xvis Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Skal bygge et Vista64-system som 99,9% av tiden skal brukes for Photoshop. Er ikke helt oppdatert på hardware-fronten for tiden, og trenger råd til å finne et godt Vista64-kompatibelt hovedkort. Gjerne med innebygd FireWire utgang. Ser at enkelte sliter med 64bits drivere på noen hovedkort, så jeg ønsker selvfølgelig et hovedkort som gir minst mulig slike problemer. Kortet skal helst ha støtte for DDR3 minne og Q9450 eller lignende prosessor. Hvor kresen er DDR3 minne kresen på valg av hovedkort? Tar imot alle tips! Lenke til kommentar
Anv Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Skal bygge et Vista64-system som 99,9% av tiden skal brukes for Photoshop. Er ikke helt oppdatert på hardware-fronten for tiden, og trenger råd til å finne et godt Vista64-kompatibelt hovedkort. Gjerne med innebygd FireWire utgang. Ser at enkelte sliter med 64bits drivere på noen hovedkort, så jeg ønsker selvfølgelig et hovedkort som gir minst mulig slike problemer. Kortet skal helst ha støtte for DDR3 minne og Q9450 eller lignende prosessor. Hvor kresen er DDR3 minne kresen på valg av hovedkort? Tar imot alle tips! Jeg har flere maskiner med x64 og har til dags dato ikke hatt noen problemer med drivere for hverken Vista x64 eller Windows Server(e) for x64. DDR3 er enda dyrt og skal du ha mer en 4GB blir den enda værre. Kjøp et X38/X48 kort (eks. Asus P5E64 WS Evolution for DDR3 eller P5E WS Pro for DDR2) 8GB DDR2 får du for 1500-2000 kr. 8GB DDR3 1600 eller mer koster fra ca 5.000 og oppover. Endret 14. juli 2008 av Anvil Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Du kan lese en test av Asus P5E64 WS Evolution her. Det er et av de absolutt beste hovedkortene du får i dag. Spørsmålet er om du virkelig har bruk for et så svindyrt system? Hvis du har tenkt til å oppgradere til Photoshop CS4 når det kommer,så vær obs på at valg av skjermkort vil ha mye å si for ytelsen. Endret 14. juli 2008 av Morten K Lenke til kommentar
xvis Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Du kan lese en test av Asus P5E64 WS Evolution her.Det er et av de absolutt beste hovedkortene du får i dag. Spørsmålet er om du virkelig har bruk for et så svindyrt system? Hvis du har tenkt til å oppgradere til Photoshop CS4 når det kommer,så vær obs på at valg av skjermkort vil ha mye å si for ytelsen. Takk for info! Ja, dette blir egentlig en pc for CS4 som er bekreftet kommer i 64bit versjon (kun for Windows). Nei, jeg er ikke ute etter dyrest mulig hardware, men er ute etter noe som funker, er solid og gir god ytelse. Asus-kortet virker jo særdeles gunstig da! Du har rett i at DDR3-prisene er høyere enn DDR2: 4GB OCZ DDR3-1600 koster nå kr2550 på Netshop. Men totalt sett er det til å leve med. Kan evt begynne med 4GB og øke etterhvert. Grafikkort har jeg ikke tenkt så mye på ennå. Har et godt kort tilgjengelig, men det skal inn nytt grafikkort etterhvert. Eneste ønsket er at det bør være vifteløst. Var ikke klar over at moderne grafikkort ville være en flaskehals for PS? Tilbake til Asus-kortet, så koster det pr 15.07 kr1830 på Amentio, ikke noen ublu pris egentlig. Har et budsjett på kr10.000, uten at det er om å gjøre å bruke alt. Scannere, printere, skjermer, grafikkort, tastatur, mus, harddisker og cd/dvd-brenner blir med fra eksisterende pc, såfremt det finnes 64bit drivere for det :-) En ny disk for OS kommer til å bli kjøpt. Endret 15. juli 2008 av xvis Lenke til kommentar
Anv Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Erfaringsmessig er WS kortene veldig stabile og Evolution har fått god kritikk. Jeg synes ikke 1800-2000 er mye for et slikt kort. Mht OS disk så har du flere alternativer. 1) SSD, men du trenger nok minimum 64GB, pris 2300,- OCZ Core 2) VelociRaptor, pris ca 2000,- 3) En moderne SATA disk, WD6400AAKS eller Samsung F1 640 pris ca 600,- Velger du SSD må du ha en temp/scratch disk (noe PS liker) og da kan du med fordel velge en disk fra punkt 3. Jeg ville nok brukt en temp/scratch disk uansett. 4GB minne er et minimum etter min mening (for å holde hastigheten oppe) men som du sier kan du jo kjøpe mer etterhvert. Mht CS4 og GPU så skrives det mye om det, inntil Adobe kommer med et klart svar er det uklart hvilken GPU du må ha for å ev. kunne utnytte dette. Link til TGDaily, les kommentarene. Lenke til kommentar
xvis Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 Takk for nyttig info! Har på følelsen av jeg er på rett spor når det gjelder valg av hardware, og ser for meg at enkelte 'svake' ledd (komponenter) byttes ut når tiden er inne. Har tenkt at OS kjørt med SSD-disk (gjerne i RAID0) hadde vært kjekt å ha, men ikke før prisen er rett. I mellomtiden vil en kjapp og rimelig SATA-disk gjøre nytten. Har flere gode disker fra eksisterende system som skal fungere som scratchdisk/lagring. Regner med at DDR3-prisene jevnt og trutt vil bedre seg. Begynner med 4GB og ser det an. Veldig interessant det med bruk av GPU/fysikkprosessor i CS4. Det var helt ukjent for meg, og virker imponerende. Nå kommer også DirectX v11 med store forbedringer, på slutten av året, så jeg vil uansett sitte på gjerdet mht grafikkort slik at jeg er sikker på å få med en skikkelig oppgradering i starten av 2009. Tror dette kan bli en meget hyggelig arbeidstasjon for CS4. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Du får OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum 1600MHz 4GB kit til 1800,- på ps.no Lenke til kommentar
Anv Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Du får OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum 1600MHz 4GB kit til 1800,- på ps.no Det er fristende å si "Løp og kjøp" og har du det travelt så er dette en knallpris. Prisene vil imidlertid synke og jeg tipper at i løpet av høsten->juletider så har prisene kommet noe ned. Det store DDR3 rykket kommer nok med Nehalem. Lenke til kommentar
xvis Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 Du får OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum 1600MHz 4GB kit til 1800,- på ps.no Takk for tipset! Det ser ikke ut til å være rare forskjellen i ytelse fra den andre OCZ'en heller! Kanskje det bare er å hoppe på 8GB :-) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Du trenger vel ikke slike EB (enhanced bandwith) moduler. Normale 1600mhz er vel "raske nok". Endret 15. juli 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Anv Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Det ser ikke ut til å være rare forskjellen i ytelse fra den andre OCZ'en heller! Kanskje det bare er å hoppe på 8GB :-) 7-7-7-20 er greie timings, du hadde ikke merket noen forskjell om det hadde vært 7-6-6... Hvis du jobber med store filer vil du merke at du har 8GB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå