anbefalte med god rekkevidde og plasserer den i annen etasje, vil den kunne nå en etasje ned? Regner selvfølgelig med at dette kommer ann på huset mitt, men prøver bare å få ett lite bilde av hvor stor rekkevidden kan bli. Krever egentlig ikke så mye, men gjennom ett gulv og en eller to vegger hadde selvfølgelig vært ideelt Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Du trenger ikke å kjøpe trådløse kort. D-Link DIR-655 har 4 vanlige LAN-porter for kablet nettverk, akkurat som en vanlig router. De er også 1 GB, noe som gjør det meget raskt å overføre filer. Du vil også kunne streame film fra en eventuell server over det trådløse nettet om du skulle ønske sette opp en server for fillagring, film, bilder og musikk. Ytelser er godt akseptabel med 15 - 20 m avstand i luftlinje samt 2 innervegger og 1 yttervegg i mellom. Dette med full kryptering på det trådløse nettverket. Et apropos i den sammenheng, jeg klarer fint å logge meg på en av naboenes nettverk som er ca 50 m unna, og han har ikke av de råeste trådløse routerene. Lenke til kommentar
Coffinshaker Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2008 DA lurer jeg på om jeg skal slå til på en D-Link DIR-655. Hvor er det gunstigst å kjøpe denne? Takk for hjelpen, det var akkurat det jeg trengte Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 DA lurer jeg på om jeg skal slå til på en D-Link DIR-655. Hvor er det gunstigst å kjøpe denne? Takk for hjelpen, det var akkurat det jeg trengte PS.no er en helt grei butikk som har denne til en akseptabel pris. Bor du slik ar du kan stikke innom en av Datakjedens butikker er den litt dyrere der, men du kan slippe frakt. Se ellers linken min i en tidligere post. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå