Gå til innhold

Linux og 2 nettverkskort

Anbefalte innlegg

Jeg har en stasjonær PC der det er 2 nettverkskort på, det ene går til en laptop via en twisted TP, den andre går til en hub, problemet er det at jeg får bare kontakt med en av delene av gangen (enten hub eller laptop) og ikke begge to på samme tid, jeg lurer derfor hva som forårsaker dette og hvordan jeg kan ordne opp i det slik at jeg får kontakt med både laptopen og hubben på samme tid, alle forslag tas vel imot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekk route, og se hvordan routingen er satt opp for linux. Jeg vil anta du kun har oppføringer i route for et av kortene. Les man-siden og legg til riktig route for det andre kortet.

Hva skal jeg sette på "route" osv da?

dette står i route til meg nå:

route -n

Kernel IP routing table

Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface

192.168.0.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 0 0 0 eth0

192.168.0.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 0 0 0 eth1

127.0.0.0 0.0.0.0 255.0.0.0 U 0 0 0 lo

0.0.0.0 192.168.0.7 0.0.0.0 UG 0 0 0 eth0

0.0.0.0 192.168.0.7 0.0.0.0 UG 1 0 0 eth0

Lenke til kommentar

Det avhenger av hvilke IPer du skal route til på de forskjellige kortene. Dersom du har f.eks. 10.0.0.2 på den bærbare, så router du til den IPen på det kortet som er koblet til den. (Eller en IP-range istedet for enkelt IP). Du gjør så det samme for det andre kortet (men siden en av de allerede fungerer, så vil jeg anta du kun trenger å sette opp for det kortet som ikke "virker".

Nå husker jeg ikke kommandoene _helt_ 100%, men jeg tror det blir noe slikt:

route add 10.0.0.2 eth1

for å si at trafikk til 10.0.0.2 skal ut på eth1 (nettkort #2).

Lenke til kommentar

Ah. Beklager. Så ikke hele meldingen din (av en eller annen mystisk grunn). Jeg tror problemet bunner i at har "lik" routing på begge kortene, og at trafikken kommer til det kortet som matcher først.

Legg til routingen for bærbar-ipen først, og så den generelle routingen mot hubben etterpå. Jeg tror det skal virke.

Lenke til kommentar
jo dæven der funka det ja ;)

nå lurer jeg på hvordan jeg kan få laptopen til og komme i nettverk med maskinene på huben... anybody?

Hvis laptopen _kun_ er koblet til huben gjennom den stasjonære, så må du sette opp den til å route. Du kan bruke ipchains/iptables. Det er en fin tutorial på ipchains på http://www.linux.org/docs/ldp/howto/IPCHAI...AINS-HOWTO.html

og iptables på

http://www.linuxguruz.org/iptables/howto/ (vet ikke hvor god denne er)

ipchains er den "gamle" måten å gjøre det på, iptables er den "nye".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...