Gå til innhold

Noen spørsmål til de kristene.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det begynte med Gud/Faderen, hans sønn Ordet, og en form for kraft, kalt Ånden. Gud skapte 2 mennesker, som sammen kunne lage flere ++ og han skapte engler. Alle hadde fri vilje til å bestemme selv hva de ville gjøre (rett/galt). En mektig engel bestemmer seg for å gjøre opprør mot Gud, og tar med seg mange andre engler. De har ikke en sjanse, og blir kastet vekk fra himmelen. Denne mektige engelen, Satan, frister menneskene til å også gjøre gale ting. Gud kan ikke leve med synd (gale ting), fordi han tåler det ikke. Han har ikke skapt ondskap, bare godhet. Han blir lei seg, men finner en løsning. Han sender sin eneste sønn, Ordet, til jorden (siden den gang kalt Jesus), for å dø. Slik at nå, når vi mennesker dør, og kommer foran Gud, så har vi en fyr som kan ta skylden på seg for alt det gale vi har gjort, nemlig Jesus. Men de som velger å ikke la ham ta på seg skylden, de kan ikke være med Gud.

 

Det er det hele bibelen handler om. I bunn og grunn.

 

Da kan jeg si det her og nå, hvis jeg dør og møter Jesus, skal jeg la ham få ta på seg skyldene for mine synder. Det er helt greit. Kommer jeg til himmelen nå?

 

Og hvordan kan Satan være mektig? Hvis Gud har all makt, er "restmakten" null. Du sier altså at Gud ikke er allmektig?

 

Hva mener du med at Gud ikke tåler synd?

 

Jeg "tåler" ikke at noen stjeler fra meg f.eks, men jeg straffer dem ikke med evig pine av den grunn, jeg er litt for snill for å finne på slik faenskap :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349
11-Har du lest bibelen?

 

11 -Nei, men jeg har veldig lyst

 

:ohmy:

 

Sikkert en del som kan stusse på den, men jeg har blitt lest veldig mye til iløpet av oppveksten min fra bibelen.

Lenke til kommentar

1.

Du kan si det, men det betyr ikke nødvendigvis at du mener det. Men dette innebærer å gjøre Jesus (hellige ånd) til en del av livet ditt, og leve slik han vil. Jeg refererer til bibelvers, og hvis du gjerne vil bli frelst, kan du sende meg en melding, så kan jeg hjelpe deg?

 

Rom 10:9-10

For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud oppreiste ham fra de døde, da skal du bli frelst.

Med hjertet tror en til rettferdighet, og med munnen bekjenner en til frelse.

 

Ef 2:8

For av nåde er dere frelst, ved tro. Og dette er ikke av dere selv, det er Guds gave.

 

Joh 3:16

For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv.

 

 

2.

Og hvordan kan Satan være mektig? Hvis Gud har all makt, er "restmakten" null. Du sier altså at Gud ikke er allmektig?

Nei, det er ikke det jeg sier. Djevelen er "mektig", men det er bare fordi vi lar ham være det. Gud er forsåvidt ikke allmektig. Fordi han kan ikke kontrollere fri vilje. Han kan, men velger å ikke gjøre det. Fordi hvis alle bare gjorde det han hadde programmert oss til å gjøre, hadde vi ikke vært mennesker, men roboter, ikke sant? Ingen kjærlighet. Djevelen valgte å være ond, gå imot Gud, friste mennesker til å gjøre det samme. Han tapte i kampen mot Gud, men vant i kampen mot oss. MEN, kun hvis vi velger å la ham vinne. Vi kan velge å følge Jesus, og gjøre det Gud vil vi skal gjøre, følge bibelen, som Gud har gitt oss som en veileder/hjelpemiddel. Det er ikke så vanskelig å stå imot djevelen, hvis man har Den Hellige Ånd. Nettopp fordi Den Hellige Ånd er sterkere.

 

3.

Hva mener du med at Gud ikke tåler synd?

Med det mener jeg at Gud kan ikke ha synd i himmelen, fordi himmelen er ikke laget for det. Himmelen er bare godhet, medlidenhet, kjærlighet, nåde, osv. Ondskap er noe som ikke er av Gud.

 

Jeg forstår at alt dette med kristne og kristendommen kan være vanskelig å forstå. Jeg er enig i at det er blitt alt for komplisert. Jeg må bare si at Gud gjør ingen religiøs. Jeg liker ikke religion, nettopp på grunn av regler, bud, osv. Derfor er jeg en kristen. Pga. frihet og nåde. Jeg føler meg ren, og tilgitt. Jeg får en ny sjanse hver gang jeg driter meg ut, jeg opplever nye ting, jeg føler at noe brenner i meg. Tenk deg at mennesket er en datamaskin. Det kan være spennende med en datamaskin. Men det blir enda bedre hvis du kobler det opp mot internett (jesus). Da er det enda flere muligheter, og mer å oppleve. Noen kristne foretrekker vel å sitte i statkirken å ha det rolig, mens andre foretrekker spenning hver dag. Alt du trenger å gjøre for å bli frelst, er å ønske å følge Jesus, tro at Gud oppreiste ham fra de døde, og beskjenne det (fortelle det til noen). Jeg anbefaler livet med Jesus på det sterkeste. Lykke til videre i livet, jeg ønsker deg alt vel (klisjè), og håper du finner det du leter etter. For jeg vet du lengter etter noe mer.

 

 

 

1.

Du kan si det, men det betyr ikke nødvendigvis at du mener det. Men dette innebærer å gjøre Jesus (hellige ånd) til en del av livet ditt, og leve slik han vil. Jeg refererer til bibelvers, og hvis du gjerne vil bli frelst, kan du sende meg en melding, så kan jeg hjelpe deg?

 

Rom 10:9-10

For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud oppreiste ham fra de døde, da skal du bli frelst.

Med hjertet tror en til rettferdighet, og med munnen bekjenner en til frelse.

 

Ef 2:8

For av nåde er dere frelst, ved tro. Og dette er ikke av dere selv, det er Guds gave.

 

Joh 3:16

For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv.

 

 

2.

Og hvordan kan Satan være mektig? Hvis Gud har all makt, er "restmakten" null. Du sier altså at Gud ikke er allmektig?

Nei, det er ikke det jeg sier. Djevelen er "mektig", men det er bare fordi vi lar ham være det. Gud er forsåvidt ikke allmektig. Fordi han kan ikke kontrollere fri vilje. Han kan, men velger å ikke gjøre det. Fordi hvis alle bare gjorde det han hadde programmert oss til å gjøre, hadde vi ikke vært mennesker, men roboter, ikke sant? Ingen kjærlighet. Djevelen valgte å være ond, gå imot Gud, friste mennesker til å gjøre det samme. Han tapte i kampen mot Gud, men vant i kampen mot oss. MEN, kun hvis vi velger å la ham vinne. Vi kan velge å følge Jesus, og gjøre det Gud vil vi skal gjøre, følge bibelen, som Gud har gitt oss som en veileder/hjelpemiddel. Det er ikke så vanskelig å stå imot djevelen, hvis man har Den Hellige Ånd. Nettopp fordi Den Hellige Ånd er sterkere.

 

3.

Hva mener du med at Gud ikke tåler synd?

Med det mener jeg at Gud kan ikke ha synd i himmelen, fordi himmelen er ikke laget for det. Himmelen er bare godhet, medlidenhet, kjærlighet, nåde, osv. Ondskap er noe som ikke er av Gud.

 

Jeg forstår at alt dette med kristne og kristendommen kan være vanskelig å forstå. Jeg er enig i at det er blitt alt for komplisert. Jeg må bare si at Gud gjør ingen religiøs. Jeg liker ikke religion, nettopp på grunn av regler, bud, osv. Derfor har jeg valgt å følge Jesus. Pga. frihet og nåde. Jeg føler meg ren, og tilgitt. Jeg får en ny sjanse hver gang jeg driter meg ut, jeg opplever nye ting, jeg føler at noe brenner i meg. Tenk deg at mennesket er en datamaskin. Det kan være spennende med en datamaskin. Men det blir enda bedre hvis du kobler det opp mot internett (jesus). Da er det enda flere muligheter, og mer å oppleve. Noen kristne foretrekker vel å sitte i statkirken å ha det rolig, mens andre foretrekker spenning hver dag. Alt du trenger å gjøre for å bli frelst, er å ønske å følge Jesus, tro at Gud oppreiste ham fra de døde, og beskjenne det (fortelle det til noen). Jeg anbefaler livet med Jesus på det sterkeste. Lykke til videre i livet, jeg ønsker deg alt vel (klisjè), og håper du finner det du leter etter. For jeg vet du lengter etter noe mer.

Lenke til kommentar
1.

Du kan si det, men det betyr ikke nødvendigvis at du mener det. Men dette innebærer å gjøre Jesus (hellige ånd) til en del av livet ditt, og leve slik han vil. Jeg refererer til bibelvers, og hvis du gjerne vil bli frelst, kan du sende meg en melding, så kan jeg hjelpe deg?

 

Rom 10:9-10

For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud oppreiste ham fra de døde, da skal du bli frelst.

Med hjertet tror en til rettferdighet, og med munnen bekjenner en til frelse.

 

Ef 2:8

For av nåde er dere frelst, ved tro. Og dette er ikke av dere selv, det er Guds gave.

 

Joh 3:16

For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv.

 

 

2.

Og hvordan kan Satan være mektig? Hvis Gud har all makt, er "restmakten" null. Du sier altså at Gud ikke er allmektig?

Nei, det er ikke det jeg sier. Djevelen er "mektig", men det er bare fordi vi lar ham være det. Gud er forsåvidt ikke allmektig. Fordi han kan ikke kontrollere fri vilje. Han kan, men velger å ikke gjøre det. Fordi hvis alle bare gjorde det han hadde programmert oss til å gjøre, hadde vi ikke vært mennesker, men roboter, ikke sant? Ingen kjærlighet. Djevelen valgte å være ond, gå imot Gud, friste mennesker til å gjøre det samme. Han tapte i kampen mot Gud, men vant i kampen mot oss. MEN, kun hvis vi velger å la ham vinne. Vi kan velge å følge Jesus, og gjøre det Gud vil vi skal gjøre, følge bibelen, som Gud har gitt oss som en veileder/hjelpemiddel. Det er ikke så vanskelig å stå imot djevelen, hvis man har Den Hellige Ånd. Nettopp fordi Den Hellige Ånd er sterkere.

 

3.

Hva mener du med at Gud ikke tåler synd?

Med det mener jeg at Gud kan ikke ha synd i himmelen, fordi himmelen er ikke laget for det. Himmelen er bare godhet, medlidenhet, kjærlighet, nåde, osv. Ondskap er noe som ikke er av Gud.

 

Jeg forstår at alt dette med kristne og kristendommen kan være vanskelig å forstå. Jeg er enig i at det er blitt alt for komplisert. Jeg må bare si at Gud gjør ingen religiøs. Jeg liker ikke religion, nettopp på grunn av regler, bud, osv. Derfor er jeg en kristen. Pga. frihet og nåde. Jeg føler meg ren, og tilgitt. Jeg får en ny sjanse hver gang jeg driter meg ut, jeg opplever nye ting, jeg føler at noe brenner i meg. Tenk deg at mennesket er en datamaskin. Det kan være spennende med en datamaskin. Men det blir enda bedre hvis du kobler det opp mot internett (jesus). Da er det enda flere muligheter, og mer å oppleve. Noen kristne foretrekker vel å sitte i statkirken å ha det rolig, mens andre foretrekker spenning hver dag. Alt du trenger å gjøre for å bli frelst, er å ønske å følge Jesus, tro at Gud oppreiste ham fra de døde, og beskjenne det (fortelle det til noen). Jeg anbefaler livet med Jesus på det sterkeste. Lykke til videre i livet, jeg ønsker deg alt vel (klisjè), og håper du finner det du leter etter. For jeg vet du lengter etter noe mer.

 

1)

 

Du sier: "de som ikke velger å la Jesus ta på seg skylden". Det jeg ville frem til er at det er en uærlig fremstilling, da dette ikke er et valg overhodet, men en konsekvens. Valget er et helt annet, nemlig å "følge Jesus" her på jorden. Jeg kan med andre ord ikke _velge_ å la Jesus ta på seg skylden, det blir en konsekvens av å "følge Jesus". Valget blir dermed å "følge" en usannsynlig, ikke beviselig mirakelmann, på lik linje med å tro på trylling, som nevnt i min opprinnelige post.

 

2)

 

Igjen sier du at vi VELGER å la Satan vinne. Hvordan velger vi dette? Ved å ikke "ta imot Jesus"? Igjen en konsekvens av et helt annet valg. Utover det forstår jeg ikke hvordan Gud kan kalle seg Gud, uten å engang være i stand til å hamle opp med denne ynkelige "Satan". Hvorfor gjør ikke Gud med Satan, som vi mennesker gjør med drapsmenn, frihetsberøvelse? Hvis Gud ikke engang kan stelle i stand det, hvorfor kalle ham Gud, og på hvilken måte har han "vunnet" over Satan?

 

3)

 

Sier du at kristne ikke synder, eller at ikke-kristne ikke kan være syndefrie (utenom å tro på Jesus selvsagt, som er den ultimate synd). Hvis jeg hadde blitt påkjørt nå og havnet foran Gud, kunne han vel vært litt grei og latt Jesus ta disse syndene mine, og så sluppet meg inn i himmelen? Jeg ville garantert trodd på Jesus etter en slik opplevelse, så da forsvinner det problemet. Er det da noen grunn til at jeg skulle være et "verre" menneske enn de andre i himmelen?

 

Og.. har man ikke fri vilje i himmelen, siden den må være syndefri? Er planen å bare være syndefrie roboter med Gud? Hurra, så gøy dere får det!

 

4)

 

Nei, jeg lengter ikke etter noe mer, og du har heller ikke noen grunn til å vite noe om det. Det eneste jeg lengter etter er en verden der vi kan se fremover, og ikke bakover. Religion er en effektiv barriere mot fremskritt og fred. Jeg sier ikke at alt hadde ordnet seg uten religion, men man hadde mistet et ekstremt viktig rasjonaliseringsgrunnlag. Mitt håp er at ved å skape en offentlig debatt, kan vi redde de som enda tenker klart fra religionens mørke :)

Lenke til kommentar
Gud er forsåvidt ikke allmektig.

 

1. Mos 17, 1: «Jeg er Gud den allmektige» :)

 

 

Lykke til videre i livet, jeg ønsker deg alt vel (klisjè), og håper du finner det du leter etter. For jeg vet du lengter etter noe mer.

 

Ja, det er mange kristne som har problemer med å forstå at det går an å være fornøyd uten å underkaste seg en guddom, men slik er det altså. :) Livet byr på nok mysterier; det er ikke alle som har behov for flere.

Lenke til kommentar
Du sier: "de som ikke velger å la Jesus ta på seg skylden". Det jeg ville frem til er at det er en uærlig fremstilling, da dette ikke er et valg overhodet, men en konsekvens. Valget er et helt annet, nemlig å "følge Jesus" her på jorden. Jeg kan med andre ord ikke _velge_ å la Jesus ta på seg skylden, det blir en konsekvens av å "følge Jesus". Valget blir dermed å "følge" en usannsynlig, ikke beviselig mirakelmann, på lik linje med å tro på trylling, som nevnt i min opprinnelige post.

 

1. La meg si det på en mer korrekt måte. Jesus har allerede tatt på seg skylden for oss alle. Det skjedde da han døde for oss for 2000 år siden. For å dra nytte av dette, må man tro på at dette virkelig har skjedd. Tro er i dette tilfellet en overbevisning, selv om det ikke kan bevises fysisk. Når man tror, handler man, altså følger Jesus, og gjør det han ønsker du skal gjøre. En tro uten gjerninger, er en død tro, ikke sant? Om du sier at du "tror" på det, men bare lar det ligge som en forsikring om at du kommer til himmelen, er det ikke ekte tro og/eller kjærlighet.

 

Igjen sier du at vi VELGER å la Satan vinne. Hvordan velger vi dette? Ved å ikke "ta imot Jesus"? Igjen en konsekvens av et helt annet valg. Utover det forstår jeg ikke hvordan Gud kan kalle seg Gud, uten å engang være i stand til å hamle opp med denne ynkelige "Satan". Hvorfor gjør ikke Gud med Satan, som vi mennesker gjør med drapsmenn, frihetsberøvelse? Hvis Gud ikke engang kan stelle i stand det, hvorfor kalle ham Gud, og på hvilken måte har han "vunnet" over Satan?

 

2. Ja, man velger å la Satan vinne over en selv. Velger du å gjøre det vonde, velger du å la satan vinne. Fordi han ønsker at du skal gjøre det vonde. Gud har vunnet over satan i den forstand at Gud har gitt oss muligheten til å velge ham i stedet for satan. Adam og Eva valgte å gjøre det Gud sa de absolutt ikke skulle gjøre, noe som gav Satan retten på oss. Siden vi valgte ham i stedet for Gud. Vi Gud fjerner djevelen, eller tar fra ham friheten, så tar Gud fra oss det vi vil ha, og det vi har valgt å følge. Med "vi", mener jeg alle som ikke har valgt å følge Jesus. Og Gud, som sagt, vil ikke ha roboter, men mennesker som velger det de selv vil.

 

Sier du at kristne ikke synder, eller at ikke-kristne ikke kan være syndefrie (utenom å tro på Jesus selvsagt, som er den ultimate synd). Hvis jeg hadde blitt påkjørt nå og havnet foran Gud, kunne han vel vært litt grei og latt Jesus ta disse syndene mine, og så sluppet meg inn i himmelen? Jeg ville garantert trodd på Jesus etter en slik opplevelse, så da forsvinner det problemet. Er det da noen grunn til at jeg skulle være et "verre" menneske enn de andre i himmelen?

 

3. Nei, nei, nei! Jeg sier absolutt ikke at kristne er syndfrie! Det er jo hele poenget med hvorfor Jesus kom og døde for oss. At når vi kommer foran Gud, så har Jesus tatt på seg synden for oss. Og en disippel (en som følger Jesus, kristen etc.) ønsker at alle skal få et liv med Jesus. Gud ønsker ikke at noen skal komme til helvete, og det gjør heller ikke kristne. Ihvertfall ikke de som tar livet med Jesus på alvor. Noen kaller seg kristne, og trakasserer og dømmer alle andre. Jeg må beklager på vegne av dem.

 

Og.. har man ikke fri vilje i himmelen, siden den må være syndefri? Er planen å bare være syndefrie roboter med Gud? Hurra, så gøy dere får det!

 

4. Det kan man si. Jeg vet ikke hvordan det blir i himmelen, men vi er ikke roboter ihvertfall. Der har alle tatt imot Jesus, så man ønsker ikke å synde, og man blir ikke fristet av satan, fordi satan eksisterer ikke lenger der. Vi har fri vilje, alltid, uansett hvor vi er, i himmelen eller på jorden.

 

 

 

 

Gud er forsåvidt ikke allmektig.

 

1. Mos 17, 1: «Jeg er Gud den allmektige» :)

 

 

Les videre hva jeg skrev.

Lenke til kommentar
Du sier: "de som ikke velger å la Jesus ta på seg skylden". Det jeg ville frem til er at det er en uærlig fremstilling, da dette ikke er et valg overhodet, men en konsekvens. Valget er et helt annet, nemlig å "følge Jesus" her på jorden. Jeg kan med andre ord ikke _velge_ å la Jesus ta på seg skylden, det blir en konsekvens av å "følge Jesus". Valget blir dermed å "følge" en usannsynlig, ikke beviselig mirakelmann, på lik linje med å tro på trylling, som nevnt i min opprinnelige post.

 

1. La meg si det på en mer korrekt måte. Jesus har allerede tatt på seg skylden for oss alle. Det skjedde da han døde for oss for 2000 år siden. For å dra nytte av dette, må man tro på at dette virkelig har skjedd. Tro er i dette tilfellet en overbevisning, selv om det ikke kan bevises fysisk. Når man tror, handler man, altså følger Jesus, og gjør det han ønsker du skal gjøre. En tro uten gjerninger, er en død tro, ikke sant? Om du sier at du "tror" på det, men bare lar det ligge som en forsikring om at du kommer til himmelen, er det ikke ekte tro og/eller kjærlighet.

 

Igjen sier du at vi VELGER å la Satan vinne. Hvordan velger vi dette? Ved å ikke "ta imot Jesus"? Igjen en konsekvens av et helt annet valg. Utover det forstår jeg ikke hvordan Gud kan kalle seg Gud, uten å engang være i stand til å hamle opp med denne ynkelige "Satan". Hvorfor gjør ikke Gud med Satan, som vi mennesker gjør med drapsmenn, frihetsberøvelse? Hvis Gud ikke engang kan stelle i stand det, hvorfor kalle ham Gud, og på hvilken måte har han "vunnet" over Satan?

 

2. Ja, man velger å la Satan vinne over en selv. Velger du å gjøre det vonde, velger du å la satan vinne. Fordi han ønsker at du skal gjøre det vonde. Gud har vunnet over satan i den forstand at Gud har gitt oss muligheten til å velge ham i stedet for satan. Adam og Eva valgte å gjøre det Gud sa de absolutt ikke skulle gjøre, noe som gav Satan retten på oss. Siden vi valgte ham i stedet for Gud. Vi Gud fjerner djevelen, eller tar fra ham friheten, så tar Gud fra oss det vi vil ha, og det vi har valgt å følge. Med "vi", mener jeg alle som ikke har valgt å følge Jesus. Og Gud, som sagt, vil ikke ha roboter, men mennesker som velger det de selv vil.

 

Sier du at kristne ikke synder, eller at ikke-kristne ikke kan være syndefrie (utenom å tro på Jesus selvsagt, som er den ultimate synd). Hvis jeg hadde blitt påkjørt nå og havnet foran Gud, kunne han vel vært litt grei og latt Jesus ta disse syndene mine, og så sluppet meg inn i himmelen? Jeg ville garantert trodd på Jesus etter en slik opplevelse, så da forsvinner det problemet. Er det da noen grunn til at jeg skulle være et "verre" menneske enn de andre i himmelen?

 

3. Nei, nei, nei! Jeg sier absolutt ikke at kristne er syndfrie! Det er jo hele poenget med hvorfor Jesus kom og døde for oss. At når vi kommer foran Gud, så har Jesus tatt på seg synden for oss. Og en disippel (en som følger Jesus, kristen etc.) ønsker at alle skal få et liv med Jesus. Gud ønsker ikke at noen skal komme til helvete, og det gjør heller ikke kristne. Ihvertfall ikke de som tar livet med Jesus på alvor. Noen kaller seg kristne, og trakasserer og dømmer alle andre. Jeg må beklager på vegne av dem.

 

Og.. har man ikke fri vilje i himmelen, siden den må være syndefri? Er planen å bare være syndefrie roboter med Gud? Hurra, så gøy dere får det!

 

4. Det kan man si. Jeg vet ikke hvordan det blir i himmelen, men vi er ikke roboter ihvertfall. Der har alle tatt imot Jesus, så man ønsker ikke å synde, og man blir ikke fristet av satan, fordi satan eksisterer ikke lenger der. Vi har fri vilje, alltid, uansett hvor vi er, i himmelen eller på jorden.

 

Dere er jammen gode på å ro :)

 

Jeg vet ikke om det er noe poeng i å kommentere dette ytterligere, annet enn at det du skriver gir absolutt ingen mening fra et fornuftig ståsted...

Lenke til kommentar

Tro kommer gjennom erfaringer med Jesus. Man er ikke 100% overbevist når man sier ja til Jesus. Den vokser hele tiden, gjennom hele livet. Kristne er ikke noen bedre personer enn ikke-kristne. Kristne er ikke flinkere til å tro, flinkere til å holde seg unna synder.

 

Beklager at du ikke fortstår meg. Som du sikkert har skjønt, er jeg ikke noen mester i å formulere meg. Prøv oneway.no, selv om den kanskje er rettet mer mot ungdom. Jeg trekker meg ut av denne debatten, + debatten om Noahs ark, fordi jeg innser at det er ikke mulig å overbevise noen her med ord, verken ene eller andre veien. Ord er ikke sterke nok når det gjelder så store ting.

 

En appelsin smaker ikke godt hvis du bare smaker på skallet. Slik er det også med Jesus.

Lenke til kommentar
Gud er forsåvidt ikke allmektig.

 

1. Mos 17, 1: «Jeg er Gud den allmektige» :)

Les videre hva jeg skrev.

 

Det gjorde jeg, selvfølgelig. Og selv om det er fristende å forklare fri vilje med at Gud gir fra seg makt over ett spesifikt område, er det en svært dårlig forklaring. La meg vise deg hvorfor.

 

En allmektig gud har allmakt; det vil si at han kontrollerer alt som eksisterer. Dersom denne guden gir fra seg makt, la oss si over menneskenes vilje, slik at denne blir fri, er denne guden ikke lengre allmektig. En allmektig gud kan gjøre alt, og dermed også gi fra seg makt.

 

Men en allmektig gud som har gitt fra seg makt, er ikke lengre en allmektig gud. Og en gud som ikke er allmektig, kan heller ikke velge å bli allmektig.

 

Dermed er enten den kristne gud allmektig, slik han påstår utallige plasser i Bibelen (bl.a. i 1. Mos 17, 1), eller så er han det ikke. Dersom den kristne gud er allmektig, har vi ikke fri vilje. Dersom den kristne gud ikke er allmektig, svikter Bibelen på et viktig punkt. Velg selv. :)

Lenke til kommentar

-Tror du gud skapte verdenen på syv dager for rundt 6500 år siden?

Nei, jeg tror det er en bibelsk metafor på noe.

 

-Tror du Adam og Eva var de første menneskene på jorden?

Nei, jeg tror det er en bibelsk metafor på noe.

 

-Tror du syndefloden skjedde?

Nei, jeg tror det er en bibelsk metafor på noe.

 

-Tror du på evolusjonen?

Ja.

 

-Helbredet Jesus spedalske og blinde ved å ta på dem?

Ja, det tror jeg.

 

-Sto Jesus opp fra de døde?

Ja.

 

-Er homofili synd?

Nei, det er en seksuell preferanse.

 

-Kommer alle som ikke tror på den kristene Guden til helvete?

Jeg tror ikke på helvete i klassisk forstand. Jeg tror alle som velger å følge Jesus kommer til himmelen, mens resten av dere blir.. Borte. Evig søvn. Slik som dere ateister også tror.

 

-Har foreldre eller venner påvirket deg til å bli kristen?

Nei. Mine foreldre er ikke kristne. Har noen kristne venner, men jeg pratet aldri med de om kristendom engang, før jeg tok valget.

 

-Hvor ofte ber du?

Hver dag.

 

-Har du lest bibelen?

Ja.

 

-Går du til Kirken eller bønnemøter?

Det er jævla sjeldent. (Nei, jeg ser ikke på banning som synd.)

 

-I hvilken alder ble du først kristen og hvorfor ble du kristen?

18. Er 29 i dag, fortsatt kristen.

 

=)

Lenke til kommentar

-Tror du gud skapte verdenen på syv dager for rundt 6500 år siden?

Nei

 

-Tror du Adam og Eva var de første menneskene på jorden?

Ja

 

-Tror du syndefloden skjedde?

Ja

 

-Tror du på evolusjonen?

Deler av den

 

-Helbredet Jesus spedalske og blinde ved å ta på dem?

Kanskje ikke med å ta på dem, men med sin Gudommelige kraft

 

-Sto Jesus opp fra de døde?

Selvfølgelig

 

-Er homofili synd?

Ja

 

-Kommer alle som ikke tror på den kristene Guden til helvete?

Nok ikke i den forstand mange tror, men det vet jeg ikke

 

-Har foreldre eller venner påvirket deg til å bli kristen?

Ja, og takk for det. Men jeg har tatt en selvstendig avgjørelse

 

-Hvor ofte ber du?

Et par ganger hver dag

 

-Har du lest bibelen?

Det meste av den

 

-Går du til Kirken eller bønnemøter?

Ja

-I hvilken alder ble du først kristen og hvorfor ble du kristen?

Har alltid trodd, men begynte å leve som en kristen i 16-17års-alderen

 

-Har du opplevd Gud, eller er det påvirkningen som gjør at du tror?

Ja, jeg har opplevd Gud. Har fått konkrete og overnaturlige bønnesvar. Har også opplevd helbredelse

Lenke til kommentar
Igjen sier du at vi VELGER å la Satan vinne. Hvordan velger vi dette? Ved å ikke "ta imot Jesus"? Igjen en konsekvens av et helt annet valg. Utover det forstår jeg ikke hvordan Gud kan kalle seg Gud, uten å engang være i stand til å hamle opp med denne ynkelige "Satan". Hvorfor gjør ikke Gud med Satan, som vi mennesker gjør med drapsmenn, frihetsberøvelse? Hvis Gud ikke engang kan stelle i stand det, hvorfor kalle ham Gud, og på hvilken måte har han "vunnet" over Satan?

 

For å formulere det litt enklere enn kjetil02: Gud kan ikke lage en perfekt tilværelse for oss på grunn av hindringer. Ergo er ikke Gud allmektig, og et helt sentralt budkskap i Bibelen er dermed motbevist.

Lenke til kommentar
Igjen sier du at vi VELGER å la Satan vinne. Hvordan velger vi dette? Ved å ikke "ta imot Jesus"? Igjen en konsekvens av et helt annet valg. Utover det forstår jeg ikke hvordan Gud kan kalle seg Gud, uten å engang være i stand til å hamle opp med denne ynkelige "Satan". Hvorfor gjør ikke Gud med Satan, som vi mennesker gjør med drapsmenn, frihetsberøvelse? Hvis Gud ikke engang kan stelle i stand det, hvorfor kalle ham Gud, og på hvilken måte har han "vunnet" over Satan?

 

For å formulere det litt enklere enn kjetil02: Gud kan ikke lage en perfekt tilværelse for oss på grunn av hindringer. Ergo er ikke Gud allmektig, og et helt sentralt budkskap i Bibelen er dermed motbevist.

 

 

Ja, dersom Guds intensjon var å skape en perfekt verden for oss... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...