PROuser Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Holder på å legge nytt tak.. Det blir koboltsorte glaserte teglstein.. Skal begynne å legge dem på snart.. Men lurte på om jeg skulle legge vannrør under, slik at jeg kunne få ut litt solenergi fra oppvarmingen av taksteinene som er sorte.. Men så kom jeg til å tenke på at glasuren speiler vel bort det meste av lyset og varmen?? er det ikke noe særlig å hente ut så lenge de er glaserte? Vanlige stein blir jo ganske varme og har et potensial.. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Vil nok tro at de absorberer varme godt selv om de er glasserte. Men er det ikke egne metoder for å utnytte solenergi på den måten du snakker om da? Mener i allefall at jeg har lest eller hørt det at det går ann å få kjøpt tak som gjør dette (men mest sannsynelig noen stygge plater da)... Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 Jo, det finnes egne plater og rørlignende vannvarmere for solenergi.. men de er ikke lett å integrere i bygningsmassen så det blir fint. De er også ganske dyre.. Men hvis jeg legger 500 m rør under steinene, kan jeg sikkert få prisen ned i 2500-4000 kr for selve rørene.. Ikke store investeringen når en legger nytt tak til 100 000,- ++ Så derfor lurte jeg på om det var noe hensikt i å legge dem under steinene.. Lenke til kommentar
Vip3r Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Du må vel ha en viss form for sirkulasjon i vannet, eller er vel hele greia bortkastet? Er da vel ikke noe poeng i å legge vannledninger i taket med vann i som står stille? Hvor har du så tenkt å transportere vannet? Til radiatorer? Gulvvarme? Dette vil vel ha mest funksjon på sommeren skulle man tro. På vinteren ligger jo det for det meste snø på taket. Det er vel også begrenset hvor mye oppvarming man bruker på sommeren når solen står på? Hvilke rør har du tenkt å legge? Har du tenkt på faren med lekasje? Endret 15. juli 2008 av Vip3r Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 Du må vel ha en viss form for sirkulasjon i vannet, eller er vel hele greia bortkastet? Er da vel ikke noe poeng i å legge vannledninger i taket med vann i som står stille?Hvor har du så tenkt å transportere vannet? Til radiatorer? Gulvvarme? Dette vil vel ha mest funksjon på sommeren skulle man tro. På vinteren ligger jo det for det meste snø på taket. Det er vel også begrenset hvor mye oppvarming man bruker på sommeren når solen står på? Hvilke rør har du tenkt å legge? Har du tenkt på faren med lekasje? Hadde tenkt å ha sirkulasjonspumpe på.. Bruke det på forvarming av varmtvannet og eventuelt lagre varme i dobbeltmantlet bereder. Tenkte å legge pex rør eller rør for gulvvarme. Lekasje hadde ikke vært noe problem, fordi rørene blir liggende over sutak. Men jeg har funnet ut at tegl ikke leder særlig mye varme, og at mye av varmestrålene blir reflektert av glasseringen. Så det blir ikke noe av det. (Hadde gått ann hvis jeg brukte sorte betongstein..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå