morgan_kane Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 skriver jo at jeg ikke vet om det er sant. bare noe jeg har hørt eller lest noen plass. dette er jo noe en faktisk bør vite eller sjekke ut for sikkkerhetsskyld. Lenke til kommentar
eirikand Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 seff alle bør vite det, hehe. men noen som vet hva denne dokumentaren som det er snakk om heter? Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) den dokumentaren eg så gikk på tv Norge for en stund siden. husker ikke hva den het, men kanskje tv norge enda har den i sine lister? Endret 13. juli 2008 av morgan_kane Lenke til kommentar
AIDSface Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Jeg tenker ikke på hva som er best for meg og kjæresten min! Det er barnet jeg tenker på, og det har jeg tenkt mye på, og det va helr ikke det jeg ville ha svar på! Spørsmålet mitt var om kjæresten min kom i fengsel! Ikke hva som er beste for noen! Jeg vet hva som er best for barnet. og hvis du/dere tror at jeg ikke har peiling på hva jeg skal gjøre, så er ikke det mitt problem. Jeg har støtte og hjelp med alt! Og klarer fint og ta hånd om et barn! hvis du virkelig tenker på hva som er best for barnet, hadde du ventet ivertfall til du var over 18 !! du er tross alt bare 15år.. hva gjør du hvis du finner ut av når barnet 1-2år at du ikke klarer og passe på et barn og samtidig gå på skole ?? synes det er sykt å planlegge å få barn i så ung alder.. det virker ekstremt umodent av deg !! Edit av mod: fjernet unødvendig quoting Endret 14. juli 2008 av darkness| fjernet unødvendig quoting Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Syns det er sykt at du planlegger ett barn i så tidlig alder, slutt å tenke bare på hva som er best for deg, men hva med familie, venner og ikke minst en far som kommer til å bli straffedømt visst du er gravid nå ? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Syns det er sykt at du planlegger ett barn i så tidlig alder, slutt å tenke bare på hva som er best for deg, men hva med familie, venner og ikke minst en far som kommer til å bli straffedømt visst du er gravid nå ? Hvorfor skal han bli straffedømt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Fordi hun er 15år. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Fordi hun er 15år. Det er jo strengt tatt ikke nok i følge hverken lovens bokstav eller rettspraksis. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Fordi hun er 15år. Det er jo strengt tatt ikke nok i følge hverken lovens bokstav eller rettspraksis. Enig, skulle ønske folk i det minste kunne bevise det de skrev. Jeg har allerede henvist til at rettspraksis tilsier annet ved hjelp av høyesterettsdom. Lenke til kommentar
Immanuel Kant Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 ouch. sitter med en følelse av at hver gang noen skriver at du ikke burde gjøre dette blir du kun enda mer "sikker" på at dette er noe du vil er selv ti år eldre enn deg og føler meg ikke i nærheten av å være klar for å få barn. kanskje om ti år. hvis jeg gidder i det hele tatt lykke til uansett Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Bare lest første post og første side, om det har noe å si. Jeg vil ikke anbefale noe her, men hvis dere vil ha barn bør du nok vente et år til, når du er 16 år. Du er sikker på at faren er til å stole på? Er familien din klar på ønsket ditt og vil dem hjelpe deg om det trengs? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Dere må gifte dere, ellers havner han i fengsel ja. Slik er nok loven. loven er mer spesifikk enn det... Lenke til kommentar
Skummel_Fyr Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Dere må gifte dere, ellers havner han i fengsel ja. Slik er nok loven. Det er helt feil, dessuten kan ikke personer under myndighetsalder gifte seg uten foresattes samtykke. Når det gjelder seksuell omgang med mindreårige sier loven at det kan tas hensyn til at begge er tilnermet gjevngamle og på omtrent samme utviklingsstadie, ikke at det skal tas hensyn til. Så et eksempel på det en tid tilbake, både gutten og jenta gikk i samme klasse, gutten var noen mnd. eldre enn jenta. Et par dager etter at han fylte 16 ble han anmeldt av en slekting av jenta, og dømt. Anke gikk ikke i hans favør, men førte til skjerpelse av dommen. De hadde da vært sammen siden i 2 år. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Kilde, Skummel_Fyr? Det der tror jeg ikke før jeg får se dommen. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Kilde, Skummel_Fyr? Det der tror jeg ikke før jeg får se dommen. stiller meg bak denne. Lenke til kommentar
Serexie Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Spørsmålet må vel da bli, ettersom du virker fast bestemt: Hvorfor ønsker du ett barn nå? Fordi jeg vil stifte familie med den jeg elsker, og jeg og min forlovede ser fram til og ha et nydelig barn i familien som vi kan ta vare på så godt vi kan. Lenke til kommentar
Serexie Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) hvis du virkelig tenker på hva som er best for barnet, hadde du ventet ivertfall til du var over 18 !!du er tross alt bare 15år.. hva gjør du hvis du finner ut av når barnet 1-2år at du ikke klarer og passe på et barn og samtidig gå på skole ?? synes det er sykt å planlegge å få barn i så ung alder.. det virker ekstremt umodent av deg !! Det som er umodent er at du sitter og kritiserer meg for mine valg! Det eneste spørsmålet mitt var om han kommer i fengsel, ikke om jeg er klar eller at jeg bør vente! Men hvis du ikke kan svare på det eneste spørsmålet mitt, så kan du vil like gjerne gi blanke F... i og skrive dritt her! Vet jeg tålerer en del kødd her, men nå har jeg fått vannvitig nok av deg og den klagingen! Takk for din lille oppmerksomhet! Edit av mod: Fjernet unødvendig quoting Endret 14. juli 2008 av darkness| Fjernet quoting Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 For å svare deg på spørsmålet ditt: Det kan få konsekvenser for kjæresten din at han har hatt seksuell omgang med deg, dersom han er over den seksuelle lavalder, og du er under. Du trenger ikke være/bli gravid for at dette skal skje. Når det er sagt, så vil jeg gjerne få svare deg litt utenfor spørsmålet ditt. Jeg er selv mor til en liten jente på 4mnd. Ingen kan fortelle deg, og du vil aldri klare å forestille deg hvordan det er å få en baby, uansett hvor hardt de eller du prøver. Selv ikke etter 9mnd som gravid, hvor man så og si konstant tenker og funderer på hvordan det kommer til å bli, klarer man å se for seg hvordan det er å bli mor (eller far for den saks skyld). Hvis du allerede er gravid, så håper jeg du tenker deg godt om før du bestemmer deg for hva du ønsker å gjøre. Jeg vil også gjerne at du skal forberede deg på at det faktisk kan gå galt dersom du er gravid også. Det å gå gravid er faktisk en risikosport, man vet aldri hva utfallet blir. Selv ikke etter 12 uker inn i svangerskapet, kan man være sikker på at det vil gå bra. Du prater også om Downs. Det er MYE mer mellom himmel og jord enn downs som kan skje med barnet. Det å si ja til å bli forelder, er å si ja til et liv fylt med en evig bekymring. Er du klar for dette? Jeg tviler ikke på at du kan klare å få et barn, og helt sikkert gi det en god oppvekst. De fleste vokser med oppgaven. Spørsmålet er mer om du ønsker å frasi deg selv ungdomsårene. Du sier at du vil starte et familieliv sammen med kjæresten din. Hvorfor vil du absolutt starte dette nå? Dette er et spørsmål jeg gjerne vil at du skal sette deg ned og tenke igjennom. Er det noe i forholdet deres som gjør at du føler at du "må" få et barn? Er du redd for at han skal forsvinne ut av livet ditt? I såfall, er det ikke det noe godt grunnlag for å få barn. Jeg husker selv da jeg var på din alder. Det er faktisk ikke så veldig lenge siden Jeg tenkte at jeg gjerne kunne fått barn, men det var bare en svevende tanke. Nå i dag er jeg glad for at jeg ikke fikk barn da jeg var på din alder. Det er ikke fordi jeg ikke kunne blitt en god mor. Det er fordi jeg ikke er sammen med eksen min Det er et enormt ansvar å få barn. Ikke bare fordi det er mye arbeid, men også fordi det binder deg til barnefaren for alltid. De neste 5 årene (minst) vil du forandre deg ENORMT. Du føler deg kanskje veldig moden nå, og for alt jeg vet så er du også veldig moden for alderen. MEN du vil likevel vokse personlighetsmessig, og det er svært store sjanser for at du og kjæresten din vil vokse fra hverandre. Det er ditt ansvar å vite at du kan klare å forholde de til barnefaren. Du klarer sikkert å fullføre skolegangen din selv om du får barn, det tviler jeg egentlig ikke på, dersom du har en familie som er klar for å trå til. Men som mor selv, vet jeg hvordan det er å dra fra barnet sitt hele dagen. Det føles kanskje enkelt å si nå at du kan dra på skolen, og så ta deg av babyen når du kommer hjem. Men den dagen du sitter der med nurket i armene dine, så er det 99% sikkert ikke så enkelt likevel. Du ønsker å tilbringe all din tid med babyen. Tenk på alt du kan gå glipp av! Barnets første smil, første latter, første gang det ruller, første ord, første skritt.. (jeg kan fortsette i det uendelige..). Og hvordan vil det bli med amming? De første månedene av barnets liv, vil det gjerne kreve at du ammer i opp til hver time døgnet rundt.. Mormor eller farmor kan ikke amme barnet ditt.. Jeg synes som sagt at du skal tenke litt igjennom om det er rettferdig mot et evt. barn, at du VELGER å få barn nå. Dersom du ikke er gravid, tenk deg om to ganger før du har ubeskyttet sex. Om du skulle være gravid, så er jeg sikker på at du finner det riktige valget for deg. Er det noe du lurer på, send meg en PM, så skal jeg svare så godt jeg kan. Ps. Du kan bli gravid fra første dag uten p-piller, men det forutsetter selvfølgelig at det er ritkig sted i syklusen din. Du kan bare bli gravid når du har eggløsning. Hvis du har en "normal" 28-dagers syklus, så vil du normalt ha eggløsning ca 14dager etter sist mens. Du kan da ta en graviditetstest ca 14 dager etter dette igjen (etter eggløsning). Lenke til kommentar
Speik Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Min tante var i din situasjon, hun var gravid i konfirmasjonen sin. Men det var ufrivillig, men hun og faren måtte gifte seg for å hindre at han havnet i fengsel, og når hun fødde gav hun ungen til adoptivforeldre, noe du også bør gjøre. Dette er nå snart 40 år siden så loven kan ha endret seg, men det var denne historien jeg baserte utsagnet mitt på. De hadde tillatelse fra foreldrene da de giftet seg, vel og merke. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Noen poster er slettet. Vennligst hold dere on topic, og forhold dere saklig. Jeg mener denne saken er såpass alvorlig at folk burde ha vett nok til å la være å komme med drøye påstander som ikke har rot i virkeligheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå