Gå til innhold

Hvorfor uskarpt HDR bilde

Anbefalte innlegg

Har prøvd meg på HDR to tre ganger men vær gang har bilde blitt litt uskarpt. Jeg bruker stativ. Har et eksempel nednfor. Det jeg lurte på er om det finns noen tips om hvordan ungå det, noen som kan se ut i fra bildet jeg har lagt hva jeg gjør feil?

post-166230-1215982279_thumb.jpg

Endret av RasmusKRiis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke nødvendig å ta x antall bilder for å lage HDR.

Bare for å illustrere... Bildet under kaller jeg mislykket.

Mørk forgrunn mot lys bakgrunn, vanskelig å få til å klaffe.

post-10097-1215984816_thumb.jpg

Så har jeg lagret 3 nye kopier med forskjellig eksponeringer

i Adobe Lightroom og laget HDR i photomatix.(dette er gjort kjappt for dette innlegget)

post-10097-1215984973_thumb.jpg

Skyene ble litt grå osv, men kunne fått mer ut av dette.

På denne måten kan du lage HDR av bilder du egentlig ikke hadde tenkt.

Lenke til kommentar

BKT er ei forkorting for bracketing. Ved bruk av auto bracketing vil kamera ta bilete med ulike innstillingar automatisk. Ein slepp då å endre innstillingane manuelt mellom kvart bilete, ettersom kameraet veit at det skal ta t.d. fyrst eit undereksponert bilete, so eit normalt eksponert, so eit overeksponert.

Les i bruksanvisninga til kamera for å finne ut om du har denne funksjonen. (Sjå etter exposure bracketing, auto exposure bracketing, e.l.)

Lenke til kommentar
Hehe, himmelen ble crappy, men må man så må man.. Tror heller jeg hadde lagt på en ny bakgrund, men men..

Enig med deg der Mr. olsen:-)

Det blir lett glorete med HDR hvis man drar for mye i spakene.

Snodig har fått teken på dette og produserer pene HDR for tiden....

Lenke til kommentar
Har prøvd meg på HDR to tre ganger men vær gang har bilde blitt litt uskarpt. Jeg bruker stativ. Har et eksempel nednfor. Det jeg lurte på er om det finns noen tips om hvordan ungå det, noen som kan se ut i fra bildet jeg har lagt hva jeg gjør feil?

1. Du har problemer med vind (skyer, blader og kornaks er i kontinuerlig bevegelse).

2. Du kan ha variert eksponeringene ved hjelp endret blenderåpningen. Dette vil endre dybdeskarpheten i hver eksponering og gi grøtete resultat. Ta de forskjellige eksponeringene med fast blender og juster kun lukkertiden.

Lenke til kommentar

i Adobe Lightroom og laget HDR i photomatix.(dette er gjort kjappt for dette innlegget)

Skal ikke kommentere resultatet, men det er helt unødvendig å lage ekstra versjoner av bilde, siden du ikke kan tilføre ekstra informasjon. Du har alt du trenger i utgangspunktet, men det er kanskje enklere å gjøre det den veien hvis man er litt vant til å lage HDR av flere eksponeringer. Du kan enten leke litt med Highlight/Shadow protection sammen med andre verktøy i Capture NX2 (siden du har Nikon), etter erfaring gir ikke Lightroom like godt resultat her (spesielt ikke med Highlight Recovery sammenlignet med samme funksjon i NX2).

Du kan også Tonemappe en enkelt Raw-fil i Photomatix.

Lenke til kommentar

Skal ikke kommentere resultatet, men det er helt unødvendig å lage ekstra versjoner av bilde, siden du ikke kan tilføre ekstra informasjon. Du har alt du trenger i utgangspunktet, men det er kanskje enklere å gjøre det den veien hvis man er litt vant til å lage HDR av flere eksponeringer. Du kan enten leke litt med Highlight/Shadow protection sammen med andre verktøy i Capture NX2 (siden du har Nikon), etter erfaring gir ikke Lightroom like godt resultat her (spesielt ikke med Highlight Recovery sammenlignet med samme funksjon i NX2).

Du kan også Tonemappe en enkelt Raw-fil i Photomatix.

Jepp, det er mer enn en måte å flå en katt på....

Lenke til kommentar

"Det er ikke nødvendig å ta x antall bilder for å lage HDR."

Jo. Det er nødvendig for å lage HDR, men det er ikke nødvendig for å eksponere forgrunn / bakgrunn rett alà det du gjør. HDR er jo HIGH dynamic range. Du øker ikke omfanget ditt noe som helst med ditt bildet, du bare strekker den litt lengre =)

Lenke til kommentar

På mitt Canon 40D så er det noe som heter AEB i menyen. Her kan du sette kamera til å ta 3 bilder med forskjellig eksponering. F.eks -1 0 +1. Ta bildene med f.eks timer eller flerbilder funskjon om du holder kamera. Håper det funker for deg. Om dette er noe du har på ditt kamera da:)

Endret av paalwa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...