Gå til innhold

Rare farver ved fotografering av glør / bålflammer

Anbefalte innlegg

Hei,

Har gått gjennom en del bilder fra i vinter hvor jeg har tatt en del bilder av glohaugen inne i et større bål, samt en del bålbilder.

Så lenge bildene av bålet er tatt et stykke unna selve bålet, og hvor bålet bare ugjør en liten del av den totale bildeflaten (bildene er tatt i tussmørket med stativ og eksponeringstider rundt ett sekund)så er farvene i bålet korrekte (variasjoner av gult/orange og hvitt).

Derimot, når jeg går nærmere bålet og zoomer inn på glohaugen i bunnen av bålet (eksponeringstid typisk 1/125 - 1/250 sek) skjer det noe rart med farvene i bildet. Enten så får glørne et tydelig lillastikk eller et rosastikk. Har forsøkt å leke litt med hvitbalansen på kameraet, men kun delvis klart å rette opp problemet.

Et ekstremt eksempel på det jeg mener kan dere finne her:

http://breogfjellsport.no/npl/blog/wp-phot...23-023501-2.jpg

(ikke mitt fotografi)

Bildene er tatt med Fujifilm FinePix F40fd kompaktkamera, og det er jo lite innstillingmuligheter bortsett fra hvitbalansen.

Nå i helgen forsøkte jeg å skye bilder av en lignende glohaug (hvor det eneste som er i bildeflaten er noen glør i midten av et bål) med min Canon 40D - og ja - resultatet ble nesten det samme her! Noe bedre farver, men ikke mye... Tenkte riktignok ikke på å justere hvitbalansen (den stod på auto), men likefullt:

1. Er det noe jeg gjør feil?

2. Kan dette en feil som kan rettes opp ved innstillinger på kameraet (hvitbalanse m.v.) eller bør det tas i et fotoredigeringsprogram i etterkant (jeg skyter RAW)?

På forhånd takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snodig...

Dette

Up_in_Flames_by_Zpooned.jpg

er tatt på Av med et 450D, auto-WB og har ikke samme greiene. Var først fristet til å legge skylden på kameraet, men siden det samme skjer med to forskjellige kamera virker det jo ikke helt sånn heller.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært borti det samme selv, men en kjapp hypotese: Det er så mye lys i rødkanalen fra glørne at kanalen blåses fullstendig. Når bildet interpoleres ser algoritmen bort fra den blåste kanalen, og du sitter igjen med informasjonen fra blå- og grønnkanalen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...