Gå til innhold

Hvilken båtmotor er best?


Anbefalte innlegg

Lurer litt på og kjøpe meg en Askeladden 475 Freestyle skjærgårdsjeep. På denne båten står det at den kan ha maks 60HK'ers motor. Noe som også vil være mest interessant vedett evt. kjøp.

 

Men det jeg lurer på er om 60HK'er til den båten er bra nok?

La os si at man er 4 voksne mennesker i båten. Vil den gå lett opp i plan? og hvor mange knop vil den gjøre med 4 voksne mennesker?

 

Så ett spørsmål til:

Hvilke merke er best?

 

Har liksom for meg at Yamaha er det mest kjente og kanskje det beste merket, uten at jeg egentlig har noe grunnlag for å mene det. Noen her som kan hjelpe meg med hvilket merke man bør satse på når det gjelder båtmotor av typen 60HK'er?

 

Jeg er helt fersk når det gjelder dette, så hadde satt pris på litt hjelp her...

 

EDIT: Er også åpen for forslag når det gjelder båttype. De båttypene jeg liker best er Yamarin og Askeladden.

Det må være god plass til 3 voksne mennesker i båten med god komfort.

Makspris jeg er villig til å betale med motor er 200.000 kr. Jeg tenker da på en ny båt.

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en veldig interessant artikkel ang. ditt "dilemma" vedrørende størrelse på motor: http://baatmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/in...125739400035D20

 

Båten de tester er vel ikke så langt unna det du ser for deg. Den er maks godkjent for 60hk.

 

 

Når det gjelder merker, så ville jeg tro ting fungerer greit uansett merke når vi snakker om splitter ny motor - men det viser seg ofte i tester at Honda kommer godt ut økonomisk, Mercury gjerne har litt høyere fart og Yamaha ofte vinner gjengs over på totalen.

Lenke til kommentar
Når det gjelder merker, så ville jeg tro ting fungerer greit uansett merke når vi snakker om splitter ny motor - men det viser seg ofte i tester at Honda kommer godt ut økonomisk, Mercury gjerne har litt høyere fart og Yamaha ofte vinner gjengs over på totalen.

Enig med denne, "hvilken motor er best" er et like teit spørsmål som "hvilken bil er best" etc..

Det du derimot bør ta stilling til når det gjelder motor er om du ønsker en totakt eller firetakt. Totakt med forgasser har fått importforbud, så skal du ha det nytt er det kun firetakt og totakt med innsprøytning som gjelder.

 

I ditt tilfelle ville jeg nok uten tvil valgt en totakt, dvs Evinrude E-tec, Tohatsu TLDI, eller Mercury Optimax.

Merker som Yamaha, Suzuki, og Honda lager alle svært gode firetaktsmotorer, men de har ikke det samme momentet på lave turtall som totakerene. Med en såpass liten motor som 60hk +/- ville nok en firtakt muligens bli litt daff hvis du skal tyne den litt for å få den i plan.

 

Optimax leveres forresten ikke i mindre en 75hk-varianten, så på askeladden ville det nok vært en liten overmotorisering :) Ville nok gått helt fint men..

 

Du skriver at du er åpen for andre alternativer, og med ditt budskjett ville jeg absolutt kikket nærmere på Uttern s52.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

Litt større, både båt og motor.

 

Hvis ikke vil jeg si at dette virker som et veldig godt kjøp; 25000 over ditt budskjett men.. Ett år gammel og 50timer i ferskvann er så godt som nytt.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

 

Denne er 3 fot lengre en askeladden, den har 30hk mer, samt jeg vil si det er en pen og bra utstyrt båt.

 

Håper dette innlegget var til noe hjelp :)

Lenke til kommentar

Jeg leste nylig en god del om forskjellige båtmotorer. Både Askeladden og Uttern blir levert med Mercury utenbordsmotor. OptiMax'en er en av de motorene som bruker aller minst bensin, både av 4-takt og 2-takt. Mercurys 4-takt bruker noe mer. Yamaha-motorene, som er 4-takt, er gode motorer, og du slipper 2-taktsoljen/røyken (lukter ikke så godt i veldig lav hastighet). De er ganske rimelige i drift, og kan konkurrere mot 2-takterne.

 

Forskjellen i toppfarten med forskjellige motormerker er vanligvis ikke så stor at det betyr mye.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Takker for flotte svar her folkens!

 

Så dere mener at en 2-taktsmotorer generelt er sterkere og får båten opp i plan fortere, mens 4-taktere er mer lydløse og makter en litt høyere toppfart?

 

Har man en 60HK'er (eller størst mulig motoralternativ) på en middels skjærdgårdsjeep, så har man vel uansett krefter nok til å få båten opp i plan? Og når man først da har båten i plan, så er vel da toppfarten LITT viktigere enn selve styrken?

 

Så hvis en 4-takter ved siden av dette er mer lydløs etc. så mener jeg jo selv at dette er ett litt bedre valg....

 

Eller er det store forskjeller ute å går her?

 

Bare rett meg hvis jeg tar feil her... for jeg har ikke peiling.

Lenke til kommentar
Så dere mener at en 2-taktsmotorer generelt er sterkere og får båten opp i plan fortere, mens 4-taktere er mer lydløse og makter en litt høyere toppfart?

2-takt har mer kraft på lavere turtall, altså den drar deg lettere opp i plan.

Toppfart har ikke noe med takt å gjøre, mere med den enkelte motoren/båten/riggingen. Motoren har minimalt å si uansett.

 

60hk på en middels skjærgårdsjeep er ikke sånn voldsomt, det avviker jo litt men en såpass liten 4-takt kan nok virke dau hvis du skal kjøre med mye last. På en båt med 100hk+ flates forskjellene noe ut, da båter med sånnne motorer ofte blir mindre påvirket av noen ekstra kilo! I bil-verdenen merker du jo 500kg ekstra mye bedre i en fiesta vs suburban ;)

Lenke til kommentar

Så på skjøen så er det dieselkrefter som gjelder? hehe.. Altså moment...

 

Skjønner hva som blir sagt her.... Men hva er forskjellen på en 60HK'er 2-takt og en 60HK'ers 4-takt da?

Bortsett fra at det har blitt sagt at 2-takt er noe sterkere og får båten opp i plan fortere.

 

Er det ikke noe som taler i 4-takterens fordel når det gjelder 60HK'ere?

Lenke til kommentar

60hk e-tec veier 108kg ca, mens yamaha, mariner, mercury og selva 4-takt veier 118kg (tall fra 2006modellene, er ikke sikker på hvordan det er nå )

10kg helt bakerst på akterspeilet har en god del og si når du skal i plan, og at du med en 2-takter attpåtil har bedre bunndrag gjør forskjellen ganske stor.

Lenke til kommentar

Til firetakterens fordel har den oftere en roligere og mer behagelig gange, samt støysvak. Skal du fiske og da spesielt dørge burde du se nærmere på noen 4taktere ;)

 

Hvis båten i utgangspunktet har overflod av hk så spørsmålet totakt/firetakt et fedt for min del. Noen sverger konsekvent til det ene eller det andre, blir vel litt som spørsmålet diesel/bensin i bil? Begge motorene har ulemper og fordeler..

 

Vekten som Csvirus er også et poeng, på en så liten båt med en så liten motor ville jeg nok valgt en totakt(med innspørytning vel å merke). Snakker vi 18-20fot+ og 100-150hk+ hadde jeg nok vippa mere. Antagelig ville det blitt en firetakt da jeg liker støysvake motorer ;)

Lenke til kommentar

Men hvor mye mer støyer en 2-takt i forhold til en 4-takt da?

 

Snakker vi betydelige forskjeller?

 

Nå har ikke jeg så veldig peiling på motorer som sagt, så når jeg velger motor så går jeg også litt etter utseende. Derfor så har jeg foreløpig hengt meg litt opp i Mercury.....

Lenke til kommentar
Men hvor mye mer støyer en 2-takt i forhold til en 4-takt da?

 

Snakker vi betydelige forskjeller?

 

Nei, moderne totaktere støyer ikke særlig mer enn 4-taktere.

Man kan kanskje merke en forskjell på tomgang, men den er ikke stor.

 

Etter mitt syn er totaktere bedre egnet som outboards enn 4-taktere grunnet en enklere konstruksjon og dermed enklere vedlikehold og mindre vekt.

Lenke til kommentar

En annen viktig ting er om du kommer til å bruke båten til dorging o.l. En 2-takter kan fort bli sur (og stoppe) hvis den rusler rundt på tomgang over lenger tid og det er derfor man gjerne har en liten 5-6hk motor på dorgefeste.

 

Selv har jeg en 50hk Mercury 2-takter fra 2004. Ikke spesielt mye mer støy på marsjfart her kontra min bestefars 60hk Yamaha 4-t 2006 mod. Forskjellen er på tomgang, da er 4-t'en litt mer stillegående samt vibrerer mindre.

 

Personlig er jeg veldig fornøyd med Mercuryen min - men det er subjektivt. Hadde sikkert blir dritfornøyd med en Yamaha, Suzuki, Evinrude eller Honda også. :)

Lenke til kommentar
En annen viktig ting er om du kommer til å bruke båten til dorging o.l. En 2-takter kan fort bli sur (og stoppe) hvis den rusler rundt på tomgang over lenger tid

*snip*

Det var på gammle 2-taktere dette skjedde

 

Nok en feil oppfatning av moderne insprøytnings 2-takere. (alla optimax/e-tec)

Er så optimert blandings forhold luft/bensin og timingen at det er ikke snakk om surning.

 

 

Selv er jeg mye å fisker og dorger (i gir på tomgang rpm) på søndager, og den surre å går nonstop fra rundt kl 10-18, ikke surner den, ikke ryker, ikke lukter, forbruk, 0.6 liter pr time ved dorging/tomgang. (råe sensorverdier fra hjerne via smartcraft, altså ikke beregnet verdi)

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
En annen viktig ting er om du kommer til å bruke båten til dorging o.l. En 2-takter kan fort bli sur (og stoppe) hvis den rusler rundt på tomgang over lenger tid

*snip*

Det var på gammle 2-taktere dette skjedde

 

Sant nok, min er altså en 04 modell og ikke injectionmodell.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
En annen viktig ting er om du kommer til å bruke båten til dorging o.l. En 2-takter kan fort bli sur (og stoppe) hvis den rusler rundt på tomgang over lenger tid

*snip*

Det var på gammle 2-taktere dette skjedde

 

Nok en feil oppfatning av moderne insprøytnings 2-takere. (alla optimax/e-tec)

Er så optimert blandings forhold luft/bensin og timingen at det er ikke snakk om surning.

 

 

Selv er jeg mye å fisker og dorger (i gir på tomgang rpm) på søndager, og den surre å går nonstop fra rundt kl 10-18, ikke surner den, ikke ryker, ikke lukter, forbruk, 0.6 liter pr time ved dorging/tomgang. (råe sensorverdier fra hjerne via smartcraft, altså ikke beregnet verdi)

 

100% enig med deg. Slepte en 29fots bayliner engang med en Grand rib med en 175Hk optimax. Og vi lå i 2knop fra kl 09 til 20, og motoren fjusket aldri og var like fin etterpå. Tok så klart en liten service på den etterpå bare for å vær snill med den.. :p

Lenke til kommentar

Jeg støtter Kenbjork fullt ut når det gjelder nye to-taktere og spesielt da Optimax.

 

Jeg var også skeptisk til Optimax (2-takter) for bare noen uker siden, da jeg visste så mye annet enn at jeg hadde en 2-takter for mange mange år siden, som ristet og spydde ut olje/eksos, samt bråket.

 

Har i de siste ukene prøvd flere forskjellige motorer (sittet på andre). Bla. Yamaha F-100 (4-takter) og Mercury Optimax 115HK'er (2-takter) Begge motorene var under ett år gamle.

 

Min erfaring så langt er at i følge smartcraft instrumentene til Yamaha og Mercury så bruker Optimax mindre drivstoff i de fleste opperasjoner.

 

Optimax båker overhodet ikke noe mer enn Yamaha 4-takter. Men lyden er litt annerledes. Litt "vassere" lyd liksom, uten at den bråker mer når man tenker på decibel.

 

Når det gjelder eksos/oljelukt etc. så kunne jeg ikke anntyde så mye som en oljeflekk i vannet etter 5 min. ved tomgang med Optimax. Eksos-lukten var også helt fraværende.

Det var den sef. også på Yamaha'en.

 

2-taktere har som oftest også i følge tester bedre aksellerasjon enn 4-taktere.

Dessuten så er 2-taktere lettere/billigere og eie, da servicekostnader er lavere enn på en 4-takter. En 2-takter er også vesentlig rimeligere i innkjøp.

 

Jeg mener så langt at 2-takter er ett bedre valg enn en 4-takter.

Lenke til kommentar
Takker for flotte svar her folkens!

 

Så dere mener at en 2-taktsmotorer generelt er sterkere og får båten opp i plan fortere, mens 4-taktere er mer lydløse og makter en litt høyere toppfart?

 

Har man en 60HK'er (eller størst mulig motoralternativ) på en middels skjærdgårdsjeep, så har man vel uansett krefter nok til å få båten opp i plan? Og når man først da har båten i plan, så er vel da toppfarten LITT viktigere enn selve styrken?

 

Så hvis en 4-takter ved siden av dette er mer lydløs etc. så mener jeg jo selv at dette er ett litt bedre valg....

 

Eller er det store forskjeller ute å går her?

 

Bare rett meg hvis jeg tar feil her... for jeg har ikke peiling.

 

 

Hei.

 

Har en kompis som har en freestyle med 60 hk mercury 4 takt, den sliiter veldig med og ta oss 4 ungdomer opp i plan.

Jeg ville valgt en annen båt hvis det er formålet.

 

 

Lykke til videre ..!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...