abene Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 En ny enhet skal gi GPS-støtte til digitale kameraer. Les mer Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Hva med oss som bruker en blits i hotskoen? Og hvordan blir det med bilder som blir tatt inne? Er det aGPS? Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Det er jo bare å ta av blitsen, ta ett bilde, og ta på igjen blitsen, så har du koordinatene for den bildeserien. Det finnes vel exifskrivere som lar deg legge inn koordinater? I og med at Elements lar deg skrive tags direkte inn i bildefilen er det jo ikke så vanskelig å få til koordinater også. Og innendørs er det dårlig med GPS-dekning uansprett... Synes det høres ut som en fiffig dings, men jeg vil se tester før jeg evt kjøper. mvh Øystein Lenke til kommentar
Climber Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Its maker has confirmed it will include a connector for attaching a flash unit if needed. Les mer på Amateur Photographer Edit: La til URL Endret 14. juli 2008 av Climber Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Høres bra ut. Angående inne, så tenkte jeg også på bilder som taes midt i byer feks, hvor det kan være høye bygninger og dårlig GPS-mottak. Var ihvertfall dårlig i Berlin når jeg prøvde å finne fram. Her regner jeg det hadde vært bedre med en aGPS. Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Med aGPS er du jo avhengig av en gsm mottaker. Ville heller sett at de puttet en mer følsom mottaker i boksen. Mye mulig de sitter en god mottaker der og for alt jeg vet. edit: Stod den hadde følsomhet på -146Dbm, viss det tilsvarer DbW er det ikke mye å skryte av. Endret 14. juli 2008 av kule-ku Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Hva er hensikten med å ha den i blitsskoen? Er det ikke mer praktisk å ha den f.eks på lokket av fotoveska? Da vil man kunne bruke ekstern blits eller annet utstyr som krever blitssko. Så lenge GPS-en logger tid og sted skal det ikke være noe problem å koble sammen bildene med koordinatene i ettertid siden koordinaten og bildet som er lagret på samme tidspunkt nødvendigvis må passe sammen. Så vidt jeg vet er det mulig å få ut slike loggfiler fra en rekke GPS-er og dermed lett å drive med GEO-tagging uten å okkupere blitsskoen. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Som det ble sagt, så er det inkludert en blitssko så man kan koble til en blits også. Det er jo mye smartere å ha den i blitsskoen, så den bare blir aktivert når man tar et bilde, og dermed sparer masse batteri. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Ser frem til å få dette innebygget i kameraet Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Prisene på GPS begynner å bli ganske så lave sånn at at gps-kamera blir nok allemannseie om ikke så veldig lenge.. Tipper jeg. Lenke til kommentar
lurfelus Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Høres kjekt ut, men vet ikke om jeg vil komme til å bruke den om jeg skaffer meg den (når den kommer ut). Ser heller frem mot at det blir innebygget! Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Etter en ferie der jeg har prøvd å plassere bildene på kartet i Elements. 500 bilder...så ser jeg bruksområdet. Men, når en først skal tagge bildene og ha en enhet som gjør der, hvorfor har de ikke inkludert ett elektronisk kompass? Ja, kan hende det er litt økonomisk, og kanskje ikke tag'ene støtter "kompasskurs" på bildene. Og jeg ser også at det kan bli endel feilvisning, med magnetfelt rundt kamera-stabilisatorer osv, men allikevel...når den er i blits-skoen så er den jo i kameraets peiling. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Magnetiske kompass har også en vesentlig feilkilde på grunn av deviasjon (forstyrrelser i magnetfeltet pga kameraet) og misvisning (den magnetiske nordpolen ligger ikke på samme sted som den geografiske). "kompass" kan implementeres helt uten å bruke magnetfelt og dermed mye mer nøyaktige. Metoden jeg snakker om er en kombinasjon av GPS og akselerometere. Hvis akselerometeret måler en bevegelse i en retning samtidig som GPS-en registrerer en endring av posisjon så vet enheten hvordan den er orientert. De fleste filformater støtter utvidelse av metatager. F.eks innføring av himmelretning. Innføres det så bør også elevasjonsvinkel innføres. Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) Tviler på at akselerometer er gode/billige nok til at det er gjennomførbart enda. Sopass små rotasjoner å rolige bevegelser som må registeres for å få en brukenes retningsmåling er nok litt fram i tid. I allefall utifra det jeg har sett fra et akselrometer en kompis bruker i hovedoppgaven sin. Avstandsmåling hadde og vært fint å fått inn i denne sammenhengen. Men tror det må gjøres manuelt med kompass og avstandsmåler enn så lenge. edit: Leif Endret 16. juli 2008 av kule-ku Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Fikk forressten en mail/reklame fra BH-photovideo i dag, med link til en artikkel om emnet: http://www.bhphotovideo.com/c/find/newsLetter/Geotagging.jsp Lenke til kommentar
lurfelus Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Burde vært mulig å integrere det i et CF kort.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Burde vært mulig å integrere det i et CF kort.. Tror ikke det - da bilr det enda mer som skjermer for signalene, deler av de dyrere kamerahusene er av metall-legeringer osv. Men et virkelig nyttig bruksområde er å bruke den når man er ute og kjører, og ser et motiv man besøke senere. Ta et bilde ut av vindu, og da vet man hvor man skal dra en dag man har tid. Kan da gjerne brukes sammen en Canon G9 eller andre kompaktkameraer med blitssko. Tom Lenke til kommentar
Vice Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Tviler på at akselerometer er gode/billige nok til at det er gjennomførbart enda. Sopass små rotasjoner å rolige bevegelser som må registeres for å få en brukenes retningsmåling er nok litt fram i tid. Tja, har jo begynt å bli vanlig med aks.meter i noen telefoner nå, og de fungerer tålelig bra. Ellers får jeg håpe produktet på bildet bare er en prototype, for designen var absolutt ikke noe å skryte av! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg