Gå til innhold

Ubuntu hjemmeserver. Div. problemer

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har nettopp fått serveren min til å funke. Den kjører Ubuntu og skal fungere som filserver lokalt og på nett. Jeg har fulgt guiden på forumet for å dele den lokalt, men lurer fortsatt på et par ting.

*Jeg skal ha den på nett(les og skriv hvis mulig). Hvordan får jeg til det?

*Jeg har 3 harddisker, 1x60GB til OS + 2x160GB til filer. Jeg får kun lagd "shared folders" på OS-disken. Hvordan får jeg lagd shared på de andre to?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den gir deg jo løsningen? (ok, den beste løsningen er å sette opp harddisken slik at du eier den da, men men)

Hva av serveren skal du ha tilgang til fra skolen? GUI, shell, eller bare filer? Stikkordet er uansett SSH, og dette mener jeg er godt dekket i guiden til Del.

Lenke til kommentar

Jeg vil ha sånn at jeg kan skrive f.eks conflict.no-ip.org og så kommer en liste over filene. Eller noe annet hvis det er enklere. Jeg trenger rett og slett kun muligheten til å kunne f.eks laste ned en sang hvor enn i verden jeg befinner meg.

Det er fordi du ikke eier mappen du vil dele

sudo chown brukernavn /mappe

tror jeg

Gikk ikke. Jeg skrev "sudo chown antec /media/disk, ettersom user er antec og disken tydeligvis heter media.

Den gir meg hverken bekreftelse eller avkreftelse, men får forstatt ikke share på mappa. Samma error som i sta.

Den gir deg jo løsningen? (ok, den beste løsningen er å sette opp harddisken slik at du eier den da, men men)

Hva av serveren skal du ha tilgang til fra skolen? GUI, shell, eller bare filer? Stikkordet er uansett SSH, og dette mener jeg er godt dekket i guiden til Del.

Om jeg bare hadde forstått hva du snakker om, ville det vært enkelt for meg :)

Enklest mulig, hvordan får jeg det til? bruke chown kommandoen? Jeg trenger ikke noe restart eller noe?

EDIT: kan det ha noe å si at det ligger windows på disken?(dualboot)

Endret av conflict
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...