Gå til innhold

Dual channel eller ikke?

Rikken1969

Anbefalte innlegg

Heisan!

Jeg er en ivrig gamer som trenger mer minne.Har i dag 2x512 mb. Dette kjører i dual channel. Spurte på minne og jeg sa jeg trengte et kit på dette på 2x1024 mb for å utnytte dual channelen. Da fikk jeg til svar at det trengtes ikke 2x1024 mb, jeg kunne ha en brikke på 2048 mb. Det spilte ingen rolle så lenge jeg har de to andre som kjører i dual channel. Hovedkortet mitt heter Asus p5gd2 premium og jeg har xp (32) som os.

Jeg blir litt forvirret når jeg får et sånt svar. Håper derfor på en oppklaring på dette.

På forhånd takk.

Hilsen

Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tre minnebrikker tviler jeg på at du får dualchannel, med 4 er jeg ganske sikker at du får det, men så er det ikke veldig mye og hente på og sette de i dual i forhold til singelchannel, så det har ikke så veldig mye og si.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Med tre minnebrikker tviler jeg på at du får dualchannel, med 4 er jeg ganske sikker at du får det, men så er det ikke veldig mye og hente på og sette de i dual i forhold til singelchannel, så det har ikke så veldig mye og si.

Noen som kan utdype det SVD er inne på her? Hvor mye er det å hente på å ha to brikker på 512 MB i DualChannel vs. en brikke på 1024 MB uten DualChannel? Er det den store forskjellen? :hmm:

Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke helt tallene men tror det var 10% økning minst ved dual channel på Intel plattform.

Ja du får dual channel med 4 brikker, har hatt 4x på både X38 og P45 og alle gav meg Dual channel.

3 brikker så kobles det ut, og siden det meste selges i 2x kit så ser jeg personlig ingen grunn til å ikke kjøpe ett 2x 1024 eller nok til 4Gb.

Du får selvsagt ikke brukt alt men ingen hastighetsproblemer heller også har du jo grensen på 2Gb RAM MAKS forbruk per program som ligger i 32 bit også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...