Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]15 år, gravid? Mann i fengsel?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke lest alle innleggene, men har dette å si:

Gjør deg ferdig med din utdanning, og skaff deg en "base" her i livet. Å oppfostre et barn nå gjør at du må gi avkall på mye, og det skal ikke forundre meg om din utdanning kommer til å bli skrumpet inn av dette. Jo visst går det an å ta videregående om 20 år, men hvor digg er det?

Vent, gjør deg ferdig med utdanningen, få barn og fostre det opp, og gå ut i arbeidslivet istedet for skolebenken.

Lenke til kommentar

Har trådstarter tenkt på de rundt seg som nesten garantert får jobben med å ta vare på han, henne og ungen?

Og hva om typen løper med halen mellom bena og etterlater henne alene med ungen?

Nei, jeg sier det er best for alle om du venter til litt opp i 20 alderen. Da begynner du å få egne ben å stå på og slipper å tære på de rundt deg.

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele tråden så jeg vet ikke om spørsmålet har kommet opp; men har du tenkt på hva du skal gjøre om du får flere barn? Du sier at du vil ha ett, men hva om du får tvillinger? Trillinger? Firlinger (gud forby)?

Du føler deg nok klar for alt dette mentalt, men når du begynner å nærme deg fødselen, kan du da være sikker på at du fremdeles klarer å holde haken oppe? Jeg er redd for berg-og-dal-baner pga en tidligere episode, og hvis jeg for eksempel ser en slik i Tusenfryd tenker jeg "pytt, det er da ikke noe farlig det der?". Men ettersom jeg nærmer meg den, og står i køen begynner panikken å bre over meg: Hva om det ikke er trygt? Hva om det hele bare kollapser mens jeg er helt på toppen? Den dag idag har jeg fremdeles ikke tørt å ta en.

Lenke til kommentar

Startlønna for en faglært ligger på rundt 263.000 i året. Man er god om man klarer å forsørge seg selv, kjerring og nyfødt med denne lønna. Med mindra man planlegger å bo hos svigers i noen år da? Til trådstarter er ferdig med utdannelsen sin om 6 år

Regnestykke for 3roms leilighet i utkantstrøk til ca 1,5 mill) + billig bil

Huslån: 10.000

Billån: 1500

Mat: 6000

Strøm: 2000

Sum: 19.500

Da er man uten kabeltv og internett og har null penger til klær og lignende.

Netto utbetalt for nyfaglært blir ca 21916 kroner. Betaler man 27% skatt sitter man igjen med 16000 (netto utbetalt) Så med bidragene mor får fra staten kan man kanskje klare seg akkurat? Bortsett fra de månedene man skal betale veiavgift og andre spennende regninger som kan dukke opp. Hvis tv'en eller kjøleskapet ryker får man også litt problemer.

Min mening er at man bør være to med god inntekt før det er "greit" å få barn.

Trådstarter nevnte tidlig i tråden at det var bedre om de ble fattige om 3-4 år , for da kunne ungen bo til bestemor noen dager, "så var det greit". Ikke måte på hvor enkelt ting skal være ? Jeg ler.

Noen som er oppdatert på hvilke bidrag en ung mor får fra staten? En ung mor som er sammen med barnefaren.

Artig at trådstarter mest sannsynlig føler seg mer klar enn meg. 22 år gammel, forlovet, eier leilghet og bil og har god økonomi. Alikevel tror jeg vi skal kose oss bare vi to en liten stund til :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
 Min mor har selv godd gjennom dette, og hun vet hva jeg vil.

Positivt at du ser på dette som en utfordring.  :fun:

Kan du fortelle litt mere om hvordan det har gått med din mor og far?

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet så får ikke man noe mer støtte fordi om man er "ung mor". Bor man sammen med barnefaren har man ikke rett på noe mer støtte. Er man eneforsørger har man krav på mer. Tror det er dobbel barnetrygd + barnebidrag og noe annet knask. Men for henne som ikke har krav på permisjonspenger, utgjør ikke det store summene til sammen hvis hun skal forsørge ungen alene i hvert fall.

Man må heller ikke glemme at barnehageutgifter kommer på minimum 2350kr i mnd. I tillegg så kommer utgifter til klær, utstyr, bleier og evt. mat når den tid kommer. Hvis hun ikke ammer, så koster MME en god del. Sikkert nok til at en vanlig "ukelønn" (som tenåringer ofte får av foreldrene sine) såvidt strekker til (jeg snakker da om KUN morsmelkerstatningen). Bleier har hun nok sikkert ikke råd til.

Lenke til kommentar

Hun kan bruke tøybleier og håndvaske de :yes:

Barnehage er dyrt nok ja, er nok mange utgifter jeg har glemt av på lista mi.

Saken blir jo uansett at økonomien blir trang.

Som 15 åring er det lett å være uvitende til hvor mye ting faktisk koster i forhold til hva man tjener.

Lenke til kommentar

Den beregninga der var ille, men trenger ikke å kjøpe hverken hus eller bil, men kan leie og bruke kollektivttilbudet, et barn hindrer ikke et barn å ta bussen/toget. 6000 i mat? Det er dog i laveste laget for tre personer, jeg mener, skal man ha en skikkelig middag for 3 pers må man ut med 100 nok minimum og så kommer alle andre måltid opp på det er i tillegg, jeg bruker min 4000 i måneden på mat, det er jeg sikker på og jeg bor i kollektiv med en annen person så jeg slipper litt billigere fra det fordi vi spleiser (noe hun ikke kan gjøre med mannen sin siden han blir eneste forsørger)

Edit av mod: Kommentarer på modering tas ikke her.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Ei jeg vet om fikk noe slik som 17,000 i mnd fordi hun lata som hun ikke bodde sammen med typen sin. Men det er ikke så forferdelig lurt

Hvis man vil gjøre seg til snylter for staten for den slags, er det både flaut for hun selv samt barnet.

Patetisk og arrogant, kalles det der.

Lenke til kommentar

Enig med den!

Men når det kommer til økonomi skal det godt gjøres å overleve på kun det barnets far tjener når han er 18 år og har startlønn som faglært uansett om man betaler 10.000 i mnd på lån eller om man leier ei rønne for 6000 i mnd.

Kollektivtransport er ikke billig heller, og jeg vil tørre å påstå at det er SLITSOMT å dra å handle mat når man ma reise med barn på bussen frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Enig med den!

Men når det kommer til økonomi skal det godt gjøres å overleve på kun det barnets far tjener når han er 18 år og har startlønn som faglært uansett om man betaler 10.000 i mnd på lån eller om man leier ei rønne for 6000 i mnd.

Kollektivtransport er ikke billig heller, og jeg vil tørre å påstå at det er SLITSOMT å dra å handle mat når man ma reise med barn på bussen frem og tilbake.

Spørs hvor man bor i landet og. Her går det visst sport i å legge ned mest mulig ruter. Så det å være avhengig av bussen er et slit.

Lenke til kommentar

Skjønner igrunn ikke hvorfor mennesker i alderen 15-16 år, har tanke på å framføre et barn heller.

Er ikke noe kjæledyr, som man bare kan bitte fast i et tre, også ta seg ut.

Såvidt jeg har av erfaring fra venner, er det de som til og med sliter i 20 års- alderen.

De aller fleste vil vel etablere seg skikkelig, og få en plass og bo, samt føle seg trygg på forholdet, før de presser et barn imellom de.

Tenke litt på barnet's skyld også. Har det mye bedre med en familie, som holder sammen har det bra. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...