djwawa Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 okei, litt overdrevet var det kansje. Men jeg har hjertet meg meg, og håper det vil hjelpe.Så klart det hjelper. Men ikke undervurder hva det vil koste deg. Det vil ikke være lett. Jeg skjønner også ditt idieologiske synspunkt mot abort. Det var derfor eksen min valgte å beholde barnet. Likevel vil jeg be deg tenke gjennom det en gang til. Og så et par ganger til etter det. For du kommer for det første til å gå glipp av mye. Og for det andre så vil du kunne gi et barn så mye mer om du venter. Personlig så mener jeg at den beste tiden å få barn må være når man er mellom 22 og 30 en gang. Så enig så enig!! Har sett ett par regnestykker på hva det koster å oppdra ett barn noen ganger, og for din del håper jeg moren og faren til deg og typen din har mulighet til å dytte ut langt bortimot 1 mill i løpet av de 18 år du har ansvaret for den ungen.. Du har jo ikke kontroll på deg selv en gang som 15 åring?! Du bør kanskje fikse ditt eget liv, før du starter og fikse livet til ett annet menneske.. Og hvilken utdanning tar typen din da? Som skal forsørge deg og en unge i 18 år?! Det er sikkert ikke mulig for noen inne her og endre ditt syn, men det må være noe feil ett sted, med deg, typen din eller foreldrene deres som lar dere gjennomføre noe så dumt som dette?! Gå på skolen og få penger til å oppdra en unge først!! Lenke til kommentar
zellica Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Det er mer eller mindre en rutine at fødeavdelingen sender en bekymringsmelding, når barnet blir født av en så ung mor. Barnevernet vil da gå inn med en undersøkelse, og sannsynligheten er stor for at barn og mor blir sendt til et mødrehjem for utredning og oppfølging.Vel, jeg ville vel tro at mødrehjem er unødvendig når barnet har mor og far, samt foresatte som hjelper. Da blir det strengt tatt smør på flesk å sende dem til et hjem hvor de skal lære det foreldrene til barna kan lære dem.Jepp. Mødrehjem blir sjelden brukt om man har et godt nettverk rundt seg. Til det koster en plass på en slik institusjon for mye. Tilsyn derimot blir brukt støtt og stadig. Men det er i utgangspunktet ikke noe annet enn at de vil sjekke at det ikke "går over styr". Synes denne tråden ble veldig negativ. Spesielt med tanke på hvor mange unge mødre det finnes der ute. og "man fanger flere fluer med honning enn edikk" gjelder fortsatt. Det nytter ikke bare å skrive "Lol! Du er dum som vil dette ass!" og forvente at noen bryr seg. Selv om man er uenig og i utgangspunktet ville valgt noe annet selv så betyr ikke det at man ikke kan hjelpe. Hvem vet om disse besteforeldrene er i stand til å lære opp barnet sitt i foreldre rollen? Jeg vil påstå at det må ha gått noe galt et eller annet sted, når jenta er så oppsatt på å bli forelder i så ung alder. Og da er det vel grunn til å tro at kanskje ikke disse foreldrene er i stand til å ta denne jobben. Da vil et mødrehjem være helt riktig tiltak. Til TS: Jeg ble mor som nylig fylt 19 åring. Det var absolutt ingen dans på roser. Hadde jeg visst hvor tungt det ville være med utdannelse, barn og samboer, hadde jeg ventet noen år til. Selvfølgelig ville jeg ikke byttet bort min datter mot noe, men faktum er at man forsaker en del ved å få barn ung. I tillegg er man dårligere psykisk rustet til å takle alle de problemene som uvergelig oppstår når man får barn som ung. Økonomi, sykdom hos barnet, kjæresteproblemer etc. Mitt råd er å vente til du iallefall er ferdig med vgs. Det er ikke lett å takle skole med et skrikende barn bak ryggen. Det kan jeg og mannen min skrive under på. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Når jeg skrev "Hva det vil koste deg" så mente jeg ikke økonomisk. Vi har så gode velferdsordninger her i landet at det burde gå i boks. Kanskje ikke leve fett, men det går helt fint. Hvem vet om disse besteforeldrene er i stand til å lære opp barnet sitt i foreldre rollen? Jeg vil påstå at det må ha gått noe galt et eller annet sted, når jenta er så oppsatt på å bli forelder i så ung alder. Og da er det vel grunn til å tro at kanskje ikke disse foreldrene er i stand til å ta denne jobben. Da vil et mødrehjem være helt riktig tiltak.Du har ut i fra det vi vet om trådstarter ingen som helst opplysninger som tilsier at mødrehjem er nødvendig. Nå bare spekulerer du!Og som du sier selv så VET vi IKKE om foreldrene hennes er i stand til å hjelpe. Nå dømmer du for å være føre var. Endret 13. juli 2008 av Alastor Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Jaja... Lykke til. Blir vell morsomt å ha gjenforeninger med venner hvor dere snakker om hvor kult dere hadde det i ungdomstiden. Min ungdomstid er helt glemt for meg.. Har hatt en forferdelig ungdomstid, som jeg ser bort fra. Sa ikke du at du ikke hadde forandra deg? Du sier nøyaktig det motsatte her. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Jaja... Lykke til. Blir vell morsomt å ha gjenforeninger med venner hvor dere snakker om hvor kult dere hadde det i ungdomstiden. Min ungdomstid er helt glemt for meg.. Har hatt en forferdelig ungdomstid, som jeg ser bort fra. Sa ikke du at du ikke hadde forandra deg? Du sier nøyaktig det motsatte her. Hva er dette? en heksejakt eller forsøk på å hjelpe? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Sistnevnte. Kommer man fram til hvordan det egentlig henger sammen, har man mulighet til å gi de beste rådene. Lenke til kommentar
zellica Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Når jeg skrev "Hva det vil koste deg" så mente jeg ikke økonomisk. Vi har så gode velferdsordninger her i landet at det burde gå i boks. Kanskje ikke leve fett, men det går helt fint. Hvem vet om disse besteforeldrene er i stand til å lære opp barnet sitt i foreldre rollen? Jeg vil påstå at det må ha gått noe galt et eller annet sted, når jenta er så oppsatt på å bli forelder i så ung alder. Og da er det vel grunn til å tro at kanskje ikke disse foreldrene er i stand til å ta denne jobben. Da vil et mødrehjem være helt riktig tiltak.Du har ut i fra det vi vet om trådstarter ingen som helst opplysninger som tilsier at mødrehjem er nødvendig. Nå bare spekulerer du!Og som du sier selv så VET vi IKKE om foreldrene hennes er i stand til å hjelpe. Nå dømmer du for å være føre var. Det at TS ønsker å bli gravid som 15 åring er en opplysning som tilsier at et tiltak fra barnevernets side er nødvendig. Eller mener du at 15 åringer er fullt i stand til å oppdra barn? Og jeg dømmer gjerne for å være føre var. En norsk jente som har vokst opp under normale familieforhold, har ikke forutsetninger til å ta vare på et barn. Et barn klarer ikke å ta vare på et barn! I forhold til om kjæresten kan dømmes for å ha sex med en under 16 år, så ja det kan han. Jeg vet om en konkret sak hvor jenta ble gravid under 16, og hvor gutten var 18. Han ble dømt til tre ukers fengsel. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 For trådstarter sin skyld, blir dette som å skyve alt under teppet, og vri og vri på alt. Blir bare bortkastet arbeid, å skrive noe mer her nå. Sier vel seg selv at en 15 åring, ikke er klar for å oppdra et barn. Som bøttevis av folk over har sagt, må vel en 15 åring først og fremst klare å begå en strak linje på sitt eget liv. En 15 åring, tenker sikkert; Dette er jeg klar for, dette skal jeg klare. Nå skal jeg ikke nekte for at enkelte kanskje klarer det, men nå sies det at en 15 åring ikke er fullvoksen engang selv. Kun noen få ord fra min side, til denne diskusjonen. Ikke ta noe personlig! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Og jeg vet om flere tilfeller der det ikke ble ansett som noe lovbrudd. Nettopp pga. ordlyden i loven. Og en som føder som 16-åring kan i mange tilfeller fint klare å ta vare et barn. Det skjer hver eneste dag. Klart hun vil trenge mer støtte sammenlignet med en i en etablert livsituasjon, men du får det til å høres ut som det er omtrent umulig. Det er det ikke. Langt i fra. Endret 13. juli 2008 av L4r5 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Når jeg skrev "Hva det vil koste deg" så mente jeg ikke økonomisk. Vi har så gode velferdsordninger her i landet at det burde gå i boks. Kanskje ikke leve fett, men det går helt fint. Hvem vet om disse besteforeldrene er i stand til å lære opp barnet sitt i foreldre rollen? Jeg vil påstå at det må ha gått noe galt et eller annet sted, når jenta er så oppsatt på å bli forelder i så ung alder. Og da er det vel grunn til å tro at kanskje ikke disse foreldrene er i stand til å ta denne jobben. Da vil et mødrehjem være helt riktig tiltak.Du har ut i fra det vi vet om trådstarter ingen som helst opplysninger som tilsier at mødrehjem er nødvendig. Nå bare spekulerer du!Og som du sier selv så VET vi IKKE om foreldrene hennes er i stand til å hjelpe. Nå dømmer du for å være føre var. Det at TS ønsker å bli gravid som 15 åring er en opplysning som tilsier at et tiltak fra barnevernets side er nødvendig. Eller mener du at 15 åringer er fullt i stand til å oppdra barn? Og jeg dømmer gjerne for å være føre var. En norsk jente som har vokst opp under normale familieforhold, har ikke forutsetninger til å ta vare på et barn. Et barn klarer ikke å ta vare på et barn! I forhold til om kjæresten kan dømmes for å ha sex med en under 16 år, så ja det kan han. Jeg vet om en konkret sak hvor jenta ble gravid under 16, og hvor gutten var 18. Han ble dømt til tre ukers fengsel. I beg to differ; Høyesterett bemerket at bedømt i forhold til fornærmedes alder var ikke aldersforskjellen på 2 år og 10 måneder i seg selv så stor at den utelukket anvendelse av straffeloven § 195 fjerde ledd. http://www.domstol.no/DAtemplates/Article_...?epslanguage=NO Dette var i en sak med 13 og 16 åring, noe som har en vesentlig strengere strafferamme enn TS. Fjerde ledd er paragrafen jeg henviste til, så nei, jeg tror deg ikke på at han blir dømt, og uansett må det hele sees i sammenheng, så det med alder er neppe avgjørende alene i denne saken. Og hva angår alderen; Når ble det at hun er 15 nok til at hun er ute av stand til å tenke? Du skriver jo om henne på en måte som skulle tilsi at hun ikke evner å tenke, noe som minner om overformynderi til de grader. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Det er ekstremt mye unødvendig sitering/quoting her. Det skal KUN siteres det dere svarer på, og MAKS TO innlegg bakover. Fortsetter denne unødvendige quotingen, blir det utdelt advarsler. Vet dere ikke hvordan dere redigerer sitering, så prøv dere frem i off-topic -> testposter. Om det kun er latskap, så bruk noen sekunder på å fjerne unødvendig sitering. Endret 13. juli 2008 av Super8 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Debatten holdes også på et visst nivå, uten personangrep og nedlatenhet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Tenkt på det gysiske rundt å få et barn da, der snakke vi utvidelse ja... huff, hadde jeg vært jente hadde jeg nok vurdert å vente litt med det ass, blir ikke pent etterpå :O Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Tenkt på det gysiske rundt å få et barn da, der snakke vi utvidelse ja... huff, hadde jeg vært jente hadde jeg nok vurdert å vente litt med det ass, blir ikke pent etterpå :OBlir nødvendigvis ikke noe anderledes. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Men hvis du er 15 og ikke har vært i puberteten så lenge, er det jo alikevel en relativ sjans for at inngrep må gjøres. Endret 13. juli 2008 av Slettet-oVjeg2q2Tk Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Men hvis du er 15 og ikke har vært i puberteten så lenge, er det jo alikevel en relativ sjans for at inngrep må gjøres.Hvis du har fulgt med så vil du også ha fått med deg at om trådstarter er/blir nå vil hun være 16 år og 4 mnd når barnet blir født. Nå beveger vi oss over i spekulasjoner, men i mange tilfeller er man fysisk fullt utviklet i den alderen. Selvsagt gjelder ikke dette alle og det er store individuelle forskjeller. Likevel ingen grunn til å male fanden på veggen. Tror ikke sjansen for komplikasjoner øker såpass. Lenke til kommentar
eirikand Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 mest sannsynlig så er dette bare en "kødde"- tråd. kan umulig tro at trådstarter er så dum i virkeligheten som hun fremstår som her... Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Jaja... Lykke til. Blir vell morsomt å ha gjenforeninger med venner hvor dere snakker om hvor kult dere hadde det i ungdomstiden. Min ungdomstid er helt glemt for meg.. Har hatt en forferdelig ungdomstid, som jeg ser bort fra. Hatt en forferdelig ungdomstid? Du har ikke starta med den en gang, jeg er nå 18, å kunne ikke hatt det bedre, vil påsta at ungdomstiden starter når man er 16-18 og varer til man er minst 22. Om du får unger i en alder av 15, så tror jeg at foreldrene dine blir mer foreldre for ungen enn deg, om du skal fullføre skolegangen osv. Å få unge i en alder av 15 er dårlig gjort mot både foreldrene dine og barnet. Du påfører foreldrene enormt med arbeid og utgifter, samtidig som at ungen blir oppdratt av feil personer på feil måte. Jeg er selv 18, ansatt i et firma og får god lønn, alike vell hadde jeg aldri i verden hatt tid til og oppdra en unge. Pluss at du totalt ødelegger de 4-5 beste årene i livet ditt. Endret 13. juli 2008 av Kjetil_90 Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) så en plass at det var større sannsynlighet for at unge mødre 16og ned eller noe sånt hadde større sjanse for å føde et barn med et slags "handicap(sykdom)". veit ikke om det e sant. den britiske dokumentaren som ble nevnt tidligere trur eg at eg har sett. va det ikke en jente som ikke viste at hun var gravid som fødte et barn i toalettskåla? Endret 13. juli 2008 av morgan_kane Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 så en plass at det var større sannsynlighet for at unge mødre 16og ned eller noe sånt hadde større sjanse for å føde et barn med et slags "handicap(sykdom)". veit ikke om det e sant. den britiske dokumentaren som ble nevnt tidligere trur eg at eg har sett. va det ikke en jente som ikke viste at hun var gravid som fødte et barn i toalettskåla? Syntes rett og slett ikke dette er plassen for den slags "påstander". Legg faktaene på bordet, før du nå i det hele tatt bretter ut tåpelige påstander. Du skulle skamme deg gutt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå