Gå til innhold

BK: 4 Shallow DOF junkies + Nytt bilde - The big picture

Anbefalte innlegg

Her bryter jeg regelen min om å ikke gjøre liten dybdeskarphet som en effekt i rustbilder. Men av og til må reglene brytes for at det skal bli effektivt, slik som her. Jeg synes det fungerer ganske bra å isolere den stilasfoten fra de andre. Det er jo ingen som går forbi et slik opplagt motiv for DOF-lek. De ble tatt samtidig som bildene til tråden med de samme stilasdelene.

Nikkor 105/2,5 på full åpning. Eos 20D

Det ligger et nytt bilde en post lenger ned i tråden.

post-76334-1215974611_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av en eller annen merkelig grunn fikk dette meg til å tenke på Mikke Mus, Ole Brum og Langbein.

Fin kombinasjon?

Syns motiver er litt mye rett i fleisen. Kanskje litt mer luft hadde letta litt på intensiteten.

Liker DOF'en, men det visste du sikkert jeg ville si på forhånd :)

Lenke til kommentar

Jeg kom nettopp hjem, og fant ut at det har kommet altfor mange bildetråder til at jeg orker å gå inn på å kommentere dem. Da får jeg heller takke for oppmerksomheten til dette bildet. Det er litt rart for meg å ta bilder med så liten DOF som dette, men det blir nok mer i sommer.

Jeg hadde kanskje regnet med at dette ville bli det mest populære av disse to bildene jeg la ut i helgen, men der tok jeg feil. I hvertfall ifølge responsen. Jeg liker jo egentlig det andre best på en måte selv, men dette popper litt ut av bildeflaten.

Ja ja, takk for oppmerksomheten. Ta det litt rolig i svingene med å legge ut bilder, folkens. Det blir altfor mange nye tråder, og litt for lite kommentarer på de fleste trådene. Det kommer det lite godt ut av.

Lenke til kommentar

Jeg er en 'DOF-junkie', innrømmer det, uten at dette bildet for meg fremstår som noe prime-eksempel på liten DOF (ikke noe negativt med det). Faktisk hadde enda mer blurring av bakgrunnen gjort seg her, forutsatt..(se under).

Joda bildet kan godt betraktes både en og to ganger. Fin plassering av foten i bildet (hullet dønn i senter) og liker skråstillingen av foten.

Det som plager meg mest er at kameravinkel (fokusplan) er såpass skrått på at høyde del av plata faller utenfor det jeg vil kalle fokus. Øyet blir dradd over hele foten, men når jeg kommer ned til høyre hjørne spretter øyet med en gang opp til 'fast grunn', dvs oppe til venstre. Så for meg er denne detaljen noe irriterende.

Så enten mer rett på kameravinkel eller litt mer nedblending.

Lenke til kommentar

Jeg liker det, men tror jeg ville likt det enda bedre i stort format slik at detaljene hadde kommet frem enda tydeligere.

Det som gjør bildet for meg er fargespillet mellom de slitte malingsflekkene, og måten hovedkomponenten i bildet er plassert. Hadde det ikke stått slik det gjør hadde bildet med en gang blitt uninteressant for meg.

-

Jeg har en 105mm f/2.5 AI-s på vei fra KEH as we speak. Jeg gleder meg ytterligere til å få objektivet i hus etter å ha sett dette bildet :).

Francis

Lenke til kommentar
Det som plager meg mest er at kameravinkel (fokusplan) er såpass skrått på at høyde del av plata faller utenfor det jeg vil kalle fokus.

Jeg er ikke helt enig i det med bakgrunnen. Jeg tror mer blur hadde ødelagt følelsen av 3D. Men dette er jeg helt enig i, og det irriterer meg også. Jeg skulle nok ha blendet ned et steg, for det er ikke enkelt å se så små forskjeller i fokus. Det irriterer meg likevel ikke nok til å henge meg opp i det i for stor grad, men du har helt rett. Den skulle vært 100% i fokus over hele platen.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte å vise et siste utsnitt av dette motivet, men velger heller å legge det inn i denne tråden isteden for å lage en ny tråd. Det får være grenser for spamming, i og med at de hører sammen alle tre.

Dette er det tredje bildet jeg presenterer. Det er tatt med 28mm på f/8. En annen grunn til at jeg presenterer den i akkurat denne tråden er at jeg i likhet med dette bildet er veldig usikker på det. Dere ser også tydeligere hvor store skyggeproblemer jeg hadde å ta hensyn til i det første bildet i serien (det fra den første tråden som det er linket til i første post).

Bildene jeg tok med 50/2 lar jeg være å legge ut. Utsnittet er ganske bra, men de mangler litt på dybdeskarpheten. Jeg har valgt minst en blender for stor. Kanskje jeg går tilbake en dag, hvis de fremdeles ligger der. Men det som var i fokus var skikkelig skarpt, men det manglet noe i dybden.

post-76334-1216469726_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det ligger noen år med trening bak falkeblikket ditt.

Jeg hadde ikke sett dette motivet.

Dette, siste bildet, må jeg se i sin helhet og ikke studere detaljene, i alle fall i første omgang.

Det er langt fra pent å se på, men komposisjonen er veldig bra -noe som gjør at bildet funker.

For øvrig tror jeg det er fargene som fikk meg til å tenke på Mikke Mus & Co. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...