Lapette Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Jeg hadde en Western Digital harddisk som streika for noen dager siden, og skal kjøpe en ny.. Men hvilken burde jeg velge? Jeg har hatt en del problemer med WD en stund, de holder liksom ikke mere enn to år før de plutselig blækker out.. Jeg har hørt at IBM er bra, men at det bråker no sinnsykt. Maxtor har jeg ingen erfaring med, men har hørt at det er brukbart. Det samme med Barracuda. Jeg hadde tenkt meg en 120 gb 8 mb cache HD... Noen tips? -Lapette Lenke til kommentar
fondus Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Vel, hvis du vil ha med best ytelse og 8MB cache, er nok WD det beste valget, men på en annen side så er Seagate S-ATA ventet inn på komplett om et par uker, kanskje noe å se på? Seagate diskene er ikke diskene som har best ytelse, men til gjengeld er de veldig kalde og EKSTREMT stillegående i forhold til visse andre disker. IBM går ann, de har riktignok hatt en del problemer, men jeg har tro på at de har rettet på det nå. De skal støye ja. Maxtor er sånn midt på treet disk, moderat på både ytelse og støynivå. Så hvis du bare er ute etter ytelse, er S-ATA disken fra Seagate som gjelder, ellers er det WD. Er du ute etter en stillegående disk som er *litt* tregere, går du for Seagate. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 Jeg har hørt at IBM er bra, men at det bråker no sinnsykt. hvor har du det fra? min IBM disk (Deskstar 120 GXP) bråker da ikke noe særlig, du hører den selvsagt når den jobber og slikt, men det er ikke av de verste diskene jeg har vært i nærheten av. setter du på full AAM (Automatic acoustic management) så hører du ikke at den jobber en gang og da er den definitivt stille Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 Jeg vil definitivt si at Seagate er det beste alternativet. Hvilke "normale" brukere kan si at dem trenger mer enn 20-30MB/s overføringshastighet? Jeg er veldig fornøyd med alle mine Seagate disker, og kommer ikke til å kjøpe et annet merke på en god stund. Seagate er Kjølig, STILLE, rimelig kjapp, dem varer gjennomsnittlig lengre enn konkurentene. Of dem har fortsatt 2års garanti. WD er kjapp, bråkete, varm og et års garanti, og dem har et rykte på seg til å kubbe litt for ofte. (vet av erfaring, har kubba 5WD disker) Maxtor er litt kjappere enn seagate, men de er varme og kubber nesten like ofte som WD. De har også bare et års garanti.. Plus at dem støyer mer enn Seagate, og litt mindre enn WD. (ikke nevneverdig mindre) Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 Killer_DT: du vet at vi i Norge har forbrukerkjøpsloven? den gjør at vi i Norge har en sikkerhet mot at ting skal vare minst 2år (hvis tingesten er definert til å vare lenger så er det 5år), dermed har ikke garanti noe særlig stor nytte i Norge med unntak av noen få tilfeller. Lenke til kommentar
jorank Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 en annen ting er at se versjonene av diskene til wd har 3 års garanti. samme har 8mb versjon til seagate.... Lenke til kommentar
stranden Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 men... kan hende WD er bedre.. har ikke peiling jeg.. men kjøpte maxtor disken min.. fordi.. den og wd hadde jo samme spec`s da ? + den var stillere.. maxtor disken hadde ata133 mens WD hadde ata 100 er da ikke maxtor disken bedre da ? er en WD 120gb ata-100 8mb bedre enn Maxtor 120gb ata-133 8mb ? har aldri sjekka ytelsemessig med hdtach med en WD jeg får ca 42000 average read speed.. kan noen med WD sjekke hva de får ? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 IBM går ann, de har riktignok hatt en del problemer, men jeg har tro på at de har rettet på det nå. De skal støye ja. IBM 180gxp får mye skryt på http://www.storagereview.com/ Og den er faktisk veldig stille. Er du ute etter en stillegående disk som er *litt* tregere, går du for Seagate. Faktisk ikke så veldig forskjell mellom den og ibm 180gxp, seagate har 37.8, og ibm har 40.1. Seagate er 120GB , ibm er 180GB og 8MB cache. Lenke til kommentar
Resus Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 Har kun gode erfaringer med de 4 WD diskene jeg har. Må selvsagt innrømme at 7200 diskene bråker en del. (WD har kommet med en ny og mer stillegående motor) Hold deg unna IBM, både jeg og flere kompiser har hatt IBM disker som plutselig har tatt kvelden. IBM disker har også en tendens til å bråke minst like mye som WD og de blir varme. Segate og Maxtor er jo begge solide navn i HD-bransjen og produserer gode disker, så til syvende å sist er det ikke så stor forskjell i praksis uansett hvilken av disse tre merkene du går for. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 Hold deg unna IBM, både jeg og flere kompiser har hatt IBM disker som plutselig har tatt kvelden. IBM disker har også en tendens til å bråke minst like mye som WD og de blir varme. Har 4 som er 27månder nå og vil ikke si at ibm er dårligere en andre disk produsenter, har hatt problemer med en serie ja. Men det har faktisk alle hatt, og er faktisk ibm som hjalp wd med sine disker. Retur statestikken er meget bra for ibm 2.66%, WD 5.39%, maxtor 4.51%, Seagate 4.94%. Lenke til kommentar
BiosFlasher Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 Anngående stille hd'er: Er det noen som vet om man får inn en s-ata disk i en silentdrive. Hullene i lokket er jo laget for ide-kabler. Lenke til kommentar
corcky Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 Jeg valgte Seagate Barracuda V grunnet støynivået. Er kanskje ikke de kjappeste diskene men er rask nok for mitt bruk. Lenke til kommentar
capy Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 kjøp maxtor 8mb. det er et sikkert kjøp. har vært borti 5 wd disker og to av de har det vært feil på. Lenke til kommentar
Rocambole Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Faktisk ikke så veldig forskjell mellom den og ibm 180gxp, seagate har 37.8, og ibm har 40.1. Seagate er 120GB , ibm er 180GB og 8MB cache. Nå retter sikkert noen på meg om jeg har feil, men etter det jeg husker så er en økning på 3 db en DOBLING av lydstyrken. Og det er mer enn bare merkbart Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 IBM må brenne! I et evig fosforhelvete! Jeg mistet 2 fint konfigurerte, stabile OS'er og veldig mye programvare/musikk (alt lovlig såklart) ;P pga en 40GB 60GXP disk... enda jeg hadde kjøling på den. Godt mulig dem har retta opp problemet nå, men dem har ikke klart å rette opp holdninga mi enda... Styr unna IBM sier jeg! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Jeg har hørt at IBM er bra, men at det bråker no sinnsykt. hvor har du det fra? min IBM disk (Deskstar 120 GXP) bråker da ikke noe særlig, du hører den selvsagt når den jobber og slikt, men det er ikke av de verste diskene jeg har vært i nærheten av. setter du på full AAM (Automatic acoustic management) så hører du ikke at den jobber en gang og da er den definitivt stille IBM bråker ikke så veldig når de søker, men de suser veldig mye når de er på, det er ihvertfall min erfaring, prøv å spinn ned diskene, og se om du hører noen forskjell da, det blir ihvertfall mye stillere fra mitt system. AtW Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Verken jeg eller noen av de jeg kjenner har hatt noen problemer med WD 120GB SE disk. Tror du blir fornøyd uansett hva du velger, er ikke SÅ stor forskjell på 120GB 8MB cache disker. Kjøpsloven sier 3 & 5 år. Lenke til kommentar
CdBuRnR Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 ikke for å si at seagate er dårlig , men jeg har en 120 gb cuda V disk som har fått bad sectors på en del sectors helt i begynnelsen av disken (os) .. kjipt , kjører nå winxp på d: (c: er 5 gb i begynnelsen av disk bruker ikke denne partisjon) windows brukte jo 10 min på å boote , om det i hele tatt ville , fordi disken bare står og henger på noen steder.. men men .. ska sende den inn te komplett i morgen , dumt ikke komplett har IBM disker ellers ville jeg hatt en 180 gxp disk , på 180 gb, de er faktisk av mye bere kvalitet en GXP75 og GXP60 serien er kjent for , de diskene døde jo som fluer og de ville jeg aldri hatt.. men nyeste ibm får mye skryt tvert over, faktisk så dør wd disker oftere.. Egentlig er det vel ingen disk som er "best" .. totalt sett, skal du ha stillest, seagate cuda v 120 , raskest, ibm 180 gxp , en mellom ting , wd special , maxtor er og en mellomting, .. men WD raptor 10.000 rpm s-ata 150 8meg cache er uber raskest, men den er liten og dyr (36,7 gb , ca 17-|800 kr regner jeg med) men perfekt os disk da har fælt lyst på en raptor selv.. Lenke til kommentar
NuB Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Dette med kjøpsloven er litt ullent for meg, hva betyr det da når butikker gir garanti? Har f.eks en printer her som ikke virket mer enn ca 30 ganger, men som jeg kjøpte for over ett år siden (Expert har ett års garanti på printere sa de da jeg spurte). Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Nostradamus og NuB: her er §27 begge bør lese denne paragrafen :wink: § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Nostradamus: det er varen skal altså vare i minst 2 eller 5 hvis vare en bergenet til å vare lenger. NuB: hvis din printer ikke er over 2 år gammel har du rett til at Expert reparerer den GRATIS! Om de kommer med at det bare er garantien som gjelder så si at de er noen duster som ikke leser forbrukerkjøpsloven GRUNDIG! Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå