Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Har en gammel maskin men er ikke 100% sikker på hardware i farta. Er hvertfall AMD og tror det er Athlon XP 1500 eller 1800 eller noe liknende, med Nvidia GeForce Ti4600 (tror jeg). Tenkte jeg skulle legge inn Suse 11, mint, ubuntu eller en annen distro. Har dere eksperter troen på at det vil fungere med tanke på drivere osv? Er tross alt litt gammelt hardware. Lydkortet er et litt eldre creative tror jeg. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Bør gå fint det. Er det lite minne på den vil det kanskje gå litt tregt, men er det over 512MB bør det funke bra. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Den hardwaren er mer enn bra nok til linux! Problemene kan kun oppstå med tunge skrivebordsmiljø. Da tenker jeg mest på mengden ram. F.eks. GNOME bruker en del ram, samme med KDE. Det jeg anbefaler for deg er f.eks. XFCE (ligner veldig på gnome i utseende). I tillegg til å være "snill" med pc'en din går det også utrolig kjapt. Bruker selv ubuntu med XFCE på bra hardware, og går unna som fy, mye mer rosponsivt enn f.eks. gnome! Og hvis du ikke vil legge inn XFCE på ubuntu (som orginalt kommer med gnome) kan du prøve xubuntu, som er ubuntu - gnome + XFCE. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 La inn OpenSuse 11 med KDE fra Live CD bare for å teste. Det var GeForce FX 5700 og SB Live 5.1 lydkort som ble funnet. 512mb ram. Tror kanskje jeg legger inn en annen distro for å teste. XFCE hadde jeg ikke hørt om men skal sjekke det ut. Er nybegynner i Linux, men kunne tenke meg å bruke det på maskinen til surfing / mail i første omgang. Egentlig er det en "testmaskin" jeg kan leke meg med og er ikke redd for å måtte formatere HD eller ødelegge noe på den. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 La inn OpenSuse 11 med KDE fra Live CD bare for å teste. Det var GeForce FX 5700 og SB Live 5.1 lydkort som ble funnet. 512mb ram. Tror kanskje jeg legger inn en annen distro for å teste. XFCE hadde jeg ikke hørt om men skal sjekke det ut. Er nybegynner i Linux, men kunne tenke meg å bruke det på maskinen til surfing / mail i første omgang. Egentlig er det en "testmaskin" jeg kan leke meg med og er ikke redd for å måtte formatere HD eller ødelegge noe på den. Høres ut som XFCE er tingen for deg ja, raskt, enkelt og responsivt... Bare å legge inn "xfce4" fra pakkebrønnen (gjelder ubuntu -distroer, men sikkert andre også) og velge det som defalut session fra login skjermen (husk at menyen i xfce er å høyreklikke på dektoppen ) Og hvis du vil gjøre det enda litt raskere tar du en titt på "slim" som innloggings program. Da går innlogginga mye fortere også. Og bare å spørre hvis du trenger hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå