NgZ Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Problem: maskinen blir treg og veldig uresponsiv, noen ganger fryser den helt, og reset-knappen må trykkes inn. Hver gang dette skjer, er perms.py eller msec.py på toppen av prossesor listen sortert etter minnebruk, med over en gb ram (noe som ikke burde være nok til å sløve ned maskinen så drastisk når jeg har 4gb, et spørsmål i seg selv kanskje). Jeg tror det oppstod i forbindelse med en oppdatering der jeg haket av en del locale-oppdateringer ("hva skal jeg med gresk og russisk"), men de ble installert allikevel. FF ble oppdatert i samme slengen, og sikkert noe mer - kanskje også noen python-ting, for det er jo det som er synderen her, så vidt jeg har forstått. Problemet ser ut til å oppstå helt tilfeldig. Når Firefox kjører, når amarok-vinduet er oppe (kjørende i taskbaren ser det ikke ut til å ha noen påvirkning), kontrollsenteret, m.m. Eller kanskje det bare er tilfeldigheter for alt jeg vet. Jeg famler i blinde her. Hva er disse prosessene? Så vidt jeg har skjønt, har de noe med rettigheter å gjøre, men hva/hvorfor de kjører, (de kjører ikke hele tiden), hva som kaller dem, hvorfor de klikker totalt osv, aner jeg ikke. Noe hjelp å få? Pc-en min blir jo nærmest ubrukelig.. Har ikke dette problemet på laptopen, som stort sett kjører akkurat det samme. Installerte vel også PCSC-tools og smartkorttilgangsbiblioteket fra buypass omtrent samtidig med at problemene startet, men dette er også gjort på den bærbare - uten problemer. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Dette er prossesser kjørt av OS'et (ser kun ut til at Mandriva/Mandrake) har dette: msec er sikkerhetsprogram som kjøres hver time: http://mailman.linuxchix.org/pipermail/tec...ber/013742.html http://www.mandrivaclub.com/xwiki/bin/view/KB/SecureSmsec En mulig hack er jo å slette cron-jobben, men det er mulig at scriptene blir startet av andre ting også... Uansett bør buggen rapporteres slik at den kan utbedres. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 26. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2008 Det var så mye annet som oppførte rart at jeg like godt fant ut at jeg skulle legge det inn på nytt, da noe måtte ha gått galt et sted. Prøvde først å kjøre default (i586)-kjernen, og det gikk greit. Fjernet alle spor av desktop-kjernen, restartet og la den inn på nytt, og foreløpig ser det greit ut. Men det pleide å bli verre jo lenger pc-en hadde stått på, så jeg får se neste timeskifte og. Gjør jo ikke noe å slippe en reinstall, selv om det ikke er allverdens jeg har gjort av tweaks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå