Gå til innhold

Trening med prolaps

Anbefalte innlegg

Jeg har drevet med styrketrening i omtrent 4 år på og av nå, men i mai fikk jeg vite at jeg hadde en liten prolaps.

Jeg er på bedringens vei og mener at jeg er i god nokk form til å bynne me styrketrening igjen.

Noen som har peiling på et styrkeprigram eller øvelser som er topp for meg nå? Legen sa bare at markløsft og knebøy er forbudt. Men det er vell flere øvelser som er skadelige og tipper jeg.

Har ikke trent på 3mnd nå, så musklene er ikke mye tilstede lengre siden jeg har drevet med active soffasliting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vært forsiktig med militærpress, strakmark, foroverbøyd stangroing og dropp for all del sit-ups (Kan hende jeg har glemt noen øvelser du også bør holde deg unna). Fine øvelser som styrker rygg\mage uten å legge for stort press på ryggsøylen er planken, sideplanken og diagonnalløft. Link til trygge mage\ryggøvelser Ellers kan du kjøre det meste. Av benøvelser kan du prøve deg på utfall, men ikke legg på så mye vekt og pass på å være strak i ryggen når du tar utfallene.

Lenke til kommentar
Jeg ville vært forsiktig med militærpress, strakmark, foroverbøyd stangroing og dropp for all del sit-ups (Kan hende jeg har glemt noen øvelser du også bør holde deg unna). Fine øvelser som styrker rygg\mage uten å legge for stort press på ryggsøylen er planken, sideplanken og diagonnalløft. Link til trygge mage\ryggøvelser Ellers kan du kjøre det meste. Av benøvelser kan du prøve deg på utfall, men ikke legg på så mye vekt og pass på å være strak i ryggen når du tar utfallene.

Droppe sittups sier du? Legen sier at det va bra for prolaps, og på et kjedeligt skjema fra kiropraktoren så er situps en del av treningen.. Men det andre hørtest noe logiskt ut da

Lenke til kommentar

Sit-ups gir kompresjon\skjærende krefter i ryggen, noe som generelt er uheldig. En av verdens fremste ryggforskere, Stuart McGill, anbefaler folk generelt å droppe sit-ups og heller kjøre mer statiske øvelser eller mini-cruches med oppbygg i korsryggen slik at man slipper skjærekreftene\kompresjonen. Link link 2 At legen og kiropraktoren din anbefaler det finner jeg merkelig! Jobber selv som fysio og ville aldri i verden anbefalt sit-ups til en person med ryggplager, men meg om det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...