Gå til innhold

Lignende kompaktkamera som ricoh gx200

Anbefalte innlegg

Hei,

First things first, jeg har lite kunnskap om alle typer kameraer. Nå som det er oppklart, lurte jeg på om noen av dere kan hjelpe meg å finne et kamera jeg kan kjøpe. Jeg har sett litt på nettet, og forelsket meg i Ricoh Caplio GX200 etter å ha sett bilder av det og så lest artikkelen om det her på akam.

Jeg tenker automatisk at dette må være bra saker, da det er helt flunkende nytt og reviews ol. skryter av det. Men jeg er som sagt uvitende på emnet. Finnes det andre kameraer jeg også burde vurdere? Prisen bør helst ikke gå over 5000kr, men hvis det er et bra et til 6k så bare kom med det ; )

Alle forslag er velkomne!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Også det at i skarpt sollys vil du fremdeles kunne komponere et bilde presist. En optisk søker i et kompaktkamera er kun brukenes i nødsfall. De fleste avanserte fotografer vil foretrekke å kunne holde det på samme måte som et slr, fordi det gir mer stabilitet. Det er en svært viktig forskjell.

Men jeg hadde likevel foretrukket G9.

Lenke til kommentar

Fantastisk brukervennlighet for en avansert fotograf, og glitrende bildekvalitet på høyden med gode slr på de fleste områder. Jpg konkurrerer uten tvil med Leica M8, og optikken er førsteklasses. Ricoh er også bra men bildene har ikke samme superbe kvalitet. Jeg regner med at det var det du ønsket svar på.

Canon G9 har jeg nettopp fattet ny interesse for ved å prøve ut brukerkomforten samt studere bilder skikkelig kritisk. Og ble faktisk overrasket, selv om testene viser det samme. Det er også et kamera som vokser i mine øyne fordi Canons bildefilosofi faktisk skinner gjennom, noe som ikke i samme grad gjelder andre kompaktkameraer. Jeg ønsker meg en slik så mye at det gjør vondt. Jeg hadde ikke hatt problemer med å la mitt Eos 20D med god Nikon-optikk ligge igjen hjemme når jeg skal på ferie hvis jeg hadde en G9.

Lenke til kommentar

Er det mulighet for å kjøpe en elektronisk søker til G9 senere, eller finnes det ikke noe slikt? Ellers ser jeg at G9 har vært ute en stund. Har Canon sagt noe om en etterfølger? (Du trenger ikke legge mye tid i dette, du har allerede hjulpet meg mye!)

Lenke til kommentar

Nei, det finnes ikke noe lignende til noen andre kameraer. Det eneste er Ricoh GR-D som har en meget god rammesøker du kan montere på den. Det har også Sigmas kompaktkamera. Men de to modellene har ikke zoom, bare fastoptikk som tilsvarer 18mm på dslr med DX-sensor (Nikon D40, for eksempel).

Jeg har ikke merket at G9 har vært ute av markedet. Kanskje noen butikker har vært utsolgt, men modellen er såpass ny at det tar nok enda litt tid før den byttes ut. Og sannsynligvis blir ikke den nye modellen noe bedre. De har nådd en limit med dagens teknolog, de er faktisk litt over med det overdrevne pikselantallet. Det betyr at neste modell faktisk kan bli dårligere, tro det eller ei.

Ikke synker den noe særlig i pris. Jeg tror G7 sank med 500 kroner frem til den gikk ut, så kjøp nå. Med en gang. Du blir garantert fornøyd. Hvis ikke er det enten noe galt med kamera, eller med deg og dine øyne.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...