Chatrine17 Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Dersom jeg slår av tenninga på bilen (VW passat highline 2004) mens bilstereoen står på skulle man forvente at den kom på igjen når man slår på tenninga igjen, ikke sant? Det ER slik dersom jeg slår av/på tennninga med få sekunders mellomrom, da huskes innstillingene. Er det feil med bilen eller med bilstereoen? Eller kanskje med sjåføren ? Bilstereoen er en eldre Blaupunkt spiller som snart skal skiftes ut! mvh Chatrine Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 les dette: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11521138 Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Takk for lynraskt svar men jeg tror faktisk det var slik "smartingen" som hadde bilen før meg hadde gjort det. Han hadde bytta om på noen av de strømførende ledningene, da måtte man slå av/på stereoen manuelt. Dette var utrolig irriterende så jeg kobla tilbake til originalt oppsett. Er det stereoen som er problemet? Når tenninga slås på/av så er det vel bare strøm/ikke strøm til stereoen? Chatrine Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 En bilstereo skal alltid ha 12v, selv når tenningen er av. I tillegg får den 12v når en enten setter i nøkkelen eller vrir om. Har du en eller to 12v-er? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 hvis det er en "smarting" som har gjort saken og bytta på ledninger etter eget ønske blir det værre... men, det som er problemet er at spilleren skal ha konstant strøm på på en ledning(4 eller 7), det er denne strømmen som gjør at spilleren har hukommelse. hvis den ikke husker noe, så er det pga manglende strøm der. på den motsatte ledningen skal den ha strøm KUN når bilen er i gang. hvem av ledningene som skal ha strøm konstant og hvem som skal ha strøm når kun bilen er på varierer etter produsent, men det er uansett bare 4 og 7 som skal ha strøm. en "positiv" effekt man får av å bytte er jo at man kan slå av og på spilleren selv om bilen er slått av. prøv å dra ut anlegget, og bytt om kabel 4 og 7 på etter kontakten som er på bildet i den andre posten, så regner jeg med at det skal gjøre susen Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Ok. Takker og bukker. Da skal jeg forske mer på det. Men som sagt så har jeg fått liv i spilleren med 2 av ?? mulige tilkoblingsmuligheter så jeg tviler litt på at jeg får det til å fungere. Men jeg skjønner i alle fall hvordan dette fungerer. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 hjelper det om du får komplett koblings-skjema over ISO-pluggen? hvilken spiller har du(merke og modell)? og den "smartingen" som hadde bilen før deg, har han koblet om alt bak spilleren eller?? Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 hjelper det om du får komplett koblings-skjema over ISO-pluggen?hvilken spiller har du(merke og modell)? og den "smartingen" som hadde bilen før deg, har han koblet om alt bak spilleren eller?? Han som hadde bilen før hadde nok kobla den ledninga som gir strøm hele tiden til den kontakten som bare skal ha strøm når tenninga er på. Jeg kobla tilbake...men skal ned i bilen å studere nærmere. Jeg lurer på om det kan være noe galt med selve bilstereoen. Gammel blaupunkt drit, husker ikke modell... Forresten så husker bilstereoen alle radiokanalene.....men hver gang jeg slår den på så starter CD-spilleren...snodig. Trenger vel ikke noe koblingsskjema? ISO-kontakten passer og ledningene har fargekoder... Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Sjekka ut litt mer. Prøvde også med en eldre JVC-spiller. Det som skjer er følgende: - setter i nøkkelen og slår på stereoen - tar ut nøkkelen men setter den inn og slå på tenninga etter 5 sek -> stereoen slår seg på igjen (det jeg ønsker) - venter jeg derimot 10-15 sek slår den seg ikke på igjen (kun manuelt). WHY?!? - dette skjedde med begge stereoene De ledningene som er bytta på (som jeg kobla tilbake) er nr 4 og nr 5 på følgende skjema: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry11521138 Noen som skjønner bæra? Har ikke prøvd å flytte den røde tynne på nr 4 til den tykke rød/blå på kontakt nr 7 og vet ikke om jeg gidder før jeg vet at det fungerer 100%. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 vanskelig dette... ledning nr 4 er som sagt til minne på spilleren. ledning nr 5 er strøm fra spilleren til antenne, ledning nr 5 skal ikke få strøm, men gi strøm. man skal IKKE bytte om på disse har du multimeter/strøm-måler? Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Har mulitimeter ja, men bruker det bare til å teste batterier med. Den ISO-kontakten som står i bilen er såvidt jeg vet orginal fra VW. Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 vanskelig dette...ledning nr 4 er som sagt til minne på spilleren. ledning nr 5 er strøm fra spilleren til antenne, ledning nr 5 skal ikke få strøm, men gi strøm. man skal IKKE bytte om på disse har du multimeter/strøm-måler? Når den forrige bileieren hadde bytta om på lening 4 og 5 fungerte spilleren men man måtte slå den av/på manuelt selv om ikke nøkkelen stod i. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 bra at du har multimeter. da kan du sjekke hva som hører til hvor slik: slå av bilen og ta ut tenningen, sjekk hvilken ledning som har strøm da, sett den som nr 4. start bilen, sjekk hvem som har strøm(ikke den du allerede har sjekket da), sett den som nr 7. hvis alt er ok ellers da bør spilleren bli slik du vil ha den den antenne-saken trenger du sikkert ikke, den er for de som antenna går opp på automatisk, har du ikke det så ikke bry deg om kabal som går til nr. 5 denne brukes ofte som remote mot forsterker og lignende. Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) OK Da har jeg testa men det spørs om du blir noe klokere:) - uten nøkkel i: både kontakt 5 og 7 har ca 12V - med tenning på: kontakt 4 får strøm i tillegg til 5 og 7(+ noen andre...) Er det noe feil med strømstyringa i bilen? Forresten det "bildet" du hadde laget, vi ser inn på kontakten i spilleren der ja? Ikke pluggen. Takk for at du er så ivrig å hjelpe meg! Endret 14. juli 2008 av Chatrine17 Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 den antenne-saken trenger du sikkert ikke, den er for de som antenna går opp på automatisk, har du ikke det så ikke bry deg om kabal som går til nr. 5denne brukes ofte som remote mot forsterker og lignende. Hun kjører en Passat, så hun trenger nok 5 også.... for strømforsyning til antenneforsterker. Skal kobles til antenneledningen originalt. Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Er det kanskje slik at det ikke går an at radioen slår seg på når tenninga skrus på? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 nr 5 skal jo ikke ha strøm hvis anlegget ikke er koblet i Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 OK Da har jeg testa men det spørs om du blir noe klokere:) - uten nøkkel i: både kontakt 5 og 7 har ca 12V - med tenning på: kontakt 4 får strøm i tillegg til 5 og 7(+ noen andre...) Er det noe feil med strømstyringa i bilen? Forresten det "bildet" du hadde laget, vi ser inn på kontakten i spilleren der ja? Ikke pluggen. Takk for at du er så ivrig å hjelpe meg! Eg antar du forsikret deg om at du koblet den ene til jord, og ikke en annen 12v forsyning? Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Jeg kobla den ene elektroden til brunt som skulle være jord (nr 8 på figuren). Svart/brunt er vel "alltid" jord er det ikke? Jeg kunne vel uansett ikke fått det resultatet jeg fikk uten å koble til jord. nr 5 skal jo ikke ha strøm hvis anlegget ikke er koblet i Har trippeltsjekka at både 7 og 5 HAR 12V når nøkkelen ikke står i. Noe er trolig sjokolademuffens her... Endret 14. juli 2008 av Chatrine17 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 ett lite forslag som ikke løser problemet, men som løser fremtidige problem: skyt han som hadde bilen før deg... skulle ikke tro det var mulig å ødelegge elektronikken bak spilleren så mye... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå