thoomaas Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Hallo Jeg driver å prøver ut nye ting på anlegget mitt i bilen, det er ikke noe dyrt anlegg, brukte bare litt over to tusen på hele anlegget. Jeg har følgende komponenter: Spiller : http://www.pioneer.no/no/products/archive/...40MP/index.html Bakhøyttalere : http://www.pioneer.no/no/products/25/131/2...902i/index.html Dørhøyttalere : Noe billig jeg fant på finn.no , 90w ca Jeg kjøpte en billig Subwoofere på qxl.no på ca 300w. Men jeg har ikke penger til forsterker, så jeg koblet ut den ene høttaleren i døren og koblet på Subwoofer der i stedet. Kan dette forårsake noe problemer ? Jeg vet at jeg ikke får noe sinnsykt med lyden uten forsterker, men jeg merker forskjell. Lurer bare på om jeg kan benytte det slikt uten at jeg kan skade/ødelegge noe ? Mvh Thomas Lenke til kommentar
Funkymayland Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Det kan bli et problem derson subben bruker mer strøm enn den andre høyttaleren. Da blir det feil balanse. Men det verste som kan skje er vel at bilen blir overspent og full i elektrisitet/mindre brann eller eksplosion : ( Lenke til kommentar
thoomaas Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 Det kan bli et problem derson subben bruker mer strøm enn den andre høyttaleren. Da blir det feil balanse. Men det verste som kan skje er vel at bilen blir overspent og full i elektrisitet/mindre brann eller eksplosion : ( Det er jo innebygd forsterker i spilleren ( 4x50w ). Da skal vell ikke det forårske mer elektrisitet eller andre farer ? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Spilleren har ikke kjangs til å gi nok strøm til subwooferen. Hvis du ikke har råd til egen forsterker til subwooferen, så dropp den. En annen ting, spilleren gir ikke i nærheten av det den er oppgitt til. Lenke til kommentar
thoomaas Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 Spilleren har ikke kjangs til å gi nok strøm til subwooferen. Hvis du ikke har råd til egen forsterker til subwooferen, så dropp den. En annen ting, spilleren gir ikke i nærheten av det den er oppgitt til. Det er jeg klar over. Men det jeg lurte på var om det kunne være skadelig ? Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Husk at en sub er beregnet for frekvenser fra ca 25hz- 100hz Kobler du den rett på høytaler utgangen vil den få fra 25 - 20.000hz, dvs du trenger et delefilter forran, da en sub ikke liker å spille diskant. Men du vil ikke ha noe nytte av den uten forsterker.. Bruk heller penger på forsterker, det vil gi deg bedre lyd i de høytalerene du allerede har. Lenke til kommentar
thoomaas Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Husk at en sub er beregnet for frekvenser fra ca 25hz- 100hz Kobler du den rett på høytaler utgangen vil den få fra 25 - 20.000hz, dvs du trenger et delefilter forran, da en sub ikke liker å spille diskant. Men du vil ikke ha noe nytte av den uten forsterker.. Bruk heller penger på forsterker, det vil gi deg bedre lyd i de høytalerene du allerede har. Skal kjøpe forsterker snarest mulig. Men som jeg spurte om i sted, vil det på noen måte være skadelig å ha det koblet slikt ? borsett fra elendig lyd. Mvh Thomas Endret 13. juli 2008 av tomballa Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Jeg har svidd en bilspiller ved å bruke for store høyttalere på den, så ja, du kan ødelegge spilleren, i verste fall. Lenke til kommentar
thoomaas Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 Jeg har svidd en bilspiller ved å bruke for store høyttalere på den, så ja, du kan ødelegge spilleren, i verste fall. Ok Takk for raske svar Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 At det i det hele tatt går ann å stille et slikt spørsmål, sier jo litt om hva du vet om bilstereo... Få for guds skyld hjelp til oppkobling av alt, når den tid kommer, ellers er jeg redd dette kan gå skikkelig galt Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Jepp, er nok lurt med hjelp fra litt mer kyndige folk her. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 At det i det hele tatt går ann å stille et slikt spørsmål, sier jo litt om hva du vet om bilstereo... Få for guds skyld hjelp til oppkobling av alt, når den tid kommer, ellers er jeg redd dette kan gå skikkelig galt Nå må du gi deg da! Det er en grunn til at han spør, så kom med konstruktiv kritikk, ikke direkte drittslenging som du har gjort i mange tilfeller nå! Til trådstarter: Jeg vil annbefale deg en forsterker til sub´en, eller vente med å koble den opp Du kan f.eks kjøpe en liten 4-kanaler til høytalerene inne i bilen først, så skal du se at du blir overrasket til det positive Kjøp så en egen forsterker til sub´en seinere! Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Så man vil merke stor forskjell ved å bytte fra "rett-inn-i-cdspilleren" til egen forsterker på høyttalerne inne i bilen? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Jepp Gjorde det selv for et år siden og fikk sjokk.. Var klar over at det ville bli bedre, men det var så jeg bare kjørte og kjørte Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Man merker ganske stor forskjell ja. Rett på spilleren så vrenger og skurrer det for ingenting, med effektforsterker spiller det vrengefritt og med mye mer punch i bassen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå