Gå til innhold

Er jordet stikkontakt viktig

iver89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stikkontakten på veggen der PCen er tilkoblet er ikke jordet. Bør jeg kjøpe nytt uttak med jording, eller er ikke det noe viktig?

Det er smart å jorde datamaskinen, men det er på langt vei nok å kjøre et nytt uttak. Om den kretsen ikke er jordet må du legge en jordingskabel til en jordet krets elns

Lenke til kommentar

Ledningen som går rundt i rommet mitt er jordet, det er bare stikkontakten som ikke er jordet. Er det foresten nok å koble PCen til radiatoren som står ved siden av den? Den har jo metallrør som går ned og under bakken, til jorden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Ledningen som går rundt i rommet mitt er jordet

Du mener med dette at det er trekt 3 ledere rundtom?

Svart, blå og gul/grønn

I mange nye anlegg ligger det jording rundt hele, men det blir brukt ujorede kontakter i vanlige oppholdsrom og jordede kontakter i kjøkken og våtrom.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Ledningen som går rundt i rommet mitt er jordet, det er bare stikkontakten som ikke er jordet. Er det foresten nok å koble PCen til radiatoren som står ved siden av den? Den har jo metallrør som går ned og under bakken, til jorden.

Nope,ikke så bra dette.Grunnen er ganske enkelt at du kan få jordpotensial-forskjell. Det er en av grunnene til at vi har jording, for at alle "jordede" punkt i huset skal ha samme potensiale. Vist ikke kan du risikere å få deg en støkk :wink:

Du må nok ringe etter en elektriker, eller legge en lang "padde" (ikke å anbefale, men billigere) til nærmeste stikkontakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...