Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bilder fra tur på vestlandet (fjell- og fjordbilder)

Anbefalte innlegg

Dette er noen av mine fineste bilder fra turen familien min tok til vestlandet. De forskjellige formatene (4:4, 4:3 og 16:9) er valgt etter bildene. Bildene er tatt med Polarizer og GND 1.2 (Cokin P system). Bildene er tatt ved Geiranger, Olden og like før Trollstigeveien. Hva synes dere? Noen råd til forbedring?

post-72797-1215957052_thumb.jpg

post-72797-1215957059_thumb.jpg

post-72797-1215957067_thumb.jpg

post-72797-1215957075_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes de tre første bildene var utrolig flotte, dog jeg skulle gjerne hatt #2 i farger. Slike naturbilder gjør seg best i farger er nå min mening. Kanskje bilde #4 hadde gjort seg i svart/hvitt, for det ga meg pent lite slik det står nå.

Jeg får virkelig lyst til å oppsøke Norges vestkyst når jeg ser slike bilder. Et landskap vi nordmenn kan være stolte av :)

Endret av dga01
Lenke til kommentar

Flotte bilder med nydelig farger. Du har vært heldig med himmelen på det første bildet. Det er litt mange bilder som er helt forskjellige til at jeg orker å sette meg mer inn i dem enn et førsteinntrykk, og kommer derfor bare med en generell kritikk. Jeg vil bare trekke frem det i sorthvitt som en uvanlig måte å behandle og ta naturbilder på i dag, og det liker jeg. Det minner faktisk litt om bilder fra en svunnet tid.

Det eneste jeg ikke liker er bildet av fotografen. Det virker veldig oppstilt, og mangler en naturlig avslappethet. Det er også uheldig at venstre hånd er blitt kuttet.

Lenke til kommentar

Takk for svar dga. Når det gjelder bilde 2 gjorde jeg det slik for at jeg kunne overeksponere bildet kraftig uten at det ble ubehagelig. Bildet ble veldig dystert i farger. Bilde 4 er kanskje litt intetsigende, det sier jeg meg enig i. Bildet var egentlig ikke ment som et "proffesjonelt" bilde, men et familie bilde (bevis på at vi har vært der). Grunnen til at jeg ville vise det frem var for å se hva andre syns, og vise at man faktisk kan ta familiebilder med bruk av bevisste virkemidler. Som du ser er personen satt i et hjørne slik at man får meg seg mest mulig natur, men samtidig så får jeg fokuset på han med dybdeskarphet.

Du burde absolutt ta deg en tur innom vestlandet når du får tid.

EDIT: pressisering

Endret av abbarve
Lenke til kommentar
..Du har vært heldig med himmelen på det første bildet...

I don't believe in luck:) Jeg brukte jo også et ganske kraftig Gradual ND filter, 1.2 (16x lystap)

Jeg vil bare trekke frem det i sorthvitt som en uvanlig måte å behandle og ta naturbilder på i dag, og det liker jeg. Det minner faktisk litt om bilder fra en svunnet tid.

Jeg har ikke gitt det like mye ettertanke som det du har gjort, det er vel derfor du er proffen:) Når jeg redigerer og ikke er helt fornøyd med resultatet, tar jeg alltid en svart/hvitt test. Når jeg gikk over til SH, så jeg at jeg kunne eksponere litt mer.

..Det eneste jeg ikke liker er bildet av fotografen. Det virker veldig oppstilt, og mangler en naturlig avslappethet. Det er også uheldig at venstre hånd er blitt kuttet.

Jeg er enig med deg. Som jeg skrev rett etter du svarte er det egentlig bare et eksempel på hvordan man kan ta familiebilder. Bildet ble også litt uheldig fordi når jeg stod på dette stedet (med flott utsikt mot Geiranger) gikk jeg tom for batteri. Derfor måtte jeg varme opp batteriet litt, og rakk akkurat å ta et fort bilde før det var tomt igjen.

Tusen takk for kritikken PM:) Jeg skal legge det i tankeboksen for neste gang jeg drar ut...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...