erik_sve Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Jeg har ett: GIGABYTE GA-M78SM-S2H, GeForce 8200, Socket-AM2+, DDR2, m-ATX, PCI-Ex(2.0)x16 (GA-M78SM-S2H) Det eneste jeg har montert er RAM og CPU + Harddisk. Har prøvd alt jeg kan for å få videodelen på dette hovedkortet til å fungere men ingenting virker. Har bygget mange systemer før. Tok alle viktige forhåndsregler med statisk elektrisitet. Hovedkortet piper lange toner om og om igjen. I følge manualen betyr dette at skjermkortet ikke er innsatt skikkelig, men jeg har ikke noe skjermkort i systemet mitt. Prøvd både VGA og HDMI. Må jeg betale frakt for dette? Viften på cpu starter, harddisk begynner å spinne men hovedkortet bare piper som sagt ovenfor. Noen som har peiling? Jeg tror selv det er defekt. Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Jeg har ett:GIGABYTE GA-M78SM-S2H, GeForce 8200, Socket-AM2+, DDR2, m-ATX, PCI-Ex(2.0)x16 (GA-M78SM-S2H) Det eneste jeg har montert er RAM og CPU + Harddisk. Har prøvd alt jeg kan for å få videodelen på dette hovedkortet til å fungere men ingenting virker. Har bygget mange systemer før. Tok alle viktige forhåndsregler med statisk elektrisitet. Hovedkortet piper lange toner om og om igjen. I følge manualen betyr dette at skjermkortet ikke er innsatt skikkelig, men jeg har ikke noe skjermkort i systemet mitt. Prøvd både VGA og HDMI. Må jeg betale frakt for dette? Eg hadde nyleg nett det same problemet, og same feilmeldingslyden. Då hadde eg ikkje trykka RAM-brikkene godt nok ned. Er du sikker på at repeterande lange tonar er video-problem? Eg trur det vanlegaste er at der er problem med minnet, jf: http://en.wikipedia.org/wiki/Power-on_self-test Lenke til kommentar
erik_sve Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Jeg er ganske sikker på at rammen sitter skikkelig. Har satt den inn flere ganger med samme resultat. Her er manualen: http://europe.giga-byte.com/FileList/Manua...m78sm-s2h_e.pdf Side 89, står det at: "continous long beeps" tyder på at grafikken ikke er innsatt skikkelig. Men som sagt har jeg ikke skjermkort i systemet. Endret 14. juli 2008 av erik_sve Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Jeg er ganske sikker på at rammen sitter skikkelig. Har satt den inn flere ganger med samme resultat. Her er manualen: http://europe.giga-byte.com/FileList/Manua...m78sm-s2h_e.pdf Side 89, står det: "continous long beeps" tyder på at grafikken ikke er innsatt skikkelig. Men som sagt jeg har ikke skjermkort i systemet. Denne nettsida har andre kodar for Award BIOS enn manualen du har fått: http://www.bioscentral.com/beepcodes/awardbeep.htm Repeating (endless loop) | Memory error | Check for improperly seated or missing memory. 1long, 3short | No video card or bad video RAM | Reseat or replace the video card. Det står også at "Award specifies these codes as the only valid beep codes.". Eg meiner ikkje å vera vanskeleg altså, men eg hadde altså akkurat den same opplevinga for ei stund sidan, og då var det RAM-en. Lenke til kommentar
kjbu Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Jeg også vil tro det er RAM det er noe galt med. Det pleier å være det i 99% av tilfellene. Kan være de ikke passer sammen med ditt hovedkort. Hvis det IKKE er noe galt med RAM, kan det være at integrert grafikkort er deaktivert i BIOS, slik at du MÅ sette inn et grafikkort slik at du kommer inn i BIOS for å aktivere det integrerte kortet igjen. Mitt 10 år gamle PCI-grafikkort har reddet meg mange ganger, og er kjekt å ha i slike tilfeller. Lån evt. av en kamerat e.l. Eller hovedkort rett og slett er defekt. Regner med alle ledninger er koblet til riktig.... - kjbu Lenke til kommentar
erik_sve Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Ok jeg skal prøve med ny ram og kanskje finne ett skjermkort jeg kan bruke før jeg sender hovedkortet tilbake. Er litt kjipt hvis jeg får det i retur med samme problemet. Rammen jeg har er av typen: Mushkin DDR2 4096MB enhanced Mem EM2-6400 2x2048MB 800MHz, bruker bare den ene brikka. magnusbe: ingen problem, kjekt du gidder svare kjbu: Alt skal være koblet rett ja Har forresten prøvd å starte uten ram da fikk jeg samme feilmelding fra hovedkortet. Hvis andre har erfaring med denne rammen eller andre ting setter jeg pris på svar. Endret 14. juli 2008 av erik_sve Lenke til kommentar
erik_sve Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Fikk låne ram av noen andre og fant ut at den jeg hadde var defekt. Takker for hjelp Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Fikk låne ram av noen andre og fant ut at den jeg hadde var defekt. Takker for hjelp Godt å høyra at du fann ut av det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå