Gå til innhold

Få hunden til å spise


Anbefalte innlegg

Har ei lita Cavaliertispe på rundt 6 måneder som nekter å spise tørrforet sitt - har forsøkt forskjellige merker men hun vil bare ikke. tipper hun spiser halvparten eller en tredjedel av dagsbehovet sitt, til tross fo at vi tar henne med ut på turer og leker med henne i hagen hver eneste dag. Det hører til i historien at hun er et relativt lite eksemplar i forhold til rasestandarden, men vi synes hun begynner å bli vel liten.

 

Noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre hun er veldig undervektig ville jeg ikke sett på det som noen krise. Hun sulter ikke ihjel forran maten uansett. Bare ikke bland mer oppi, selv om jeg vet det er fristende! :p

Ta vekk maten fortere også kanskje, 20 minutter er ganske lenge for en hund.

Noen trenger mer mat enn andre, så kanskje deres rett og slett trenger mindre. Er ingen fasitsvar på dette, så lenge hunden oppfører seg normalt, ser normal ut og kjennes fin, så er det jo i orden :)

Lenke til kommentar

Mulig dere kan "vanne ut" tørrforet, som vi fikk beskjed av oppdretteren om å gjøre?

 

Vi heller maten i en kopp, og fyller opp med oppvarmet vann. For oss pleier det å funke om man fyller til vannet står like over maten. Deretter lar vi maten stå til tørrforet har trukket til seg vann, og blandingen ikke er varm lenger. Pleier å ta rundt 20-30 min.

 

Vi fikk beskjed om å gjøre dette fordi da vår hunden helt sikkert i seg nok vann. Vet ikke om det stemmer helt, men virker som om hunden vår spiser "bedre" når det er vannet ut.

 

Hører med at vi ikke gjør dette ved alle tre matingene, men morgen og kveld.

Lenke til kommentar
vi mater henne 2 ganger om dagen, legger den foran henne i ca 20 min før vi fjerner den dersom hun ikke spiser maten. Må innrømme at jeg har prøvd å blande inn litt annet, feks små pølsebiter, men da "priker" hun vekk tørrforet for å spise det andre.

 

Det kan av og til være vanskelig å få miniatyrhunder til å spise. Prøv med vom & Hundemat, bare vær veldig forsiktig i starten så hun ikke får diare. Mine er veldig glad i dette foret, og det er tilsatt alt en hund trenger av vitaminer og mineraler. Håndfor henne for å få henne til å spise bedre. :yes:

Lenke til kommentar

ok takk

 

Vi har også prøvd å væte tørrforet, men ender som regel opp med at vi må kaste den. Selv om hun bare spiser av og til, så oppfører hun seg normalt og er aktiv og leken i hagen. Nå fant hun seg nettopp en bæsj i hagen som ser ut til å virke veldig delikat i forhold til Royal Canin tørrfor. :new_woot:

 

elelmar: tror vi kan prøve Vom&Hundemat en gang og se hvordan det går. Hva slags type er å anbefale?

 

til slutt lurer jeg bare på om det går bra å gi hunden middagsrester i tillegg til vanlig mat? Ikke at vi har gjort det, men er et interessant alternativ :hmm:

Lenke til kommentar

Til en såpass gammel valp av liten rase trenger du ikke bruke valpeforet til vom & Hundemat, kjøp nr. 33. Det skal ikke kokes men gis som det er. Du bør bruke litt Zoolac (fås hos veterinær) i begynnelsen så hun ikke blir løs i magen. Og for all del, gi veldig lite av gangen de første dagene til du ser at hun ikke får noen problemer. Del pølsa i to og frys ned den ene delen, den skal ikke oppbevares i kjøleskap så mange dager. Hvis du skal gi middagsrester så pass på at det ikke er mye krydder i maten. F.eks. pasta uten krydret saus sammen med kjøttrester er helt greit av og til, men gir ikke mye næring til en valp som skal vokse. Dessuten synes de at vår mat er så spennende at de helst ikke vil spise sin egen mat, så vær litt forsiktig med dette til hun er voksen.

Endret av elelmar
Lenke til kommentar
ok takk

 

Vi har også prøvd å væte tørrforet, men ender som regel opp med at vi må kaste den. Selv om hun bare spiser av og til, så oppfører hun seg normalt og er aktiv og leken i hagen. Nå fant hun seg nettopp en bæsj i hagen som ser ut til å virke veldig delikat i forhold til Royal Canin tørrfor. :new_woot:

 

elelmar: tror vi kan prøve Vom&Hundemat en gang og se hvordan det går. Hva slags type er å anbefale?

 

til slutt lurer jeg bare på om det går bra å gi hunden middagsrester i tillegg til vanlig mat? Ikke at vi har gjort det, men er et interessant alternativ :hmm:

 

eg har en cavalier king charles spaniel som er veeeeeldig glad i mat, vår mat altså :innocent:, ho lika alt og bruka som regel å vente til siste liten når ho ikkje får litt av middagsmaten og går så til sin egen mat.

når vi fikk ho som kvalp så va ho vi kjøpte hon me litt bekymra for at ho åt så lite, ho anbefalte oss å blande foret med fløte, d gikk veldi bra, no e ho litt for glad i mat og litt for lat :ermm: å gje middagsresta e ikkje akkurat å anbefale, dei får meir lyst på vår mat og blir gjerne sittande å tigge med matboret, et veldig fristande alternativ ja

Lenke til kommentar

Våres Cavalier hann spiser ikke alltid den heller, hvis den får middagsrester o.l blir den dårlig i magen. Vi blander tørrforet med vanlig leverpostei fra stabburet.....ca en stor teskjei......det kan være no.......da kan den ihvertfall ikke velge ut sånn som din gjorde med pølsebitene :!:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hunden min er veldig opp og ned. Noen ganger sluker han maten, andre ganger rører han den ikke.. Når han ikke spiser, så har vi også prøvd med pølsebiter osv. Men han sorterer det også, men det vi har gjort da. Er f.eks hvis vi har litt saus etter middagen og vanne ut den og helle over. Eller så tar vi leverpostei i varmvann og rører med en gaffel så det oppløser seg. Da spiser han som regel godt opp. Vi vanner også ut foret, for han spiser ikke det hardt. Bare hvis vi gir han det som en og en godbit, og det kan bli slitsomt i lengden..

 

Og når du nevner middagsrester, så skal det ikke være så farlig. Kommer til å bli løs i magen på starten, siden den ikke er vant med det. Men når den blir vant til det, vil det gå greit. Før fantes det jo ikke tør for, og da ga man bare det man hadde igjen av middagen. Flere av de hundene vi har hatt tidligere, eller pappa har hatt.. Levde bare på dette, og de hadde ikke noe vondt med det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...