iver89 Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Stikkontakten på veggen der PCen er tilkoblet er ikke jordet. Bør jeg kjøpe nytt uttak med jording, eller er ikke det noe viktig? Lenke til kommentar
allyse Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Stikkontakten på veggen der PCen er tilkoblet er ikke jordet. Bør jeg kjøpe nytt uttak med jording, eller er ikke det noe viktig? Det er smart å jorde datamaskinen, men det er på langt vei nok å kjøre et nytt uttak. Om den kretsen ikke er jordet må du legge en jordingskabel til en jordet krets elns Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Liten vits med jordet stikkontakt hvis du ikke har noe jord å koble til ja allyse :wink:. Men alle pcer jeg har er jordet, men jeg tror ikke det er noe nødvendighet med mindre du liker å bade med pcen i fanget. Lenke til kommentar
Fjaslokt Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 fordel å ha, er du en LAN`er er det et must, de fleste LAN krever jordet kabel. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 18. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2003 Ledningen som går rundt i rommet mitt er jordet, det er bare stikkontakten som ikke er jordet. Er det foresten nok å koble PCen til radiatoren som står ved siden av den? Den har jo metallrør som går ned og under bakken, til jorden. Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 Hvis ikke vegguttaket er jordet hjelper det vel fint lite om du bruker "jordet" forgreiningskontakt, eller ? Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 19. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2003 Hadde ikke tenkt å bruke jordet forgreningskontakt, men jordet veggutak. Lenke til kommentar
|Slinky| Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Jording er elemenært innen data, statisk elektrisitet o.l. Mvh Slinky Lenke til kommentar
uranus Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Ville nok hatt jording på pcen og kanskje sånn strøm blokkerer for uvær. Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Ledningen som går rundt i rommet mitt er jordet Du mener med dette at det er trekt 3 ledere rundtom? Svart, blå og gul/grønn Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Ledningen som går rundt i rommet mitt er jordet Du mener med dette at det er trekt 3 ledere rundtom? Svart, blå og gul/grønn I mange nye anlegg ligger det jording rundt hele, men det blir brukt ujorede kontakter i vanlige oppholdsrom og jordede kontakter i kjøkken og våtrom. Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Du kan vel ikke foreta utskiftningen selv med mindre du har sertfikat? Lenke til kommentar
fondus Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Du kan vel ikke foreta utskiftningen selv med mindre du har sertfikat? Stemmer. Man har kun lov å fikle med åpne anlegg som ikke er jordede i dag.. med mindre man har lappen i innstallasjon Lenke til kommentar
allyse Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Du kan vel ikke foreta utskiftningen selv med mindre du har sertfikat? Stemmer. Man har kun lov å fikle med åpne anlegg som ikke er jordede i dag.. med mindre man har lappen i innstallasjon Who cares? Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 forsikringsselskapet ditt Lenke til kommentar
tigergutten Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Ledningen som går rundt i rommet mitt er jordet, det er bare stikkontakten som ikke er jordet. Er det foresten nok å koble PCen til radiatoren som står ved siden av den? Den har jo metallrør som går ned og under bakken, til jorden. Nope,ikke så bra dette.Grunnen er ganske enkelt at du kan få jordpotensial-forskjell. Det er en av grunnene til at vi har jording, for at alle "jordede" punkt i huset skal ha samme potensiale. Vist ikke kan du risikere å få deg en støkk :wink: Du må nok ringe etter en elektriker, eller legge en lang "padde" (ikke å anbefale, men billigere) til nærmeste stikkontakt. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 21. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2003 Hmm, har funnet ut at det er jordfeil her i huset, da er vel noe av vitsen borte? Lenke til kommentar
tigergutten Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Da bør du vertfall ringe elektriker Lenke til kommentar
fredster Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Ville nok hatt jording på pcen og kanskje sånn strøm blokkerer for uvær. Du tenker sikkert på en UPS (Uninterruptable Power Supply) tenker jeg... Lenke til kommentar
tigergutten Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 UPS gjør bare slik at dersom strømmen går, så vil den opprettholde strømmen til pc`en ei stund. Den har batterier og holder en gitt tid uten strøm inn. Den beskytter ikke mot overspenninger som kan komme på strømnettet når det er uvær.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå