Gå til innhold

X58 får trolig SLI-støtte

Anbefalte innlegg

Problemet er vel at man ønsker å ta betalt for lisens for at andre leverandører skal implementere SLI på sine chipsett/hovedkort.

Jeg synes både CF og SLI burde være åpent, men at man på samme måte som man integrerer lyd kjøper chippen fra produsenten.

På denne måten fikk man alltid kvalitetssikrede produkter og på samme måte som man sier "Ah nå kommer den nye SB750 på det HK'et" så ville man si "Ah nå kommer den nye SLI brikken på det HK'et".

Eller at alt som har med SLI og CF å gjøre sitter på skjermkortene og ferdig med den saken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På denne måten fikk man alltid kvalitetssikrede produkter og på samme måte som man sier "Ah nå kommer den nye SB750 på det HK'et" så ville man si "Ah nå kommer den nye SLI brikken på det HK'et".

Eller at alt som har med SLI og CF å gjøre sitter på skjermkortene og ferdig med den saken.

Problemet er at du er avhengig av PCI Express implementasjonen i chipsetet. Det er flere teknikker som kan brukes for å forbedre kommunikasjonen mellom to kort, som ikke alle har implementert bra.

Enkelte chipset har en litt tvilsom PCI Express implementasjon (nei, faktisk ikke nVIDIA), noe som har gitt utslag på ytelse med både Crossfire, og enkelte IB og Dolphin Express kort.

Fordelen med nForce 200 er også at grafikkortene får 3 dedikerte og fulle PCI Express 2.0 16x slot. nForce 200 gjør akuratt det samme (og litt til) som den brikken AMD har kjøpt fra PLX og som sitter på Radeon 4780X2 kortene (imellom RV770 GPU'ene).

Lenke til kommentar

Men vil ikke nForce200 gjøre akkurat det jeg sier? Hvis alle kan kjøpe og sette den på hovedkortene sine så er det uavhengig av chipsett?

Nvidia lager jo ikke sine egne PCI Express implementasjoner, disse bussene er jo standard selv om de implementeres via Sørbroa i et chipsett.

Altså kan en Nforce200 SLI brikke settes på et hvilket som helst PCIe basert hovedkort og du får SLI funksjonalitet. Da har man løsningen etter min mening og man slipper avhengighet av spesifike chipsett. Altså at man kan kjøre X48 med Nforce200 SLI brikke på HK.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg tror Nforce 200 er en slags dummybrikke.

Feil.

Forceware-driveren ser jeg for meg inneholder noen slike pseudo-linjer:

IF detect_nForce200==true THEN run SLI
ELSE turn_off_other_GPU

Det er dog ikke så langt fra sannheten... :)

Lenke til kommentar
Kan du fortelle hva brikken gjør da? Evt Nforce 100-brikken?

Kan ikke fortelle så mye,

Det er en PCI Express switch med optimaliseringer på kommunikasjon mellom de tre grafikkortene som brikken kan kontrollere. Det er også optimaliseringer som gjør at grafikk driveren kan broadcaste data til alle kortene.

Lenke til kommentar
Men er det da noe i veien for å få Nforce200 på X48 og P45 kort?

Neida, det er ikke noe problem.

Produsenter måtte dog ha gjort dette helt på egenhånd.

På X58 støttes dette offisielt av nVIDIA, da vil nV hjelpe til med utfordringer med endringer i PCB, power til brikken etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...