Gå til innhold

Hunden min vil ha valper!


Gjest member-63169

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette et seriøst spørsmål?

 

I tilfelle.

Du ønsker altså å bevisst produsere et blandingskull. Har du i det hele tatt sett på forskjellige omplasseringssider hvor mange hunder, og spesielt blandinger, som omplasseres?

 

En blandingshund kan ikke registreres i NKK. Den kan aldri bli Champion i noe, uansett hvor utrolig god den er i f. eks lydighet eller bruks. Den kan ikke stilles ut.

Jeg har ingenting imot blandingshunder og jeg mener ikke at de er mindre verdt enn rasehunder. Problemet er at blandinger oppstår uansett. Tjuvparringer, hunder som stikker av osv. Derfor bør man ikke avle det bevisst frem. Såklart fortjener de som uheldigvis f. eks tjuvparres å komme til et godt hjem, men ikke gjør det bevisst. Det finnes aaalt for mange hunder i Norge per dags dato som ikke har noe ordentlig hjem, og som er gode hunder.

 

Dessuten.. din hund er en hannhund. Har du tenkt å sette valper på tispa, og så "avtale" med eieren at du skal få f. eks en valp selv?

Antar at du også har tenkt å parre med en blandingstispe, siden du ønsker en som er lik din egen.

"Problemet" med blanding + blanding er at du ikke vet hva du får. Ja, det hjelper såklart å vite at du har boxer, schæfer, border collie og flat oppi blandingen - men det er veldig vanskelig å fastslå hva slags mentalitet valpene kommer til å få.

 

Jeg vet det finnes mennesker her inne som er uenige med meg, men jeg syns at over 400 hunderaser holder i massevis, og at det er en grunn til at man har RASEhunder. Så man kan bevare rasetypiske hunder i mange, mange år, og vite hva man får.

Godt avlsarbeide er mye mer enn å bare parre en hund med en annen. Oppdrettere (de som er seriøse) gjør mye forarbeid for å finne ut hvilke hunder som passer sammen.

 

Så min konklusjon ( :p ) : ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Juliess her. Det kreves en del mer av avl enn bare å blande to hunder som "ligner på hverandre" eller to hunder hvor man synes begge er så vakre at "valpene bare må bli pene!"

 

Man kjenner ofte ikke til sykdommer eller forhistorie, og kanskje heller ikke alltid hvilke raser hundene er sammensatt av. Og hva vil dere gjøre hvis dere ikke får gitt bort alle valpene?

 

Så, ja, jeg vil også sterkt fraråde deg dette.

Lenke til kommentar

Er det hunden som ønsker å bli pappa? :p Jaja... Ellers helt enige med de to andre her - å bevist avle blandingshunder ser jeg da ikke noen grunn til. Det er nok koselig med valper - men ikke når man har 8-10 på 10 - 12 uker og ikke har klart å skaffe de gode hjem! Dyrt er det også med skikkelig mat, dyrligebesøk, vaksinering osv...

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Bare for å klare opp litt.

Ja dette er en seriøs post.

 

Ja jeg skal parre hunden min med en som er lik, lik blanding.

 

Jeg har ikke så stor interesse for andres hunder og bryr meg fint lite om jeg ikke får registrert hunden min hos Nasjonalistisk Kennel Kontor, eller får vere med i noe turneringer eller noe, pga min lille interesse for dette.

 

Jeg vil selvfølgelig betale eieren av hunn hunden.

 

:)

Lenke til kommentar
Bare for å klare opp litt.

Ja dette er en seriøs post.

 

Ja jeg skal parre hunden min med en som er lik, lik blanding.

 

Jeg har ikke så stor interesse for andres hunder og bryr meg fint lite om jeg ikke får registrert hunden min hos Nasjonalistisk Kennel Kontor, eller får vere med i noe turneringer eller noe, pga min lille interesse for dette.

 

Jeg vil selvfølgelig betale eieren av hunn hunden.

DU har ikke interesse av NKK? Det får være så - men klarte du virkelig å overse hele posten min? Det finnes SÅ mange blandinger allerede! Hvorfor skape fler med vilje?

Hunden din er sikkert søt og verdens beste, men du vil uansett aldri få en lik. Ikke interesse for andres hunder? Tror du virkelig det bare plopper ut èn valp som du kan beholde selv? Det kan komme en valp, det kan komme ti! Du har ingen garanti. Så du MÅ faktisk bry deg om andres hunder, hvis du har tenkt å "avle". For du MÅ hjelpe til med å skape gode hjem til dem. En god grunn for det er jo alle blandingene som omplasseres..... noe jeg fremdeles syns du burde tenke godt over.

 

Uansett grunn - dette er useriøst, useriøst og mer useriøst for meg. Beklager.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Jeg vil selvfølgelig betale eieren av hunn hunden.

DU har ikke interesse av NKK? Det får være så - men klarte du virkelig å overse hele posten min? Det finnes SÅ mange blandinger allerede! Hvorfor skape fler med vilje?

Hunden din er sikkert søt og verdens beste, men du vil uansett aldri få en lik. Ikke interesse for andres hunder? Tror du virkelig det bare plopper ut èn valp som du kan beholde selv? Det kan komme en valp, det kan komme ti! Du har ingen garanti. Så du MÅ faktisk bry deg om andres hunder, hvis du har tenkt å "avle". For du MÅ hjelpe til med å skape gode hjem til dem. En god grunn for det er jo alle blandingene som omplasseres..... noe jeg fremdeles syns du burde tenke godt over.

 

Uansett grunn - dette er useriøst, useriøst og mer useriøst for meg. Beklager.

 

Hv jeg mener med ikke interessert i andres hunder er at jeg ikke bryr meg hvilke triks de har klart å lære dem, hvilke champion mesterskap de har vunnet osv. slik som duskrev om i den første posten din.

Lenke til kommentar

utseende etter hunden tipper jeg?

Blandingshund og blandingshund får fem forskjellige valper i kullet. Så det er nok litt vanskelig å planlegge farger og størrelse.

 

Venninna mi har en papillon/yorkie/chihuahua. Mora har hatt fem kull, og alle valpene har vært forskjellige. Noen er korthår og andre skikkelig fløffy. Størrelsen er også veldig forskjellig. Fra 1.5 til 4 kg.

Lenke til kommentar

Å bevisst avle på blandingsvalper er helt høl i huet. Det blir vanskelig å få solgt/gitt bort valpene, og tispe-eier risikerer å sitte igjen med 3 valper selv som hun aldri får solgt.

 

Hvorfor er det en selvfølge at du skal betale tispe-eier forresten? I vanlig avl (med renrasede hunder) er det vanlig at tispe-eier betaler hannhund-eier.

 

Jeg skjønner at du sikkert synes at din hund er verdens peneste. Kanskje synes du også at din hund er så vakker at den burde bli en ny egen rase. Men alle synes sine barn er de søteste i verden uansett, selv om andre kan være dypt uenige. Jeg sier ikke at din hund MÅ være stygg siden den er blanding, men sjangsen for at noen som er på utkikk etter hundevalp heller vil kjøpe en renraset hund med stamtavle der foreldrene er helseundersøkt slik at de vet hva de ender opp med når hunden blir voksen.

 

Jeg hadde for mange år siden selv en blanding. Border Collie, ChowChow, Rotweiler og Schæfer. Foreldrene mine viste neppe hva de kunne ende opp med i den blandingen der. Heldigvis ble hun ikke så stor- bare 20 kg. Men hun kunne lett blitt nesten det dobbelte hadde vi vært "uheldige".

 

Tispa du parrer med kan også ha sykdommer hverken du eller eieren hennes vet om. Alvorlige hoftesykdommer, kneleddsyskomer eller øyesykdommer. Disse vil valpene avle. Ønsker du å pålegge valpe"kjøpere" en valp som kanskje blir syk før den fyller 2 år og må gå på medisiner resten av livet. Eller avlives?

 

Til sist, vet du hva det koster å ha ett kull med valper? Ikke bare i penger, men også i arbeid. Valpene er fra 3 ukers alder svært krevende. Har du en hund av middels til stor størrelse får tispa kanskje 6-8 valper (om dere ikke er uheldige og får 11). Valpene tisser og bærsjer hele dagen, og skal mates 4 ganger om dagen. De er våkne (og svært livlige) fra klokken 7 om morgenen til 10 om kvelden. Det vil gå med flerfoldige kg med aviser og tepper som må vaskes og byttes flere ganger om dagen. Den som har ansvaret for valpene må ha fri fra jobben de siste 5 ukene valpene bor hjemme (fra de er 3 uker gamle) . Valpene skal sosialiseres og lekes med og ALL tid man har vil gå med på å ta seg av valpene når de ikke sover (De sover i en time om gangen og da kan man rekke å ta seg en dusj og lese avisen ) . Valpene skal også helsesjekkes og ha ormekur. Dyrt hvis det er snakk om 8 valper.

 

Det er MYE arbeid å ha ett kull valper, og man skal ha en bedre grunn enn at man ønsker seg en valp som ligner på sin egen når det er blandingshunder involvert. For jeg kan love deg at du vil slite med å få solgt de, med mindre hunden din er blanding mellom chihuahua og russisk toy terrier. ;)

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Jeg vet ikke så mye om hundeavl nei, har du noe i mot det?? er jo kansje derfor jeg spør da her på forumet.

Takker for alle vise ord, men nå gidder jeg ikke mer.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke så mye om hundeavl nei, har du noe i mot det?? er jo kansje derfor jeg spør da her på forumet.

Takker for alle vise ord, men nå gidder jeg ikke mer.

Svelg noen kameler og innse at det kanskje ikke er den beste ideen du har hatt :) Det bør gi deg et par tanker i hodet, når de aller, aller fleste hundeinteresserte her inne (og diverse andre forum) er imot bevisst blandingsavl. Har ingenting med om du er "dum" å gjøre, men tenk deg litt om bare.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke så mye om hundeavl nei, har du noe i mot det?? er jo kansje derfor jeg spør da her på forumet.

Takker for alle vise ord, men nå gidder jeg ikke mer.

Så med en gang du møter motstand mot ideen din så "gidder du ikke mer"? Vi har bare spurt om du virkelig har tenkt deg om? Og hvilke planer du har med valpekullet? En del av oss her inne har faktisk hatt valper - og det å parre to hunder er faktisk den enkleste delen av prosjektet! Det å ta seg av valpekullet, gi de gode hjem og oppfølging etterpå er faktisk det som er jobben. Kos med valper jada... men ikke bare det. Masse jobb som krever mye av fritiden til den som har de i lange tider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...