orie Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) ... men har ikke peiling! Vi har en gammel akkustisk gitar hjemme (som mangler alle strengene...), og jeg vil gjerne lære meg å spille. Målet er å kjøpe el-gitar når jeg blir litt god(og får råd!). Jeg vet ingenting om å spille gitar... Noen råd? Og hvordan er en el-gitar uten forsterker? Har dere noen bøker å anbefale? Er det ikke noe man kan bruke for å ikke få sår på fingrene? Her jeg bor er den heller ingen som kan lære meg, og vi har ikke kurs... Endret 13. juli 2008 av orie Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Skaff deg ein rimeleg gitar og Lillebjøn Nilsen boka. Å vere sår på fingrane ei stund må du berre leve med. Det går over etter ei stund. Elgitar utan forsterkar er ikkje særleg artig, nesten ingen lyd. Det kjem an på kva du ser for deg å spele kva gitar du bør velgje. Har du lyst å spele elgitar og bli råkkestjerne, så kjøper du elgitar. Kan anbefale Squier Affinity Stratocaster + Roland Microcube for ein nybegynnar. Ein Squier låter ålreit og har god nok kvalitet til å vare i fleire år. Microcube har eg sjølv ståande på rommet som leikeforsterkar og den fungerer bra til det. Låter heilt kurant, spelar høgt nok til soveromsbruk i tillegg til at den har ein del innebygde effekter. Lenke til kommentar
Slettmeg01 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Skaff deg ein rimeleg gitar Han har gitar....han må bare få nye strenger til den. Hvis du har en gitarforhandler i nærheten, ta med gitaren dit, og de ordner det:) Lenke til kommentar
orie Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Takk og takk. Jeg bor på ei lita øy, så det er ingen gitarforhandler her, nei... men jeg får det sikkert til Noen som har noe forhold til/kan si noe om Epiphone - Les Paul Custom Alpine White? (Er ei jente ) Endret 13. juli 2008 av orie Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Kul fjøl. Det du må vere oppmerksom på er at den har ein ganske kraftig hals. Du bør prøve den (i det minste kjenne på den) før du evt. kjøper ein. Sidan du i tillegg er jente og då antageligvis ikkje har store monsterhender vil eg heller anbefale ein gitar med slankare hals til ein nybegynnar. Det er lettare å ha med å gjere. Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Jeg har ikke de største hendene som finnes, og jeg trives veldig godt med Telecastere og Stratocastere. Telecasteren er også den tøffeste gitaren på markedet. Denne linken tror jeg også er nyttig for deg: Justinguitar.com Lenke til kommentar
orie Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Takk for all hjelp! Les Paul Custom Alpine White er drømme gitaren da(og fant faktisk ut at idolet mitt har den gitaren!), men får vel legge drømmen til side ;P Endret 13. juli 2008 av orie Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Hvis du har lyst på gitaren og har pengene(6 lapper ny), så hvorfor ikke? Er vel en ganske stor motivasjonsfaktor her, og halsen er ikke sååå tykk heller. Når det er sagt, finnes det helt sikkert mer egnede gitarer for en nybegynner, spesielt hva pris angår... Lenke til kommentar
Raytee Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Selv så anbefaler jeg ikke og kjøpe en pakke til 2000 kroner med Gitar og Forsterker osv for de gitarene du får er ikke så veldig gode og spille på må jeg si etter og ha hatt en selv i 2 år før jeg kjøpte meg Gibson Les Paul - Studio. Men en Ibanez til 4000 kr uten forsterker eller noe funker veldig bra som en første gitar, men dette er da min mening. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Når det er sagt, finnes det helt sikkert mer egnede gitarer for en nybegynner, spesielt hva pris angår... Jepp. Men som sagt, er ein motivert for det, så why not. Min første gitar kosta 5000,- og eg angrar ikkje. Men det gjeld berre å prøve eit par forskjellige gitarar først, så finn ein ganske fort ut kva som passar hendene sine. Lenke til kommentar
Erren Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Som første billig-el-gitar ville jeg anbefalt en Louder Strat, det er kalt den kresne begynnergitaren, men har likevel en VELDIG slank(og vel-intonert) hals som er en herlig start for fingrene. Også har den god lyd i forhold til mange Squier-gitarer. Fåes ofte kjøpt i pakker til rundt 1200 som er gi-bort-pris. Men om du har lyst på en Epi LPC Alpine White så burde jo lite stoppe deg? Du kan lære deg å spille på den akkustiske først, den vil jo uansett være en del hardere med mindre det er en barnegitar. Jeg synes det mest motiverende med er å ha et instrument jeg liker, da fortsetter du å spille selv om du ikke blir rasende god med en gang. Og et tips om du går til innkjøp av en "viderekommen" gitar før begynnergitaren - start med 0.009-strenger, de er veldig myke å lettere å starte med enn 0.010 eller 0.011. Jeg innbiller meg at Epi LPC blir levert med 0.010-strenger? Det er altså tykkelsen på strengene det er snakk om. Tykkere strenger har mer klang osv, men som begynner er jo dette et magert problem, og så kan du jo bare øke i tykkelse etterhvert, som bare er å kjøpe tykkere strenger. Støtter KimNK i forslaget om Lillebjørns gitarbok. Den er utrolig lærerik! Begynte selv med den. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 .09-.42 blir håplaust spinkelt på ein LP, blir som å spele på gummistrikk. .10-.46 er ganske passe imo. Lenke til kommentar
orie Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 .09-.42 blir håplaust spinkelt på ein LP, blir som å spele på gummistrikk..10-.46 er ganske passe imo. Hæ? Haha Tja, jeg har jo egentlig ganske små fingre også da, men klarer jeg å spille på kasse gitaren vår, klarer jeg sikkert en Epi LPC Alpine White..? Når jeg skal kjøpe gitar må jeg sanynligvis kjøpe en gjennom nettet.., vet ikke om noen gitarforhandler i nærheten. Heller ikke noen som har gitar. Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Skal du til Trondheim, Oslo, Stavanger, Harstad eller Gjøvik i nærmeste fremtid? Alle disse byene har musikkbutikker med godt utvalg innen gitarer. Lenke til kommentar
orie Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Har faktisk tenkt meg til Oslo, men har ikke tenkt meg inn til byen. Tror vi skal være på hytta til broren min... ;P Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Det er absolutt anbefalt å kjenne litt på gitaren før du slår til. I alle fall når du har tenkt deg ein såpass ålreit gitar. Kjenn på gitarar med forskjellige halsar og kjenn etter kva som ligg best i hendene dine. Kan vere ein fordel å rekke rundt med fingrane med tommelen liggande på toppen av halsen. For flate halsar inviterer til å ha tommelen liggjande bakpå halsen, det kan fort bli slitsomt i lengden. Vil anbefale ein avrunda og komfortabel hals som du klarer å rekke rundt. Hvis Epiphone Custom har mykje slankare hals enn Gibson sin Historic (Noko den veldig sansynleg har, Historic er eit balltre av dimensjonar), slik det blir antyda over her, eg har ikkje prøvd Epiphone sin. Så kan det godt hende at den passar mindre hender likevel. Lykke til med jakta. Og prøv. Lenke til kommentar
orie Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Tusen takk for all hjelp! Jeg har fått mye mer greie på ting nå, og boka er bestillt Jeg gleder meg veldig til å begynne å øve. Får håpe jeg blir god ;D Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Har faktisk tenkt meg til Oslo, men har ikke tenkt meg inn til byen. Tror vi skal være på hytta til broren min... ;P Utnytt muligheten til å komme deg inn i byen. Butikkene Riff og Imerslund ligger i kort gangavstand fra Oslo S, og de har et godt utvalg av gitarer. De burde også ha gitaren du vil ha inne, om det ikke er i i hvit, men slik at du kan forsøke den og gjøre opp en mening. Om de ikke har den inne, så kan du også titte på en Hagstrøm Swede. Denne gitaren er nesten kliss lik Epiphonen, men den er billigere, og jeg har nesten bare hørt skryt om den. Brukeren Tumbleweed her på forumet har også uttrykt sin begestring for denne gitaren, så du kan sende ham en PM med spørsmål hvis du finner gitaren interessant. De bør også ha denne inne på nevnte butikker, og det følger med en solid gitarbag. Bilde: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Lykke til! Lenke til kommentar
orie Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Det var likhet på høyt nivå! Får se hva jeg får til. =) Nettsiden du ga meg var også til stor hjelp, takk skal du ha! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå