V-by Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Hoy. jeg og en kompis planlegger en liten tur til københavn til uka. Vi vil komme til å ta fly, men trenger vi da pass? Har lest litt rundt omkrimng, og det står at man ikke trenger pass i norden, og da gjelder det på fly også? Lenke til kommentar
Heikeseiken Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Nope, trenger ikke pass på fly. Endret 13. juli 2008 av Heikeseiken Lenke til kommentar
Joddleif Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Jeg hadde ikke tatt sjansen på å reise uten pass. Du vet aldri når noen forlanger å se passe ditt som legitimasjon. Ta en kikk på denne VG-artikkelen for to år siden. Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Ein treng ikkje pass for å fly i innland, men i utland treng ein nok pass (veit ikkje om det er andre reglar om naboland, elns). Edit: som Joddleif var inne på, det er ikkje lurt å ta sjansen på å ikkje ta det med. Endret 13. juli 2008 av Zapticon Lenke til kommentar
V-by Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Alle norske statsborgere som skal reise utenfor Norden, skal ha gyldig pass ved inn- og utreise. Barn må ha eget pass. Pass er det eneste godkjente, norske identitetsdokument. Jeg skal ikke utenfor norden. Tolker jeg det da riktig at jeg ikke trenger pass? Lenke til kommentar
Hermanus Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 At vi ikke trenger pass i Schengen-området er vel en sannhet med modifikasjoner. Passet er vel den eneste godkjente legitimasjonen vi har. Jeg ville hvertfall sjekket flyselskapet du skal bruke. Hvis pass er den identifikasjonen de krever, så er det ingen vei utenom. http://www.dagsavisen.no/innenriks/article264778.ece Lenke til kommentar
V-by Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Jeg har vert i Danmark ørten ganger før uten pass. Men da med bil eller båt, og har da aldri blitt spurt etter pass. Selv om jeg har blitt stoppet i tollen. Men har aldri tatt fly dit, og må man da gjennom en passkontroll når man flyr fra norge? Lenke til kommentar
Jan Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Du kan støte på problemer på Kastrup uten pass i kontrollen. Kjøre over grensen med bil er derimot null problem. :---D Lenke til kommentar
V-by Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Er du norsk statsborger kan du passfritt krysse grensene mellom de 15 medlemslandene i Schengen-samarbeidet. Det er likevel best å ta med passet når du reiser utenfor de nordiske land. Jeg ser hele tiden at det er best å ta med seg passet når man er utenfor norden, så tror jeg tar sjangsen på å dra uten. Men kjipt hvis jeg må ha Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 NORDEN har faktisk ordentlig passfrihet, men litt uklart om bankkort holder. Førerkort er ihvertfall greit, da det er myndighetsutstedt. Bortsett fra Norden MÅ du alltid ha med pass, da det er eneste gyldige ID. Personlig tar jeg med pass når jeg reiser til DK. Lenke til kommentar
thevoice Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 I Norden gjelder ID-kort godkjent i det landet du kommer fra, f.eks. norsk bankkort og førerkort. Du må sikkert bare vise ID når du sjekker inn på flyplassen, og kanskje på hotellet. Ingen passkontroll e.l. når man lander på Kastrup. Det skal derfor ikke være noe problem, med mindre man reiser med Ryanair da - som krever pass uansett, til og med den gangen de fløy mellom Torp og Stockholm. Men det går mer ut på at Ryanair er firkantet enn hva som egentlig er nødvendig. God tur! Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Jeg ville tatt det med meg uansett, i stedet for å leve med usikkerheten om at du kanskje kan trenge det en gang. Er det så mye bry å ta det med, da? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 18. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2008 Jeg har ikke noe pass. Derfor jeg lurte. Nå er jeg tilbake, og trengte ikke pass. Og folk brukte både førerkort, bankkort og pass. Og det gikk for alle Lenke til kommentar
Endre Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 De som tar med pass på danmarksturen tar nok også med gummistøvler på Mallorca-turen. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Den synes jeg er noe drøy. Pass er den eneste internasjonale legitimasjonen nordmenn har. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Ville heller si at det er som å ta med seg 3 flasker solkrem i steden for èn.. Ekstra sikker. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Ville heller si at det er som å ta med seg 3 flasker solkrem i steden for èn.. Ekstra sikker. Husk at du ikke får med deg så mye solkrem på flyet Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Joda. I kofferten, og ikke håndbagasjen. Lenke til kommentar
Bosch Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Hei! Jeg skal til danmark i slutten av juli og lurte derfor på om jeg trenger pass for å handle i taxfree butikken i Oslo eller på Kastrup? Takker for svar Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 nope. Du trenger vel billetten(eller er det et nytt figneravtrykk system nå??) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå