Gå til innhold

GPS for alle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo bare å ta av blitsen, ta ett bilde, og ta på igjen blitsen, så har du koordinatene for den bildeserien. Det finnes vel exifskrivere som lar deg legge inn koordinater? I og med at Elements lar deg skrive tags direkte inn i bildefilen er det jo ikke så vanskelig å få til koordinater også.

Og innendørs er det dårlig med GPS-dekning uansprett...

Synes det høres ut som en fiffig dings, men jeg vil se tester før jeg evt kjøper.

mvh Øystein

Lenke til kommentar

Høres bra ut.

Angående inne, så tenkte jeg også på bilder som taes midt i byer feks, hvor det kan være høye bygninger og dårlig GPS-mottak. Var ihvertfall dårlig i Berlin når jeg prøvde å finne fram. Her regner jeg det hadde vært bedre med en aGPS.

Lenke til kommentar

Med aGPS er du jo avhengig av en gsm mottaker. Ville heller sett at de puttet en mer følsom mottaker i boksen. Mye mulig de sitter en god mottaker der og for alt jeg vet.

edit: Stod den hadde følsomhet på -146Dbm, viss det tilsvarer DbW er det ikke mye å skryte av.

Endret av kule-ku
Lenke til kommentar

Hva er hensikten med å ha den i blitsskoen?

Er det ikke mer praktisk å ha den f.eks på lokket av fotoveska? Da vil man kunne bruke ekstern blits eller annet utstyr som krever blitssko. Så lenge GPS-en logger tid og sted skal det ikke være noe problem å koble sammen bildene med koordinatene i ettertid siden koordinaten og bildet som er lagret på samme tidspunkt nødvendigvis må passe sammen.

Så vidt jeg vet er det mulig å få ut slike loggfiler fra en rekke GPS-er og dermed lett å drive med GEO-tagging uten å okkupere blitsskoen.

Lenke til kommentar

Etter en ferie der jeg har prøvd å plassere bildene på kartet i Elements. 500 bilder...så ser jeg bruksområdet.

Men, når en først skal tagge bildene og ha en enhet som gjør der, hvorfor har de ikke inkludert ett elektronisk kompass? Ja, kan hende det er litt økonomisk, og kanskje ikke tag'ene støtter "kompasskurs" på bildene. Og jeg ser også at det kan bli endel feilvisning, med magnetfelt rundt kamera-stabilisatorer osv, men allikevel...når den er i blits-skoen så er den jo i kameraets peiling.

Lenke til kommentar

Magnetiske kompass har også en vesentlig feilkilde på grunn av deviasjon (forstyrrelser i magnetfeltet pga kameraet) og misvisning (den magnetiske nordpolen ligger ikke på samme sted som den geografiske). "kompass" kan implementeres helt uten å bruke magnetfelt og dermed mye mer nøyaktige. Metoden jeg snakker om er en kombinasjon av GPS og akselerometere. Hvis akselerometeret måler en bevegelse i en retning samtidig som GPS-en registrerer en endring av posisjon så vet enheten hvordan den er orientert. De fleste filformater støtter utvidelse av metatager. F.eks innføring av himmelretning. Innføres det så bør også elevasjonsvinkel innføres.

Lenke til kommentar

Tviler på at akselerometer er gode/billige nok til at det er gjennomførbart enda. Sopass små rotasjoner å rolige bevegelser som må registeres for å få en brukenes retningsmåling er nok litt fram i tid. I allefall utifra det jeg har sett fra et akselrometer en kompis bruker i hovedoppgaven sin. Avstandsmåling hadde og vært fint å fått inn i denne sammenhengen. Men tror det må gjøres manuelt med kompass og avstandsmåler enn så lenge.

edit: Leif

Endret av kule-ku
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Burde vært mulig å integrere det i et CF kort..

Tror ikke det - da bilr det enda mer som skjermer for signalene, deler av de dyrere kamerahusene er av metall-legeringer osv.

Men et virkelig nyttig bruksområde er å bruke den når man er ute og kjører, og ser et motiv man besøke senere. Ta et bilde ut av vindu, og da vet man hvor man skal dra en dag man har tid. Kan da gjerne brukes sammen en Canon G9 eller andre kompaktkameraer med blitssko.

Tom

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Tviler på at akselerometer er gode/billige nok til at det er gjennomførbart enda. Sopass små rotasjoner å rolige bevegelser som må registeres for å få en brukenes retningsmåling er nok litt fram i tid.

Tja, har jo begynt å bli vanlig med aks.meter i noen telefoner nå, og de fungerer tålelig bra.

Ellers får jeg håpe produktet på bildet bare er en prototype, for designen var absolutt ikke noe å skryte av!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...