Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bærbaren sluttet å virke da jeg koblet den til TV-en (HDMI)

Anbefalte innlegg

Jeg har en HP Pavilion Dv9500, flunkende ny og funksjonell. Men da jeg koblet den til TV-en, Samsung 40" LCD model: LE40F86BD, skrudde den seg av og ville ikke på igjen. Det rare er at det ikke skjedde umiddelbart idet jeg koblet den til TV-en med en HDMI kabel. Det tok en stund før pc'en stoppet og jeg måtte gi den en hard-stop. Det var da den ikke ville på igjen. Etter et par måneder på reparasjon, var den tilbake med nytt hovedkort. Alt annet var inntakt.

Selv aner jeg ikke hva problemet kan være. Jeg slet litt med skjerminnstillingene på pc'en og TV'en, visste ikke helt hvilke innstillinger som måtte gjøres fra NVIDIA sitt kontrollpanel, men jeg fikk bilde på TV-en.

Noen ideer? Er det noen viktige innstillinger jeg må gjøre på forhånd før jeg kobler til TV-en? Noen programmer jeg må kjøre? Eller er det bare plug-and-play?

o_icecold_o

Endret av o_icecold_o
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være at jordnivået på kabeltv kontakten har en annen jordspenning enn jord i stikkontakten din. Spenningsforskjellen kan føre til uønskede strømninger gjennom maskinvaren din.

Har selv stereoreciever (Onkyo Tx-nr905) koblet til surroundhøytalere, Rel T1 subwoofer og gammel sony rør-tv. Tenkte ikke på at kabeltv kontakten kunne skade komponentene før jeg lurte på hvorfor suben brummet konstant.

Koblet fra antennekabelen og alt ble stille, plugget den inn og brummingen fortsatte. Kjøpte et galvanisk skille på Clas Olsson for å unngå at de to jordspenningene kom i kontakt med hverandre og alt er stille selv om antennen er koblet til tv. Det galvansike skillet skal settes som et skjøte i antenneinngangen i veggen så plugges antennen inn i denne igjen.

Det har jo vært mye snakk om dette rundt flatskjermer så jeg antar det er reellt at de kan skade annet elektronisk utstyr også, som f.eks. tv-kort, datamaskiner o.l. Situasjonen er vel litt avhengig av hvor store spenningsforskjellene for jord tidvis er mellom kabeltv sitt nett og strømnettet.

Endret av KongeOdin
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg en ekspert på dette emnet, men skulle man ikke tro: Siden tv-en og pc-en er koblet til samme strømnett i huset, samme stikkontakt etc, at når en kobler til pc-en til tv-en at ingen av partene overstyrer den andre? Dårlig formulert, men jeg tror du forstår.

Jeg mener, det er da ulogisk at tv-en kan trekke mer strøm enn en vanlig stikkontakt kan gi?

Lenke til kommentar

Tv trekker ikke strøm fra pcen din. Kabeltv nettet har en jordspenning og El nettet har en annen jordspenning. Man streber etter at disse skal være mest mulig like. Dersom man kobler sammen disse f.eks i en tv så kan spenningsforskjellene føre til uønsket strøm som kan skade maskinen din. Dette kan være noe av grunnen til at man anbefaler galvanisk skille mellom flatskjermer og kabelnettet.

I det galvaniske skillet er ikke jordspenningene i kontakt med hverandre. Inne i skillet er det to plater der signaler kan passere, men siden platene ikke er i kontakt med hverandre kan ikke spenningene passere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...