Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC slått seg vrang. Ikke noe liv. Starter ikke opp. Need Help! *Løst*

Anbefalte innlegg

Da var det min tur ja.

Når jeg sto opp her en dag, hadde PC'n slått seg av i løpet av natta. Sikkert strømbrudd, tenker jeg, så jeg slår den på igjen. Den kommer inn i Windows, inn på skrivebordet, opp med et par program før den på nytt slår seg av. Prøver å slå den på igjen, men nå vil den ikke på i det hele tatt. Vifter begynner å surre og gå i et brøkdels sekund, men så er det slutt. Ingenting på skjermen, helt svart. Prøvd å bytte PSU, samme problemet. For hver gang den slår seg av, må jeg flippe om I/O bryteren bakpå PSU, fram og tilbake, ellers er det ikke noe reaksjon i det hele tatt i maskina. Lar jeg den stå i fred en stund, kommer tilbake og prøver å skru på, begynner den å POSTe som vanlig, begynner å boote, kommer inn i Windows, inn på skrivebordet, også deeeeer. Shutdown. Morna. God natt Jens.

Fram/tilbake med I/O på PSU, prøver på ny, men kommer ikke lenger enn at viftene nærmest stopper før de har starta. PowerLED begynner å blinke, ett sekund lys, ett sekund ikke lys, ett sekund lys, ett sekund ikke lys. Morse-signaler?

Av og til hender det at den ikke skrur seg av med en gang, men da bare henger den, og ingenting skjer. Fire røde lys vises bakpå D-Bracket.

I en av PCI-slotene har jeg en såkalt D-Bracket fra MSI. Ved hjelp av fire lys, som enten lyser rødt eller grønt, viser den tegn under POSTingen til hvilket stadie den er på. Henger den på fire røde, betyr det "processor is damaged or not installed properly."

Denne D-Bracket er åpenbart ikke 100% nøyaktig, og jeg har litt vansker for å tro at det er CPU som er problemet, ettersom feilen ikke er konstant. Noen ganger starter jo maskina om jeg er heldig, men slår seg av med en gang den får øye på skrivebordet. Dessuten er det veldig sjelden at CPU går dukken, etter hva jeg har hørt, med mindre en overbelaster den. Men jeg har selvfølgelig ikke avskrevet noe.

MSI K9N SLI Platinum (nForce 570 SLI Chipset)

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz

Radeon X850 Pro

3x Crucial DDR2 BallistiX PC6400 1024MB

Det kan neppe være PSU, ettersom jeg har prøvd to stykker nå. Kan heller ikke være grafikkortet, for har prøvd både med og uten, og også med et annet. Sannsynligvis heller ikke RAMen eller spenningsfeil på RAMen, for jeg har da kjørt denna maskina konstant 24/7 i et par år nå. Har prøvd å sette en og en modul i en og en slot, men nei. Noen som tror det kan være CMOS batteriet? Kanskje flatt?

Jeg vil helst komme til bunns i hvor feilen ligger før jeg kjøper ny hardware, så slipper jeg å kjøpe for mye. Jeg liker elimineringsmetoden, og dette er så langt jeg har kommet:

(Oppdateres etterhvert)

PSU X

HDD X

DVD-ROM X

Hovedkort

CMOS-batteri X

CPU

RAM X

Grafikkort X

Jordingsfeil

X = Utelukket

Hva tror dere? Uhyre takknemlig for alle forslag!!

Mvh

Morten

Endret av morten_s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vifter som leker jetmotorer har skjedd med pcen min når jeg klokket minnet for mye.

Selv om du ikke har overklokket vil jeg anta andre minnefeil vil kunne gi de samme symptomene. Har du prøvd Memtest? Hvis ikke så anbefaler jeg det sterkt.

En ting som skjedde når jeg overklokket cpu-en for mye var at jeg kom inn i windows og fikk en bluescreen så snart jeg logget på.

Når D-Bracket kortet sier at noe er galt med cpu-en, så er jo det et ganske dårlig tegn.

Har du muligheten til å sjekke temperaturen på de forskjellige komponentene?

Tviler på at en flatt CMOS batteri vil ha noe å si. Det vil nok bare føre til at BIOS blir tilbakestillt ved hver omstart.

Det høres mest ut som en minnefeil, så prøv med bare èn brikke eller andre brikker hvis du har noen.

EDIT: Hovedkortet er jo såklart en fellesnevner her, men det tviler jeg på at jeg kan hjelpe deg med ettersom jeg aldri har hatt problemer med hovedkort før.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Har som sagt prøvd med én og én brikke i hver slot, men hjelper ikke. Det forundrer meg hvis alle tre modulene skal ha gått dukken på samme tidspunkt.

Hadde jeg hatt et annet hovedkort som tok disse Ballistix PC6400 modulene skulle jeg prøvd Memtest, men har ikke det dessverre. Men takk for tipset.

Da utelukker jeg Cmos-batteriet også.

Ettersom jeg altså har liten tro på at det er minnet står det nå mellom Jordingsfeil, Hovedkort og CPU. Hvem vinner?

Endret av morten_s
Lenke til kommentar

Det har ikke tilfeldigvis vært lyn hos deg i natt? Det er typisk på denne tiden av året at folk står opp,eller kommer hjem til død pc. Ofte er det forårsaket av lyn. Varme er også et problem nå på sommeren.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Det har ikke tilfeldigvis vært lyn hos deg i natt? Det er typisk på denne tiden av året at folk står opp,eller kommer hjem til død pc. Ofte er det forårsaket av lyn. Varme er også et problem nå på sommeren.

Hmmm.. aner ikke om det har lyna.. men det er godt mulig. Men da er det jo i tilfelle litt merkelig at serveren og en annen maskin her fortsatt surrer og går.

Har planer om å gå til anskaffelse av UPS og overspenningsvern nå uansett. Problemet er bare at jeg må få jorda dissa hersens stikkontaktene.

Jeg tar sjansen på at det er hovedkortet som er syndebukken, så hvis det viser seg at det ikke er det så sender jeg det tilbake og prøver med ny CPU.

Noen som har noen innvendinger? :D

Endret av morten_s
Lenke til kommentar

I og med at den poster etter at du har latt den stå av en periode leder det meg til å tro at det kan være temperatur relatert? Klarer du på noe vis å lese av CPU temp? Samme for hovedkortet? Gå inn i bios og sjekk temp der under hardware options e.l.

Endret av s0und
Lenke til kommentar

I og med at den poster etter at du har latt den stå av en periode leder det meg til å tro at det kan være temperatur relatert? Klarer du på noe vis å lese av CPU temp? Samme for hovedkortet? Gå inn i bios og sjekk temp der under hardware options e.l.

Ja, har fundert over dette jeg også, så derfor tenkte jeg kanskje batteriet var på vei til å bli utladet eller noe slikt. Har vært inne i bios og lest av temp på både det ene og det andre en gang den klarte å komme så langt, men alt så normalt ut.

Synes det er merkelig det du sikter til jeg også, men nå ser det ut til at den ikke vil starte samme hva. Har ikke vært bortpå den på noen timer nå, og når jeg prøver nå så er det fortsatt ingen posting. Maskina stopper før den har starta.

Lenke til kommentar
PC-en piper vel ikke når du starter den? Om den ikke gjør det ville jeg satsa på hovedkortet. Som regel når det er noe annet (f.eks. RAM eller CPU) så begynner maskina å pipe feilkode.

Vel en billig måte å feilsøke er jo å erstatte batteriet på hk... Ellers får du jo HK til en rimelig penge nå og de fleste steder støtter jo returer så det skal vel ikke være noe problem?

Man får jo ikke et så godt temp bilde i bios'en etter min mening. Det er mye som utvikler varme og krever prosessorkraft i bootingen... kanskje det ligger i temperatutområdet allikevel. Ta deg en tur ut og kjøp et batteri og et HK, er det batteriet kan du jo lever HK tilbake i original emballasje.

Endret av s0und
Lenke til kommentar
PC-en piper vel ikke når du starter den? Om den ikke gjør det ville jeg satsa på hovedkortet. Som regel når det er noe annet (f.eks. RAM eller CPU) så begynner maskina å pipe feilkode.

Takk for den opplysningen. Ingen piping nei (noe som betyr at HK ikke initialiseres, eller? Er det ikke dette ett enkelt pip vanligvis betyr?)

Vel en billig måte å feilsøke er jo å erstatte batteriet på hk... Ellers får du jo HK til en rimelig penge nå og de fleste steder støtter jo returer så det skal vel ikke være noe problem?

Man får jo ikke et så godt temp bilde i bios'en etter min mening. Det er mye som utvikler varme og krever prosessorkraft i bootingen... kanskje det ligger i temperatutområdet allikevel. Ta deg en tur ut og kjøp et batteri og et HK, er det batteriet kan du jo lever HK tilbake i original emballasje.

Ettersom FLarsen poengterte dette med at et flatt CMOS batteri kun skulle føre til at at instillingene i BIOS ble satt til default hver gang en booter, så tenker jeg jo da at det ikke er batteriet. Men hvor får en evt tak i et slikt batteri? Urmakern? :p

Endret av morten_s
Lenke til kommentar

Det er vel riktig at det piper én gang når du starter PC-en ja. Jeg har hvertfall ikke støtt på noe annet enn bærbare (eller PC-er uten PC-speaker) som ikke piper én gang under oppstart. Så det kan vel tyde på at hovedkortet ikke initialiseres. Uansett så hadde det vært en ide å prøve ut med et annet hovedkort, om du har mulighet til det. Eller kanskje kjøpe et nytt, og litt billig, HK.

Endret av -Mr.T-
Lenke til kommentar
Det er vel riktig at det piper én gang når du starter PC-en ja. Jeg har hvertfall ikke støtt på noe annet enn bærbare (eller PC-er uten PC-speaker) som ikke piper én gang under oppstart. Så det kan vel tyde på at hovedkortet ikke initialiseres. Uansett så hadde det vært en ide å prøve ut med et annet hovedkort, om du har mulighet til det. Eller kanskje kjøpe et nytt, og litt billig, HK.

Jepp, er på vei til å gjøre dette nå. Har dessverre ikke noe annet hovedkort med socket AM2 i hus, så får ikke testet før jeg kjøper nytt. Men noen sjanser må en da ta her i livet :D

Lenke til kommentar
Hva bruker du pc'en mest til? Kanskje like greit å hoppe over på et Intel oppsett når du likevel skal bytte hovedkort?

Kan du utdype hvorfor? :p

Den blir mest brukt til media-applikasjoner. Musikkproduksjon. Noe gaming.

Det kommer selvfølgelig ann på pengboken din. Som du kanskje vet,så har ikke AMD noe å stille opp med mot Intel når det gjelder ytelse,strømforbruk og varme.

Et greit Intel P35 hovedkort og Dual-Core cpu vil koste deg ca 1500-1700 kr.

Lenke til kommentar
Bare teit å kaste bort penger på en ny prosessor så lenge den du har fungerer til ditt bruk.

Tja,det kommer ann på hvordan man ser på det. Alltid gøy med noe nytt og bedre.

Problemet her er jo også at trådstarter ikke vet hva som er galt. Er han uheldig,så er det cpu som har tatt kvelden.

Lenke til kommentar
Bare teit å kaste bort penger på en ny prosessor så lenge den du har fungerer til ditt bruk.

Tja,det kommer ann på hvordan man ser på det. Alltid gøy med noe nytt og bedre.

Problemet her er jo også at trådstarter ikke vet hva som er galt. Er han uheldig,så er det cpu som har tatt kvelden.

Takk for tipset, men hadde allerede bestilt når du foreslo det.

Skulle jeg bestilt Intel oppsett nå ville jeg uansett gått for quad-core, så da ville det vel straks blitt litt dyrere. Brukte ikke mer enn 700 på et nytt HK nå. Har samtidig kjøpt med mye anna styr.. overspenningsvern og UPS blandt annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...