Gå til innhold

Er jordet stikkontakt viktig

iver89

Anbefalte innlegg

UPS'er beskytter også mot overspenning. Eller noen gjør det ihvertfall. Jeg hadde en som gjorde det.

Mener å huske å ha hørt at enten bør alt være jorda, eller ingenting. Statisk elektrisitet kan bli lada ut via strømlederne også forresten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
UPS'er beskytter også mot overspenning. Eller noen gjør det ihvertfall. Jeg hadde en som gjorde det.

Mener å huske å ha hørt at enten bør alt være jorda, eller ingenting. Statisk elektrisitet kan bli lada ut via strømlederne også forresten.

Stemmer nok kanskje at noen UPS`er også beskytter mot overspenning, men dette er en DYR investering vist det eneste du vil ha er beskyttelse mot overspenning. Da kan du få kjøpt en "dings" (husker ikke navnet) i butikken, som kan brukes for både tv,data m.m. som beskytter mot overspenninger på strømnettet..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
UPS gjør bare slik at dersom strømmen går, så vil den opprettholde strømmen til pc`en ei stund. Den har batterier og holder en gitt tid uten strøm inn. Den beskytter ikke mot overspenninger som kan komme på strømnettet når det er uvær..

Her tar du desverre FRYKTELIG feil !! :-?

Alt av UPS`er foruten de som heter ONLINE (f.eks Offline eller Line-interactive), er i realiteten ikke noen UPS, men derimot en SPS ! UPS står nemlig for Uninterrubtable Power Supply, men SPS er kort for Standby Power Supply.

Det er KUN ekte UPS`er som beskytter mot overspenninger, og de kalles ONLINE (for å kunne gjøre det, så må de ha noe som kalles en vekselretter i drift hele tiden. Står den ikke på konstant, så rekker den ikke å reagere i tide , og skaden kan være skjedd))! De gir i tillegg ekstra batteritid ved evt. strømbrudd, men det er kun noen av de funksjonene en UPS har.

PS ! ALLTID JORDING.... ALLTID !!! Uten jording så kan du glemme noen form for beskyttelse (på strømfronten), og like godt ta med PC`en på svømmetur... :wink:

Lenke til kommentar

host... Bare en tanke... Selv om du har jordfeil i huset (noe sikkert 40% av alle i norge har) er det lurt å ha jorda kontakt da uønskede spenninger blir sendt ut med jordinga uansett... Og beskyttelse mot lyn er lynvern-anlegg, ikke ups. Greit begge er dyre, men de fungerer helt forskjellig. Har du en ujordet stikkontakt, men kabelen dit er med jord og selve kontakten under dekselet er tilkoblet med jord, er det bare å bytte deksel, og det har du faktisk lov til... Det er lov til å utføre enkle utstyrsforandringer på el anlegg så lenge du ikke utvder med ny sikring eller skal bygge ut sikringsskapet... å montere/demontere stikkontakter eller bare bytte de ut har du faktisk lov til selv... bare husk å skru av sikringen før du begynner...

Lenke til kommentar

UPS trenger du nesten ikke hvis du bor en i et hus som er forsynt med kabel fra bakke for der er det mye mindre sjanse for strømstans pga uvær ( dette gjelder spesiellt i byer og tettsteder).

Den plugen som det snakkes om heter finfilter og den fjerner transienter på nettet ved å lede dem til jord. Derfor virker de kun når de står i jordet uttak. Det finnes også filter som kan settes i hovedtavla til huset.

Alle hus som er nyere enn 4 år skal ha alle stikkkontakter med jord ( nye forskrifter), en del hus som er eldre enn detter har også dette som påbudt.

Dette var for å oppklare litt misforståelser og hjelpe noen håper jeg. Så over til tipset:

Ta å skru av dekselet til stikk kontakten. Se hva som er tilkoblet der inne. Hvis du har tilkoblet sort og blå der som det står L og N samt at du kan se en blank eller gulgrønn ledning tilkoblet mellom de to på den skinna som går over kontakten er du reddet (nesten).

Lån hvis du ikke har et multimeter/ohmmeter/gjennomgangstester av noen du kjenner, slå av sikringen på din kurs og mål mellom et vannrør/ radiator til der hvor den gulgrønne/blanke er tilkoblet.

Får du signal eller gjennomgang da så har du jord i rommet. Da kan du prøve å få tak i nytt deksel til stikk med jording eller ringe elektrikker til å skifte den for deg.

Hvis det ikke er noen gulgrønn eller blank ledning tilkoblet prøv å slå av sikkringen og løs stikkkontakten ut av boksen og se bak om ledningene ligger der. Finnes de så ring elektriker.

Forstår du det som jeg prøver å fortelle og finner ledningene så er det ikke så galt i pris.

Hvis du ikke forstår så ikke prøv på det jeg prøver å si da hea du to valg gi blaffen eller ring elektrikker.

Gir du blanke å kjøp deg en padde med jord på slik at alle komponenter i hvertfal har samme potensial til gods.

PS! Har du kabeltv anlegg hjemme så bør du ikke koble deg på stero/tv uten å ha jordet stikk til dataen. Du risikerer å ødelegge alt både pc og tv/hifi.

Lykke til.

Lenke til kommentar

He, rart at denne tråden fremdeles lever. Ja ja, selv om dere har kommet med mange gode argumenter har jeg fremdeles ikke jordet stikkontakt. Fattern er nemlig"sjefen" i huset og det er han som må kjøpe alt slikt, og siden han er så lat har han ennå ikke giddet å gjøre det.

Lenke til kommentar

bor på frogner. takk for tilbudet, men ellers takk. jobben er jo ikke vanskelig i det hele tatt, så elektrikker er nok høyst unødvendig. og som en eller annen annen bruker her sa, har jeg lov å bytte dekselet selv. huset er sånn omkring 100 år gammelt, så de forskriftene tror jeg ikke gjaldt på den tiden huset ble bygget.

så nå må jeg bare få fattern til å samarbeide. i tillegg er det han som har oversikten over hvilken sikring som går til hvilket rom og slik, noe som egentlig er veldig irriterende hver gang sikringen går, noe den heldigvis ikke gjør ofte da.

Lenke til kommentar

ja, begynner å bli sent nå, tror jeg tar og køyern jeg. god natt alle sammen!

BTW: noen ganger er det slik at de der oransje ikonene som indikerer at det er meldinger jeg ikke har lest blir hvite, alle sammen på en gang, uten at jeg har åpnet dem. hvorfor skjer det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...