konduktans Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Heisann. Jeg har nettopp fått serveren min til å funke. Den kjører Ubuntu og skal fungere som filserver lokalt og på nett. Jeg har fulgt guiden på forumet for å dele den lokalt, men lurer fortsatt på et par ting. *Jeg skal ha den på nett(les og skriv hvis mulig). Hvordan får jeg til det? *Jeg har 3 harddisker, 1x60GB til OS + 2x160GB til filer. Jeg får kun lagd "shared folders" på OS-disken. Hvordan får jeg lagd shared på de andre to? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Det burde bare være å plugge nettverkskabelen i. Har du GUI? Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 Hvis du tenker på "start linje" og slikt, så ja. Men tenker på hvordan jeg får tilgang til den f.eks fra skolen? Og ang. det med filene. Hvordan får jeg delt mapper på de diskene som ikke er OS? Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 Jeg får den feilmeldinga her når jeg prøver å share en mappe på den ene 160 GB disken Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Det er fordi du ikke eier mappen du vil dele sudo chown brukernavn /mappe tror jeg Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Den gir deg jo løsningen? (ok, den beste løsningen er å sette opp harddisken slik at du eier den da, men men) Hva av serveren skal du ha tilgang til fra skolen? GUI, shell, eller bare filer? Stikkordet er uansett SSH, og dette mener jeg er godt dekket i guiden til Del. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 System/prefferences/remote desktop. Sett instillingene du ønsker å ha. Hvis du har fast IP kan du huske den, og taste den inn i et program som heter TightVNC fra Windows. Hvis du ikke har fast IP kan du få en tjeneste som ordner domenet for deg her: https://www.dlinkddns.com/login. Det funker hos meg. Hvis ikke kan du se på for eksempel No-IP eller dyndns.com. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Jeg vil ha sånn at jeg kan skrive f.eks conflict.no-ip.org og så kommer en liste over filene. Eller noe annet hvis det er enklere. Jeg trenger rett og slett kun muligheten til å kunne f.eks laste ned en sang hvor enn i verden jeg befinner meg. Det er fordi du ikke eier mappen du vil dele sudo chown brukernavn /mappe tror jeg Gikk ikke. Jeg skrev "sudo chown antec /media/disk, ettersom user er antec og disken tydeligvis heter media. Den gir meg hverken bekreftelse eller avkreftelse, men får forstatt ikke share på mappa. Samma error som i sta. Den gir deg jo løsningen? (ok, den beste løsningen er å sette opp harddisken slik at du eier den da, men men) Hva av serveren skal du ha tilgang til fra skolen? GUI, shell, eller bare filer? Stikkordet er uansett SSH, og dette mener jeg er godt dekket i guiden til Del. Om jeg bare hadde forstått hva du snakker om, ville det vært enkelt for meg Enklest mulig, hvordan får jeg det til? bruke chown kommandoen? Jeg trenger ikke noe restart eller noe? EDIT: kan det ha noe å si at det ligger windows på disken?(dualboot) Endret 13. juli 2008 av conflict Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Vennligst bruk qoute når du siterer. Hvis du ønsker filtilgang er det en FTP-server du ønsker. http://www.google.com/search?hl=en&cli...amp;btnG=Search Lenke til kommentar
teebone Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Skriv: cd /media ls -l Så paster du det du får opp der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå