Gå til innhold

Hvor mange sit-ups må jeg ta?

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg er en gutt på 14 år og veier ca 55 kg.. Ikke at det er så veeeeldig mye men syntes selv jeg har en del fett på magen, så jeg lurer på hvor mange sit-ups jeg må ta daglig for å få litt strammere mage til skolen begynner igjen?

Trenger ikke å ha en 6-pack, men ikke sånn at det ser ut som jeg har "pupper" eller hva jeg skal si..hehe

Holder det med 50 hver dag?

er heller ikke i en god form siden jeg har en skade så jeg har måtte slutte med fotball og karate for lenge siden, så jeg klarer ikke 50 uten en pause.. Jeg må ta først 20, så 10, 10 og så 10 igjen..

Så er det nok med 50 hver dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som håvard sier, må du skaffe deg lavere fettprosent for å få mere synlige muskler. Dette gjør du ved kaloriunderskudd, altså må du spise mindre kalorier enn det du forbrenner.

Men lurer på hvorfor du nevner at du vil trene magen for å kvitte deg med mannepupper, for såvidt jeg vet er det brystmusklene som har noe med de å gjøre, og ikke magemusklene :)

Så til magemusklene igjen, vil du få en bedre kropp før skolen starter på igjen, kan du trene mye løping (noe som er veldig fint for forbrenningen din) og du kan trene styrke samtidig. Trener du riktig vil du merke framgang. Om 50 situps er nok, kan jeg ikke si, men når man er ferdig skal det virkelig svi i magemusklene, syntes i allfall jeg! Men for å få en bra/bedre mage burde du trene mer enn bare vanlige situps. Crunches og crunches med vridning er fine alternativer, og glem for all del ikke å trene ryggen når du trener magen. Hvis ikke vil du få problemer senere i livet!

Lykke til ;)

Edit: At du må ha 2 dagers pause mellom hver gang du trener magen kan jeg ikke si meg enig i, men det er absolutt ikke nødvendig å trene magemusklene hver dag. De er muskler som alle andre muskler i kroppen. Eller litt rettere sagt er den en muskel som alle andre muskler i kroppen, for det er jo faktisk ikke mer enn en muskel! Men som regel går det greit med en dags hvile mellom hver treningsøkt. Trener du f.eks. magen på mandag, kan du vente til onsdag før du tar neste økt.

Endret av Laffebaffen
Lenke til kommentar

Dette er et godt program for magen som jeg har fulgt selv med gode resultater: Klikketi(les mer her)

Husk: ikke ta lenger pause enn 15 sekunder (dvs 5 dype pust) mellom hver stilling. konsentrer deg om å bruke magemusklene på hver enkelt sit-up. når det begynner å brenne i musklene er det fristende å "hjelpe til" med andre muskler, men tenk på brenningen som et tegn på at du gjør det rett og bruk det som motivasjon for å holde ut.

Men det er riktig som det er sagt, at magemusklene blir ikke mer synlig med mindre fettet som dekker dem forsvinner. Skal du ha vaskebrett er det generell fettforbrennende trening som må til. Denne artikkelen kan det være lurt å lese: Klikketi

Et siste NB: Ikke tren for hardt. Når du er bare 14 er ikke nødvendigvis har trening det gunstigste for en kropp som ikke er ferdig utvokst og -viklet ennå. Fokuser på å spise riktig! Et godt kosthold er faktisk _minst_ like viktig som trening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...