Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kobling av tåkelys


Anbefalte innlegg

HVA?:

Det jeg prøver på er å koble til 2.stk tåkelys på en bryter som ikke er avhenging av strøm fra parklys e.l.

 

Problem:

Jeg får ikke lys i lyktene og forstår ikke hvorfor.

 

Hva er gjort?

Jeg kjøpte meg 2.stk tåkelys på biltema, de som har blåfarge på glasset.

Denne koblet jeg først opp med medfølgende kabler (uten relè)

 

Har nå koblet dette opp med koblingskjema som alle er like.

 

Eksempel her.

koblingsskjematkelys.jpg

 

men jeg vil velge selv når jeg vil aktivere lyset på tåkelyktene så jeg har brukt styrestrøm fra + på batteri.

Har dette noe å si?

 

Første gang jeg gjorde dette så fikk jeg lys, så slokket disse ganske raskt.

Relèt ble varmt så jeg koblet fra styrestrømmen.'

 

Noen som har noen tips til hvordan jeg skal få lys?

Har det noe å si om jeg bruker 100w pærer? vil den trekke for mye strøm kanskje?

 

For info så er min bil en Audi A4 96' B5 1.8q.

Takk til den som kan hjelpe meg, har slitt med dette en god stund nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der du har skrevet "jord", så har du faktisk koblet de to ledningene til et jordingspunkt?

 

Ellers ser alt greit ut, og jeg vil tro deffekt relè om det faktisk er koblet slik. (86/85 burde vel egentlig byttes om)

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Vanlige lysrelèer er vel 30A. I vertfall har alle de jeg har kjøpt vært maks 30A. Uansett, når man først nevner det, sikringen i kretsen er for lavt dimmensjonert. Man bør alltid dimmensjonere sikringen (og kabelen+releet!!) til å takle minst det dobbelte av strømmen. Med 2x100W-pærer kan strømmen komme opp mot 20A. Jeg ville brukt to relèer med èn pære på hvert, med 2,5mm2 eller 4mm2-kabel (avhengig av lengde) og 20A sikring på hver.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Det bilde jeg fant er det ikke jeg som har laget, så jeg lagde ett nytt.

 

Dette er hvordan jeg har koblet det:

(det er vel egentlig helt likt men, jeg kan endre litt på det senere.

koblingskjemaal6.png

 

Der du har skrevet "jord", så har du faktisk koblet de to ledningene til et jordingspunkt?

Ja, det stemmer. Jeg hadde vel egentlig koblet jord fra lykter til relè sammen i en annen kontakt som gikk videre til jord på bilen.

Det har jeg endret til: jord fra lykter - til jord på bil.

 

Ellers ser alt greit ut, og jeg vil tro deffekt relè om det faktisk er koblet slik. (86/85 burde vel egentlig byttes om)
Relè klikker når jeg toucher med styrestrømmen. det skal vel fungere da?

 

Jeg har prøvd å bytte om det også enkelte ganger men, lykta har ikke lyst. Så jeg bytta tilbake. Kanskje jeg burde hatt det sånn permanent?

 

Bruker du et normalt 15A ekstralysrele så blir det for lite, de tåler max 110W. Så da må du skaffe deg et 30A rele eller et dobbelt 15A rele, 4 kvadrat kabel og en dobbelt så stor sikring (om du skal bruke 100w pære).

Ja, Jeg har tenkt på at jeg kanskje har for tynne kabler. Så hvis jeg kjøper meg større kabler, dobbelt relè med 30A så skal det fungere. eller skal jeg prøve med 55W pærer for å se om det kanskje går? (da for å eliminere feilen)

 

Vanlige lysrelèer er vel 30A. I vertfall har alle de jeg har kjøpt vært maks 30A. Uansett, når man først nevner det, sikringen i kretsen er for lavt dimmensjonert. Man bør alltid dimmensjonere sikringen (og kabelen+releet!!) til å takle minst det dobbelte av strømmen. Med 2x100W-pærer kan strømmen komme opp mot 20A. Jeg ville brukt to relèer med èn pære på hvert, med 2,5mm2 eller 4mm2-kabel (avhengig av lengde) og 20A sikring på hver.

Hvis jeg gjør som jeg har beskrevet over så blir vel det det samme som å kjøre ett relè på hver pære?

 

----------

 

En annen ting, jeg har koblet styrestrømmen fra + på batteri ..

(det er ikke nevnt noe om det er en fare for relè siden jeg beskrev at den ble varm. Noen som vet noe om det?)

..til 86 på relè(trur jeg det var). Nå prøvde jeg å koble styrestrøm fra parklyskabelen på lykta isteden. Da fikk jeg ikke strøm.

Jeg har en penn som lyser når jeg får strøm (husker ikke navnet på den) og jeg har sjekka at det er strøm når hovedlykta er på men, jeg fikk ikke noe strøm fra den kabelen som jeg bruker som styrestrømkabel. Hva kan være grunnen til det?

Lenke til kommentar

Et relé blir varmt om det står på lenge, spolen utvikler minst 1W varme. Dersom det ble glohett på et par minutter så er det kortslutning/ overbelastning et sted.

Det klikker i reléet når du slår på bryteren sier du, da fungerer det så langt i alle fall. Så skal du alltid ha lys i prøvelampa på 30, og også på 87 når reléet er aktivisert. Får du lys på 30 og aldri på 87 så er reléet brent eller feilkoblet. Får du lys på 87 så skal du også ha lys i tåkelysene. Hvis ikke så må du sjekke koblingene dine samt jordingen til lyktene.

Krokodilleklemma på prøvelampa skal kobles til jord, ikke til pluss som det kan virke som du har gjort.

 

For tynne kabler, et eller to reléer og eller for små sikringer spiller ingen rolle akkurat nå for om du får lys i lyktene eller ikke, men det vil kunne gi bedre lys og holdbarhet. En sikring holder ut dobbel strømstyrke i 20 sekunder, og du ser jo om den er gåen eller ikke.

Et 12V relé er laget for 12-14V styrestrøm, og det blir akkurat like varmt om du tar strømmen direkte fra batteriet eller fra bilradioen (eller hvasomhelst). Trekk bare ikke usikrede ledninger direkte fra batteriet og inn i kupéen (eller hvorsomhelst).

 

En ting som imidlertid bekymrer meg er hvorvidt du kommer til å kjøre rundt i trafikken med 100W pærer i bruk i tåkelysene. Det kommer til å blende møtende biler noe helt vanvittig. I så fall håper jeg du ikke får dette til..

Lenke til kommentar
En ting som imidlertid bekymrer meg er hvorvidt du kommer til å kjøre rundt i trafikken med 100W pærer i bruk i tåkelysene. Det kommer til å blende møtende biler noe helt vanvittig. I så fall håper jeg du ikke får dette til..

En 100W-pære lyser ikke noe mer enn en skikkelig, lovlig, 55W uansett, så jeg ser ikke problemet annet enn at det selvsagt er ulovlig, det forbruker mer energi, dvs. mer bensin, krever kraftigere kabler, ødelegger lykta, osv.

Lenke til kommentar

Tåkelys har ikke den innebygde avblendingen under glødetråden som nærlys har, derfor har de like mye lys over senterlinjen som under. Det er dette strølyset oppover som er problemet for møtende trafikk og det er ille nok med 55W pærer. Jeg har ikke problemer med bruk av 100W i nærlys, eller endog doble par med 100W nærlys, fordi de har et skarpt og godt avgrenset lysbilde oppad.

Hvis det er tenkt bruk som kjørelys så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke heller bruker lavere effekt enn 55W istedenfor - pga. bedre sikt for møtende, bedre lading på tomgang, og også av de grunner jonepet nevner.

Lenke til kommentar

Trosterud:

 

For det første, 100W lyspærer i nærlys er fyfy, ikke er det godt for ledningsnettet, plastreflektorer eller rele for den del. For det andre, 100W lyspærer gir faktisk mer en den lovlige mengden lumen som er tilatt i ECE reglemanget og er derfor ikke lov å bruke på offentlig vei og har derfor ikke E merking. En annen ting er at 100W pærene har nesten ikke forandret seg siden de ble lansert, de har ikke fått noe av den innovasjonen som 55W pærene har fått (bedre glødetråd, gassfylling, bedre geometri ect ect..) og gir derfor et veldig brun/gult lys og et dårligere lysbilde selv om de gir mer lysstyrke.

 

 

Kjørelysene er bare der for å gjøre deg mer synlig i trafikken, de erstatter ikke nærlys. Dessuten riktig justerte tåkelys/kjørelys skal ikke blende, gjør de det så får du også egenblending under dårlige siktforhold og da kan en like gjerne ha på nærlysene, for da er vitsen med tåkelys/kjørelys borte.

 

Men som sagt, om trådstarer ønsker å følge reglene er opp til han.

Lenke til kommentar
Tåkelys har ikke den innebygde avblendingen under glødetråden som nærlys har, derfor har de like mye lys over senterlinjen som under.

Det stemmer ikke. Dersom de lyser like mye under senterlinje som over, så er det ikke tåkelys. Tåkelys skal bare lyse nedover og til siden, og alle godkjente tåkelys er slik. Dersom de ikke er slik, så er det enten fordi de brukes med feil type pære, de er modifisert, eller at det rett og slett ikke er tåkelys.

 

En 100W H1-pære skal gi ca. 2600lm. De kraftigste 55W-pærene som er lovlig å bruke gir ca. 2000lm. Det er en forskjell, men det er ikke en forskjell som skiller liv og død (bortsettfra om de brukes når det er mørkt pga. egenblending), og det er absolutt ikke verdt det etter min mening i forhold til at man 1) ødelegger lykten og 2) gjør lykten ulovlig. Fordelen er selvsagt at det fortsatt er halogen, og har de samme egenskapene som halogen. Hva man skal med ekstra lys i tåkelys er dog en annen sak, og jeg håper for all del vedkommende ikke bruker disse i regnvær eller når det er mørkt, pga. mengden lys som da går rett i veien, og opp igjen.

 

Bare så det er sagt. Kødding med lysstyrke og pærer i tåkelys (gjelder nærlys også) gir bare negativ effekt på sikkerhet både for en selv og de andre. Det gjør den aktuelle lykten ubrukelig til det formålet den er ment for.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Bare så det er sagt. Kødding med lysstyrke og pærer i tåkelys (gjelder nærlys også) gir bare negativ effekt på sikkerhet både for en selv og de andre. Det gjør den aktuelle lykten ubrukelig til det formålet den er ment for.

 

Eneste jeg vil er å ha mest mulig lys på veien når jeg kjører. Jeg har ikke planer om å blende folk eller lage trafikkfarlige sitvasjoner. Vurderer faktisk å gå ned til 55w i tåkelysene, Det er jo egentlig ikke vits med mer.

 

Men så var det det med å få lys i lyktene først da. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...