joakimn Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Har en ny PC, satt sammen og innstalert Windows XP tidligere i dag, og har et problem. Problemet: PC'en restarter/slår seg av etter alt fra 5 sekund til 10 minutt (kanskje mer, men har ikke kommet så langt). Løsning? Siden windows nettopp har blitt innstalert, er jeg rimelig sikker på at det ikke er noe software, så regner med problemet ligger på hardwaren. Mulige årsaker som jeg selv har tenkt på er: - Rett og slett for svak strømforskyning? - Koblet noe feil? - For varmt ? - med speedfan fikk jeg en temperatur på 120 C* ca, men det sto ikke hva der var for noe. Delene: (kopiert rett fra komplett.no) * 1 MSI K9AG NEO2-Digital, AMD 690G+SB600, Socket-AM2, ATX,DDR2, DVI+HDMI, PCI-Ex16 * 1 Sapphire Radeon HD 2400 PRO 256MB DDR2, PCI-Express, DVI-I/Tv-out/HDMI, Heatsink * 1 Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM * 1 AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/vifte * 1 Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5 Kit w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5 * 1 Samsung DVD-spiller SH-162 Black OEM Strømforsyning: * 1 Fortron Source Blue Storm II 400W, Active PFC, 2xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin Takker for all hjelp. Hilsen Joakim N. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 120 grader er veldig varmt - maskinen din bør ikke ha en temperatur på over 70-80 grader, og selv det er litt mye. Hvilke deler er det som er så varme? Hvordan er maskinen din avkjølt? Altså, hvor har du vifter, hvordan er luftstrømmen, er du sikker på at viftene går riktig (eller at de i det hele tatt går), er det noe som blokkerer luftstrømmen, osv. 400 W bør være tilstrekkelig, og dersom du har for svak strømforsyning skal/vil power-on self test-en (POST-en) til BIOS-en feile. Lenke til kommentar
joakimn Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 det står ikke spesifisert på speedfan hva der, så er ikke helt sikker for å være ærlig. på speedfan står det spesifisert som: "temp2" med et flammeikon bak. Men har vifta som er koblet til bakpå kabinettet (inne i kabinettet, under strømforsyninga). og en som ikke er koblet til som står på døra (har ikke døra på akkurat nå). samt CPU vifte og strømforskyningsvifte. Og alle vifter surrer og går. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Hvis det er AUX i speedfan som viser 120 grader,så trenger du ikke bry deg om det. Prøv å ta ut en rambrikke og se om maskinen holder seg stabil. Er det integrerte skjermkortet ditt disabled i bios? Lenke til kommentar
joakimn Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Hvis det er AUX i speedfan som viser 120 grader,så trenger du ikke bry deg om det.Prøv å ta ut en rambrikke og se om maskinen holder seg stabil. Er det integrerte skjermkortet ditt disabled i bios? http://www.dump.no/files/cf6d51e770bd/asdf.JPG - Screenshot. Skal slå av nå og sjeke om det integrerte skjermkortet er slått av, er det vanskelig å finne ut? Kan ta ut den andre rambrikken etterpå, for nå har den holdt seg i livet i ei stund. Edit: Hva mener du med AUX i speedfan? Endret 14. juli 2008 av joakimn Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Hvis det er AUX i speedfan som viser 120 grader,så trenger du ikke bry deg om det.Prøv å ta ut en rambrikke og se om maskinen holder seg stabil. Er det integrerte skjermkortet ditt disabled i bios? http://www.dump.no/files/cf6d51e770bd/asdf.JPG - Screenshot. Skal slå av nå og sjeke om det integrerte skjermkortet er slått av, er det vanskelig å finne ut? Kan ta ut den andre rambrikken etterpå, for nå har den holdt seg i livet i ei stund. Edit: Hva mener du med AUX i speedfan? Du må gå i bios for å se om det integrerte skjermkortet er avslått. Lenge siden jeg har brukt speedfan nå,men ofte viser den en temperaturverdi som ikke stemmer. Kan det være skjermkortet ditt som er 87 grader? Gå i catalyst-kontrollpanel å se der. Lenke til kommentar
joakimn Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Du må gå i bios for å se om det integrerte skjermkortet er avslått.Lenge siden jeg har brukt speedfan nå,men ofte viser den en temperaturverdi som ikke stemmer. Kan det være skjermkortet ditt som er 87 grader? Gå i catalyst-kontrollpanel å se der. Hmm, skal prøve. var kun en kort tur innom BIOS'en for å se. vet du hvor man deaktiverer det? Det kan hende at det skjermkortet, fordi den har ikke vifte, bare sånn kjøleribber(tror det kalles det). Satt inn en ny vifte, og nå ligger temperaturen på 100, noe som er for mye uansett. Og på Catalyst kontrollpanelet fant jeg ingenting om temperatur, hvor finner man dette? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Du må gå i bios for å se om det integrerte skjermkortet er avslått.Lenge siden jeg har brukt speedfan nå,men ofte viser den en temperaturverdi som ikke stemmer. Kan det være skjermkortet ditt som er 87 grader? Gå i catalyst-kontrollpanel å se der. Hmm, skal prøve. var kun en kort tur innom BIOS'en for å se. vet du hvor man deaktiverer det? Det kan hende at det skjermkortet, fordi den har ikke vifte, bare sånn kjøleribber(tror det kalles det). Satt inn en ny vifte, og nå ligger temperaturen på 100, noe som er for mye uansett. Og på Catalyst kontrollpanelet fant jeg ingenting om temperatur, hvor finner man dette? Trykk på Configure i Speedfan og se hva som viser så høy temp. Les brukermanualen til hovedkortet ditt for å finne ut hvor i bios du slår av det integrerte skjermkortet. Du kan også gå i enhetsbehandling å se hvilket/hvilke skjermkort som står der. Lenke til kommentar
joakimn Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Du må gå i bios for å se om det integrerte skjermkortet er avslått.Lenge siden jeg har brukt speedfan nå,men ofte viser den en temperaturverdi som ikke stemmer. Kan det være skjermkortet ditt som er 87 grader? Gå i catalyst-kontrollpanel å se der. Hmm, skal prøve. var kun en kort tur innom BIOS'en for å se. vet du hvor man deaktiverer det? Det kan hende at det skjermkortet, fordi den har ikke vifte, bare sånn kjøleribber(tror det kalles det). Satt inn en ny vifte, og nå ligger temperaturen på 100, noe som er for mye uansett. Og på Catalyst kontrollpanelet fant jeg ingenting om temperatur, hvor finner man dette? Trykk på Configure i Speedfan og se hva som viser så høy temp. Les brukermanualen til hovedkortet ditt for å finne ut hvor i bios du slår av det integrerte skjermkortet. Du kan også gå i enhetsbehandling å se hvilket/hvilke skjermkort som står der. Det står bare Temp1, Temp2, Temp3, HD0 og CORE. Det er temp2 som står på 100 grader Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Hva står det ved siden av temp2 (under chip)? Lenke til kommentar
joakimn Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Hva står det ved siden av temp2 (under chip)? F71882F på speed1,2,3 og 4. Forresten, etter at jeg satt inn en ekstra vifte, så restarter den seg ikke, men den har 100 grader i følge speedfan. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Google: F71882F. Som du ser er det mange som har litt merkelige tempraturer. Bare et tips. Neste gang du bygger ny pc,så spør her i forumet før du bestiller deler. Hovedkortet du har kjøpt burde du ikke kjøpt. Styr unna MSI neste gang og kjøp heller ikke et kort med integrert skjermkort når du uansett skal bruke et annet skjermkort i pci-e porten. Edit: Hva bruker du pc'en din mest til? Endret 14. juli 2008 av Morten K Lenke til kommentar
joakimn Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Google: F71882F.Som du ser er det mange som har litt merkelige tempraturer. Bare et tips. Neste gang du bygger ny pc,så spør her i forumet før du bestiller deler. Hovedkortet du har kjøpt burde du ikke kjøpt. Styr unna MSI neste gang og kjøp heller ikke et kort med integrert skjermkort når du uansett skal bruke et annet skjermkort i pci-e porten. Edit: Hva bruker du pc'en din mest til? Jeg selv bruker PC mest til gaming, men denne PC var ikke til meg, og blir brukt til diverse underholdning ol. (film, kanskje spill, osv osv). Alt i alt tenkte jeg bare å sette sammen deler som skaper en rask PC som varer i flere år, og det tror jeg denne vil gjøre, tror du ikke? tok forutsettning i det jeg hadde selv, og oppdaterte meg til dagens modeller, og handlet til dels etter kundeanbefalinger fra komplett. Siden hovedkort ikke er så dyrt for tiden, burde jeg kanskje bare kjøpe et nytt? Endret 14. juli 2008 av joakimn Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Den pc'en er absolutt ikke en gaming-pc. Skal du bygge en gaming-pc,så går du for Intel i stedet for AMD. Skjermkortet du har i den maskinen der er også VELDIG svakt. Så lenge du har et hovedkort som fungerer,så er det ikke vits å kjøpe nytt. Bare husk på at neste gang du bygger,så spør her i forumet først. Da vil du ende opp med det aller beste i forhold til ditt budsjett. Lenke til kommentar
joakimn Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Den pc'en er absolutt ikke en gaming-pc. Skal du bygge en gaming-pc,så går du for Intel i stedet for AMD. Skjermkortet du har i den maskinen der er også VELDIG svakt.Så lenge du har et hovedkort som fungerer,så er det ikke vits å kjøpe nytt. Bare husk på at neste gang du bygger,så spør her i forumet først. Da vil du ende opp med det aller beste i forhold til ditt budsjett. hehe, ja, klar over at denne PC ikke er en typisk spill pc. Men har selv brukt AMD i alle år, og er meget fornøyd med det, men om Intel er bedre, det kan godt være, ikke vet jeg. Grunnen til at jeg tok et såpass billig og dårlig skjermkort, er at den ikke vil bli brukt til noe spesielt krevende, da jeg heller valgte å legge litt mer penger i RAM, CPU og harddisk, (selv om jeg ikke la så mye i dette heller). Men med dette skjermkortet vil du kunne kjøre forskjellige "familiespill" (sims osv), den slags uten problemer, og det var det som var formålet når det kommer til Spill. Men du har sikkert rett, kunne fått mer tilbake for pengene om jeg hadde spurt her, og brukt mer tid på å undersøke hva som egentlig er best nå for tiden. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Jeg har alltid vært en AMD-fan selv,men det siste året har AMD slit fælt. De har desverre ingenting å stille opp med mot Intel. Selv den billigste Quad-Core prosessoren til Intel slår AMD sin dyreste. Lenke til kommentar
joakimn Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Kjekt og vite til neste gang jeg skal oppgradere min egen PC, for dette var jeg slett ikke klar over Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Kjekt og vite til neste gang jeg skal oppgradere min egen PC, for dette var jeg slett ikke klar over Her har du et lite bevis også. Lenke til kommentar
joakimn Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Kjekt og vite til neste gang jeg skal oppgradere min egen PC, for dette var jeg slett ikke klar over Her har du et lite bevis også. Ikke dårlig det er nei! Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Det absolutt beste cpu-valget for en gaming-pc i dag er Intel Core 2 Duo E8400. Skyhøy ytelse for en rimelig penge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå