Nolem Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Hei, Jeg har et problem med å få laget partisjon i Vista. Jeg har nettopp kjøpt nye bærbar med en 320 gb harddisk. Denne ville jeg gjerne dele opp i 2 partisjoner, 1 som er på ca 30 gb og en som dekker resten av plassen. Det som er problemet er at den ene partisjonen jeg lager forsvinner når jeg restarter eller slår av pcen, og når jeg kommer inn på windows igjen vises den ikke virtuelt. Det er ganske irriterende for jeg mister tinga som jeg har innpå for hver gang. Jeg har og prøvd partition magic men samme problem. Noen som kan hjelpe? Nolem Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Hva mener du med "vises den ikke virtuelt"? En partisjon er ikke virtuell. Først må du krympe den eksisterende partisjonen, slik at det blir ledig plass. Så kan du lage ny partisjon der det er blitt ledig. Partisjoner forsvinner ikke, så du gjør nok et eller annet feil. I Partition Magic kan du grafisk stille inn hvordan du vil ha det. Og så må du trykke på "Apply changes" (eller noe slikt), da vil programmet begynne å jobbe, og det kan ta mange timer. Har du kanskje bare gjort selve innstillingen? PM er forresten et gammelt og skranglete program, vet ikke om det fungerer i Vista. Diskbehandling er tryggere, men det vil ikke kunne krympe ned til 30 GB. GParted vil antagelig kunne gjøre jobben, men brukerterskelen er vesentlig høyere. Lenke til kommentar
Nolem Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 Problemet er at den ikke vises i windows, men når jeg går inn på diskbehandling så vises den der. Legger med et bilde Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 OK, det er EISA Configuration som er problemet. Vet ikke hvordan man gjør for å få det slik. Men hvis du kan slette partisjonen (bare den på 259 GB) så kan du lage en ny partisjon. Lenke til kommentar
Nolem Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Det har jeg gjort flere ganger, samme problemet. Men jeg kan ikke slette partisjonen via disk behandling, men gjennom disk manager. Lure på om det er Partition Magic som har ødelagt alt. Endret 13. juli 2008 av Nolem Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Hmm, er ikke 'disk behandling' det norske navnet på 'disk manager'? Skulle gjerne sett hva slags partisjonstype det egentlig er. Last ned denne filen, kjør programmet, og legg ut MBRlist.txt. http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip Lenke til kommentar
Nolem Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 hmm...får ikke kjørt programmet. har ikke en annen versjon eller noe? Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 "aldri i livet" at du skulle ha behov for EISA configurasjons partisjoner på en laptop Og dersom du mot formodning skulle kjøre en maskin med EISA, ville ca 30 MB være mer enn stor nok plass, og kun 1 partisjon. Her er det noe alvorlig galt, hvordan så det ut før du begynte ? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Partition Magic 8 kan IKKE brukes på Vista , iallefall ikke til resize/move operasjoner. Det bare ødelegger alt. Endret 14. juli 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Nolem Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Her er det noe alvorlig galt, hvordan så det ut før du begynte ? Helt fra begynnelsen av var det 2 partisjoner som delte på den totale plassen, så tenkte jeg det ikke var nødvendig å ha så mye plass på C:\ der så windows ligger. så jeg ville ha større på den andre slike jeg ikke mister filer når jeg formaterer. Så rota alt seg egentlig til når jeg begynte med partition magic. Vet ikke hvordan jeg skal få det til. Men det med at det er EISA, når jeg lagde partisjonen så alt greit ut, viste i window og jeg la filer innpå og fungerte optimalt. Helt til jeg slo av pcen, og starta opp igjen og da var den borte i windows, men viste som EISA i diskbehandlig. Så ja er noe galt. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) hmm...får ikke kjørt programmet. har ikke en annen versjon eller noe? Glemte å nevne at i Vista må man kjøre programmet som Administrator. Høyreklikk og velg i menyen. Endret 14. juli 2008 av hårek Lenke til kommentar
Nolem Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 her her resultatene, legger filen som vedlegg. MBRlist.txt Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 OK, nå ser vi hva som er status. De to siste partisjonene er type 12 (Compaq configuration utility). Jeg har lekt meg litt i Vista i dag (har ferie), og lært en del nytt. Slike "EISA Configuration" partisjoner får man ikke gjort noe med i Disk Management. Men det finnes andre muligheter. Start meny: Programs - Accessories, høyreklikk på 'Command Prompt' og velg 'Run as administrator'. Skriv følgende kommandoer: diskpart (nå får du et nytt prompt som sier DISKPART>) select disk 0 (du får beskjed: Disk 0 is now the selected disk) list partition (gir deg en oversikt, tilsvarer Disk Management) select partition 4 (velger siste partisjon) delete partition override (fjerner partisjonen) select partition 3 (velger siste partisjon) delete partition override (fjerner partisjonen) Du kan nå stenge cmd vinduet. Disk Management skal nå vise 'Unallocated', her kan du nå høyreklikke og velge 'New simple volume'. Lenke til kommentar
Nolem Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 Dette funket meget bra! Tusen takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå