nwinger Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Sitter her med boken Beginning php5 og leser. Er nå i kapittel 7 og holder på med skriving til filer. I den sammenhengen viser boken et eksempel på hvordan man lager et enkel hit counter, men koden ser ikke ut til å fungere for meg. Er det noen som kan korrigere den, slik at jeg kan se hva som er galt? <?php $counter_file = "count.txt"; if(!($fp = fopen($counter_file, "r"))) die ("Cannot open " . $counter_file . "."); $counter = fread($fp, 20); fclose($fp); $counter++; echo "You're visitor number " . $counter . "."; $fp = fopen($counter_file, "w"); fwrite($fp, $counter); fclose($fp); ?> Jeg får opp følgende feilmeldinger når jeg kjører scriptet: You're visitor number 1. Warning: fopen(count.txt) [function.fopen]: failed to open stream: Permission denied in C:\inetpub\wwwroot\counter.php on line 21 Warning: fwrite(): supplied argument is not a valid stream resource in C:\inetpub\wwwroot\counter.php on line 22 Warning: fclose(): supplied argument is not a valid stream resource in C:\inetpub\wwwroot\counter.php on line 23 OBS: Jeg er ikke ute etter å få fatt i en helt ny og annerledes måte å gjøre dette på, bare finne feilen i dette scriptet, ettersom det står i boka og jeg ikke vil ta meg mer vann over hodet enn det jeg må Endret 13. juli 2008 av nwinger Lenke til kommentar
Torsph Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Du har nok ikke satt rettighetene til filene.. Altså du må CHMODe filene til feks 777 i et ftp program eller lignende.. Det er i hvertfall det jeg tenker, uten å lese så veldig mye på koden.. Endret 13. juli 2008 av NeXz Lenke til kommentar
peskungen Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Er vel ikke noe problem å CHmodde filen direkte i koden heller....? Se modifikasjon gjort i bold, og test det... <?php $counter_file = "count.txt"; [b] chmod("count.txt", 0777);[/b] if(!($fp = fopen($counter_file, "r"))) die ("Cannot open " . $counter_file . "."); $counter = fread($fp, 20); fclose($fp); $counter++; echo "You're visitor number " . $counter . "."; $fp = fopen($counter_file, "w"); fwrite($fp, $counter); fclose($fp); ?> Lenke til kommentar
nwinger Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Edit: Nå funker det. Måtte gå inn via CuteFTP for å endre permissions på fila til "Full Control" for både min bruker og IIS. Men, jeg kan jo ikke holde på med dette hver gang. Finnes det noen måte å gjøre det permanent og slik at det gjelder for alle filer? Endret 13. juli 2008 av nwinger Lenke til kommentar
peskungen Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Edit: Nå funker det. Måtte gå inn via CuteFTP for å endre permissions på fila til "Full Control" for både min bruker og IIS. Men, jeg kan jo ikke holde på med dette hver gang. Finnes det noen måte å gjøre det permanent og slik at det gjelder for alle filer? Skal vel funke å legge til denne linja hver gang... Er jo trossalt bare en linje chmod("DIN FIL", 0777); Lenke til kommentar
nwinger Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 Edit: Nå funker det. Måtte gå inn via CuteFTP for å endre permissions på fila til "Full Control" for både min bruker og IIS. Men, jeg kan jo ikke holde på med dette hver gang. Finnes det noen måte å gjøre det permanent og slik at det gjelder for alle filer? Skal vel funke å legge til denne linja hver gang... Er jo trossalt bare en linje chmod("DIN FIL", 0777); Jeg prøvde faktisk det også, men det funker ikke Ser ut som Vista overstyrer den biten på en eller annen måte. Men, nå har jeg fikset problemet. Satte root mappen på lokalserveren til fulle rettigheter, og det virket Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå