RasmusKRiis Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Har prøvd meg på HDR to tre ganger men vær gang har bilde blitt litt uskarpt. Jeg bruker stativ. Har et eksempel nednfor. Det jeg lurte på er om det finns noen tips om hvordan ungå det, noen som kan se ut i fra bildet jeg har lagt hva jeg gjør feil? Endret 13. juli 2008 av RasmusKRiis Lenke til kommentar
Wartorn Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Mulig du skyver kameraet litt ut av stilling når du justerer instillinger? Har opplevd dette ved flere anledninger. Endret 13. juli 2008 av Wartorn Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Har du BKT og trådløs utløser? Om ikke vil kun noen mm ødelegge hele bildet. Ellers et fint bilde, men litt for glorete. Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 Har du BKT og trådløs utløser? Om ikke vil kun noen mm ødelegge hele bildet. Ellers et fint bilde, men litt for glorete. Vet ikke hva BKT er? Trådløs utløser lurer jeg på hvorjeg kan få tak i. Bruker Olympus kamera! Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Det er ikke nødvendig å ta x antall bilder for å lage HDR. Bare for å illustrere... Bildet under kaller jeg mislykket. Mørk forgrunn mot lys bakgrunn, vanskelig å få til å klaffe. Så har jeg lagret 3 nye kopier med forskjellig eksponeringer i Adobe Lightroom og laget HDR i photomatix.(dette er gjort kjappt for dette innlegget) Skyene ble litt grå osv, men kunne fått mer ut av dette. På denne måten kan du lage HDR av bilder du egentlig ikke hadde tenkt. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 BKT er ei forkorting for bracketing. Ved bruk av auto bracketing vil kamera ta bilete med ulike innstillingar automatisk. Ein slepp då å endre innstillingane manuelt mellom kvart bilete, ettersom kameraet veit at det skal ta t.d. fyrst eit undereksponert bilete, so eit normalt eksponert, so eit overeksponert. Les i bruksanvisninga til kamera for å finne ut om du har denne funksjonen. (Sjå etter exposure bracketing, auto exposure bracketing, e.l.) Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Hehe, himmelen ble crappy, men må man så må man.. Tror heller jeg hadde lagt på en ny bakgrund, men men.. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Hehe, himmelen ble crappy, men må man så må man.. Tror heller jeg hadde lagt på en ny bakgrund, men men.. Enig med deg der Mr. olsen:-) Det blir lett glorete med HDR hvis man drar for mye i spakene. Snodig har fått teken på dette og produserer pene HDR for tiden.... Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Hehe, ja jeg fant nå noe dritt hos han òg... Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Har prøvd meg på HDR to tre ganger men vær gang har bilde blitt litt uskarpt. Jeg bruker stativ. Har et eksempel nednfor. Det jeg lurte på er om det finns noen tips om hvordan ungå det, noen som kan se ut i fra bildet jeg har lagt hva jeg gjør feil? 1. Du har problemer med vind (skyer, blader og kornaks er i kontinuerlig bevegelse). 2. Du kan ha variert eksponeringene ved hjelp endret blenderåpningen. Dette vil endre dybdeskarpheten i hver eksponering og gi grøtete resultat. Ta de forskjellige eksponeringene med fast blender og juster kun lukkertiden. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Og så lav ISO som mulig... Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 1. Du har problemer med vind (skyer, blader og kornaks er i kontinuerlig bevegelse). Ser ut til at det er vinden som er problemet her ja, for trestammene, huset og horisonten ser ut til å være skarp. Lenke til kommentar
Con Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 hvis man ser paa skyene som er overst til hoyre saa ser man at det har vaert litt bevegelse i kameraet.. utrolig lite som skal til. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Det er ikke nødvendig å ta x antall bilder for å lage HDR.Bare for å illustrere... Bildet under kaller jeg mislykket. Mørk forgrunn mot lys bakgrunn, vanskelig å få til å klaffe. Så har jeg lagret 3 nye kopier med forskjellig eksponeringer i Adobe Lightroom og laget HDR i photomatix.(dette er gjort kjappt for dette innlegget) Skyene ble litt grå osv, men kunne fått mer ut av dette. På denne måten kan du lage HDR av bilder du egentlig ikke hadde tenkt. Skal ikke kommentere resultatet, men det er helt unødvendig å lage ekstra versjoner av bilde, siden du ikke kan tilføre ekstra informasjon. Du har alt du trenger i utgangspunktet, men det er kanskje enklere å gjøre det den veien hvis man er litt vant til å lage HDR av flere eksponeringer. Du kan enten leke litt med Highlight/Shadow protection sammen med andre verktøy i Capture NX2 (siden du har Nikon), etter erfaring gir ikke Lightroom like godt resultat her (spesielt ikke med Highlight Recovery sammenlignet med samme funksjon i NX2). Du kan også Tonemappe en enkelt Raw-fil i Photomatix. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Det er ikke nødvendig å ta x antall bilder for å lage HDR.Bare for å illustrere... Bildet under kaller jeg mislykket. Mørk forgrunn mot lys bakgrunn, vanskelig å få til å klaffe. Så har jeg lagret 3 nye kopier med forskjellig eksponeringer i Adobe Lightroom og laget HDR i photomatix.(dette er gjort kjappt for dette innlegget) Skyene ble litt grå osv, men kunne fått mer ut av dette. På denne måten kan du lage HDR av bilder du egentlig ikke hadde tenkt. Skal ikke kommentere resultatet, men det er helt unødvendig å lage ekstra versjoner av bilde, siden du ikke kan tilføre ekstra informasjon. Du har alt du trenger i utgangspunktet, men det er kanskje enklere å gjøre det den veien hvis man er litt vant til å lage HDR av flere eksponeringer. Du kan enten leke litt med Highlight/Shadow protection sammen med andre verktøy i Capture NX2 (siden du har Nikon), etter erfaring gir ikke Lightroom like godt resultat her (spesielt ikke med Highlight Recovery sammenlignet med samme funksjon i NX2). Du kan også Tonemappe en enkelt Raw-fil i Photomatix. Jepp, det er mer enn en måte å flå en katt på.... Lenke til kommentar
Fredrik Gløckner Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Har prøvd meg på HDR to tre ganger men vær gang har bilde blitt litt uskarpt. Jeg bruker stativ. En relativt vanlig feil er å la kameraet stå på stativ med optisk bildestabilisering påslått. Det kan gi uskarpe bilder. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 En relativt vanlig feil er å la kameraet stå på stativ med optisk bildestabilisering påslått. Det kan gi uskarpe bilder. .. eller stabiliseringen i huset, slik Rasmus kanskje har på Olympus'en sin. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 "Det er ikke nødvendig å ta x antall bilder for å lage HDR." Jo. Det er nødvendig for å lage HDR, men det er ikke nødvendig for å eksponere forgrunn / bakgrunn rett alà det du gjør. HDR er jo HIGH dynamic range. Du øker ikke omfanget ditt noe som helst med ditt bildet, du bare strekker den litt lengre =) Lenke til kommentar
paalwa Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) Har prøvd meg på HDR to tre ganger men vær gang har bilde blitt litt uskarpt. Jeg bruker stativ. Har et eksempel nednfor. Det jeg lurte på er om det finns noen tips om hvordan ungå det, noen som kan se ut i fra bildet jeg har lagt hva jeg gjør feil? På mitt Canon 40D så er det noe som heter AEB i menyen. Her kan du sette kamera til å ta 3 bilder med forskjellig eksponering. F.eks -1 0 +1. Ta bildene med f.eks timer eller flerbilder funskjon om du holder kamera. Håper det funker for deg. Om dette er noe du har på ditt kamera da:) Endret 16. juli 2008 av paalwa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå