Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Trenger litt hjelp til feilsøking på PC


Anbefalte innlegg

MediaPC'en vår har siste tiden kranglet litt.

 

PC'en har lenge fungert greit. Problemene begynte med at harddisken ikke ble funnet ved oppstart, gjorde da en reboot, og så var den på plass igjen og startet på vanlig måte. Så begynte den også plutselig å fryse under bl.a. filmavspilling, d.v.s at bildet hakket litt først, og så stoppet (bildet var der enda).

Frekvensen av feilene har økt etterhvert, helt til at den nå stopper hver gang vi ser film.

 

Trodde først det var HK'et som hadde tatt kveld, så jeg byttet dette (+prosessor).....Funket greit en stund, men nå viser de samme symptomene seg igjen.

 

SATA disken viser topp tilstand på SMART, og test med WD sitt diagnostiseringsverktøy viser ingenting galt. Disken virker også greit, bortsett fra når PC'en fryser da.

Har også skiftet skjermkort og installert programvare + OS på nytt.

 

Har ikke byttet PSU, heller ikke SATA kabel (vet ikke hvor relevant dette kan være)

 

Av software kjører jeg stort sett WIN XP, MediaPortal, Mediaplayer classic og KLite kodek pakke. Tror allikevel ikke at det er noe SW problem, siden harddisken ikke alltid finnes ved oppstart.

 

TIps?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for tips.

 

Når jeg byttet HK, byttet jeg minnet, skjermkort og prosessor også. Det eneste som var det samme i PC'en var PSU, harddisk og kablingen, så jeg antar det må være noe her som er galt.

Hva er mest sannsynlig synderen, utifra de symptomene som angis?

 

Harddisken er en SATA WD 250Gb, PSU en Fortron Source (tror jeg) 350w, og kablingen er en stk standard SATA kabel + diverse strømkabler.....jo, også en DVD spiller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...