Gå til innhold

et lite treningsspørsmål

Anbefalte innlegg

Hei folkens, jeg har nylig begynt og trene på trenings studio, og har en fast rutine med apparater jeg bruker, men. I dag ble jeg tipset om at jeg får mer igjen for treningen hvis jeg bruker manualer og vekter istedenfor disse apparatene, er det noen som kan si om dette stemmer eller ikke, jeg bruker jo de samme musklene når jeg trener, så jeg ville ikke tro at det skulle utgjøre noe forskjell.

Takk for råd og tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer nok det, at du får mer ut av frivekter enn apparater. Når du trener med frivekter, så bruker du som regel en del støttemuskulatur som du ikke ville ha gjort med et apparat. Etter min mening burde du velge frivekter fremfor apparater. Jeg tror du vil få igjen mer ved å gjøre det :)

Lenke til kommentar

Apparater er en grei start, hvis man er ny på et treningsstudio, og ikke har trent så mye vekter før. Man får styrket sener og muskelfester, og det er viktig før man går løs på frivektene.

Men, etter en stund, vil jeg anbefale at man går over på frivekter. Disse øvelsene innebærer at bevegelsen skjer i flere ledd, og at man aktiviserer støttemuskulatur. I f.eks. øvelsen knebøy, bruker man faktisk 40 muskler i løpet av bevegelsesbanen! :D

Konklusjon: start med apparater og "låste bevegelser", før du så går over til frivekter! :thumbup:

Lenke til kommentar

Gi lang faen i apperater. Apperater suger. Kan noen gi meg en eneste grunn til at det er bedre for kroppen å bruke en maskin til å løfte noe, når evolusjon har brukt x-antall år på å skape musklene slik de er nå? Tror du gutta i tidlig middelalder brukte et smithstativ eller lårcurl? Neppe. Det er kun fordeler vel å bruke frivekter, sett at du bruker rett teknikk, men det gjelder like mye for maskiner. Pell deg under stanga og få vekta opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...