Gå til innhold

Noen spørsmål til de kristene.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En kan bli litt frustrert og oppgtt når det utvises så store mangler på kunnskap og en slags stolthet over at man er ignorant. Var kanskje litt hard i ordlaget, men jeg fikk da budskapet over håper jeg :)

Tenk på hvordan amerikanerne har det, uha!

Lenke til kommentar

Vil stille et spørsmål til kristne som tror på helvete og djevelen:

Hvilken interesse har djevelen av å torturere alle mennesker som ikke tror på Jesus som Guds sønn? Tar jeg ikke helt feil, så tviler jeg på at djevelen liker Gud noe særlig. Hvorfor skal han da ha interesse av å torturere mennesker som heller ikke tror på gud og/eller ikke liker gud? Hadde jeg vært djevelen ville jeg i steden for å laget en hær av fortapte sjeler, for så å forsøke å finne en måte å kjempe tilbake mot gud.

Er spesielt interessert i å få se noe bibelvers som forklarer dette, men personlige meninger om saken er også ok.

Lenke til kommentar

Satan er også Guds sønn, som det står i Job kapittel 1 og 2(mye den samme teksten gjenfortelles i kapittel 2)

For meg virker det egentlig som om det er Gud som er djevelen i GT som regel, de har byttet om på navnet kanskje.

Les 1. Krønike 1:21

Djevelen frister David til å holde folketelling, noe Gud syntes fryktelig lite om; Gud dreper 70 000 mennesker på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Satan er også Guds sønn, som det står i Job kapittel 1 og 2(mye den samme teksten gjenfortelles i kapittel 2)

For meg virker det egentlig som om det er Gud som er djevelen i GT som regel, de har byttet om på navnet kanskje.

Djevelen frister David til å holde folketelling, noe Gud syntes fryktelig lite om; Gud dreper 70 000 mennesker på grunn av dette.

Ja, hva kan jeg si, Bibelen har sine positive sider..

Lucifer var Guds favoritt i begynnelsen og var DEN største engelen i Guds rike, men han ville bli større enn Gud, så han overtalte 1/3 av englene i guds rike til å følge han i en krig mot Gud og hans 2/3 av englene.. Gud ble pissed og sendte Lucifer og englene hans til ett sted han skapte kun for dem hvor hans nærvær ikke ville eksistere, nemlig Helvette..

Grunnen til at mennesker havner i helvette er rett og slett fordi Lucifer tar sin rett på dem, i bunn og grunn vil Gud at alle mennesker skal til Ham, men har tillatt djevelen rett på sjeler som velger å gi etter for hans fristelser, mao få Lucifers navn stemplet i panna..

Forsåvidt, hvis du ser for deg Gud som en kid med en maur-samling, så er det ikke så rart at han kan til tider synes det er morsomt å drepe en flokk tusen maur av og til, for å så kjøpe nye og bygge nye samfunn av sand og tull..

Morsomt å filosofere over :)

Lenke til kommentar

Ja, hva kan jeg si, Bibelen har sine positive sider..

Lucifer var Guds favoritt i begynnelsen og var DEN største engelen i Guds rike, men han ville bli større enn Gud, så han overtalte 1/3 av englene i guds rike til å følge han i en krig mot Gud og hans 2/3 av englene.. Gud ble pissed og sendte Lucifer og englene hans til ett sted han skapte kun for dem hvor hans nærvær ikke ville eksistere, nemlig Helvette..

Grunnen til at mennesker havner i helvette er rett og slett fordi Lucifer tar sin rett på dem, i bunn og grunn vil Gud at alle mennesker skal til Ham, men har tillatt djevelen rett på sjeler som velger å gi etter for hans fristelser, mao få Lucifers navn stemplet i panna..

Forsåvidt, hvis du ser for deg Gud som en kid med en maur-samling, så er det ikke så rart at han kan til tider synes det er morsomt å drepe en flokk tusen maur av og til, for å så kjøpe nye og bygge nye samfunn av sand og tull..

Morsomt å filosofere over :)

Så... sagt på en annen måte:

---

Pappa heter Gud, og har mange mange barn. Pappa forteller barna ivrig at han kan trylle, men han vil ikke gjøre det før om 50 år. Noen av barna tror på dette, men de fleste har aldri sett trylling og tror ikke helt på det. Pappa Gud hører rykter om at det finnes tvilere blant barna hans, så han ringer sin gærne bror som har en forkjærlighet for små barnerumper og er tidligere straffedømt for å torturere småbarn. Gud fikser en deal med sin bror Satan, og avtaler at hvis noen av barna nekter å tro på trylling, skal Satan få torturere dem så mye han vil... Han forklarer så for barna at hvis de ikke klarer å tro på trylling, blir det rompepuling og brenning med sigaretter av onkel Satan.

Noen av barna sliter med å tro på trylling fremdeles, og etter 50 år tryller Gud endelig... Alle barna blir forundret og gleder seg over dette fine underet som pappa har stelt i stand. Plutselig ser pappa litt småsur ut... "Hva er det?" spør en av barna hans.. "Veeel.. noen av dere trodde ikke at jeg kunne trylle...". Guds barn ser forskrekket ut. "Har du virkelig tenkt å sende oss til onkel Satan så han voldta oss hver dag og stikke oss til blods med glødende gafler?"

"Ja mine barn, jeg er full av godhet.. selv om noen av dere har stjelt fra andre, og banket gamle damer skal jeg tilgi dere, men de av dere som ikke trodde jeg kunne trylle, de skal sendes til Satan for sin evige straff!"

---

Hvis kristne mener at denne oppførselen fra en far er fæl, hvordan kan de da samtidig forsvare Guds behandling av sine "barn" ?

Lenke til kommentar

Hvilken interesse har djevelen av å torturere alle mennesker som ikke tror på Jesus som Guds sønn? Tar jeg ikke helt feil, så tviler jeg på at djevelen liker Gud noe særlig. Hvorfor skal han da ha interesse av å torturere mennesker som heller ikke tror på gud og/eller ikke liker gud? Hadde jeg vært djevelen ville jeg i steden for å laget en hær av fortapte sjeler, for så å forsøke å finne en måte å kjempe tilbake mot gud.

Er spesielt interessert i å få se noe bibelvers som forklarer dette, men personlige meninger om saken er også ok.

Jeg tror faktisk ikke djevelen er i helvete: Da brøt det ut en krig i himmelen: Mikael og englene hans gikk til krig mot dragen. Dragen kjempet sammen med englene sine, 8 men de ble overvunnet, og det fantes ikke lenger plass for dem i himmelen. 9 Den store dragen ble kastet ned, den gamle slangen, han som kalles djevelen og Satan og som forfører hele verden. Han ble kastet ned på jorden, og englene hans ble kastet ned sammen med ham. johannes åpenbaring 12, 7-9 Selvfølgelig er det mulig jeg tar litt feil her..

Men iallfall kommer han til å havne der: Og jeg så en engel stige ned fra himmelen med nøkkelen til avgrunnen og en stor lenke i hånden. 2 Han grep dragen, den gamle slangen, som er djevelen og Satan, og bandt ham for tusen år. 3 Så kastet engelen ham i avgrunnen, låste igjen og satte segl over den, så han ikke lenger skulle forføre folkene, ikke før de tusen år var gått. Etter det skal han slippes løs en kort tid.

johannes åpenbaring 20, 1-3 dette verset viser jo også at djevelen ikke har noen mulighet til å "kjempe tilbake"( siden han er bundet..)

Grunnen til at djevelen vil at flest mulig mennesker skal havne i helvete er fordi planen hans var å ta over plassen til gud, men siden ikke han fikk til det prøver han å ødelegge det gud elsker mest nemelig menneskene.. Intensjonen hans er bare å ødelegge mest mulig for alle!

Gud ville egentlig at ingen skal gå fortapt, men siden han er hellig og ikke tåler synd kan ingen mennesker leve med han( siden alle en eller annen gang har syndet). Det var derfor han sendte jesus, så han kunne ta alle syndene våre på seg.. For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. johannes 3, 16

Lenke til kommentar

Ok, djevelen er ond. Han er ondskapen selv for å si det med sterke ord. Han prøver å skape så mye ondskap han klarer, og å plante ondskap i så mange mennesker som mulig, slik at de fører ondskapen videre ut i verden. Følger du?

Kristne, eller ihvertfall mennesker som følger Jesus, har den hellige ånd boende i seg. Det er en kraft som er sterkere enn djevelens, altså som betyr at djevelen ikke kan gjøre noe skade. Alle "fortapte sjeler" i verden + engler som er på djevelens side hadde ikke noen gang klart å kjempe tilbake mot Gud. Derfor, som sagt, prøver djevelen seg på de som ikke har noe å forsvare seg med.

Håper jeg svarte på en måte som var forståelig.

Og jeg må bare gjøre en ting klart: Kristne (de som tror på bibelen ihvertfall) tror ikke på gjenferd. Mennesker blir ikke her etter de er død. Men engler på djevelen sin side (demoner) derimot, er flinke til å "kle seg ut". Finnes til og med folk som snakker med demoner. Litt off-topic, men måtte bare gjøre det klart.

Edit: litt for sein med å svare

Endret av Mattmatthi
Lenke til kommentar
Pappa heter Gud, og har mange mange barn. Pappa forteller barna ivrig at han kan trylle, men han vil ikke gjøre det før om 50 år. Noen av barna tror på dette, men de fleste har aldri sett trylling og tror ikke helt på det. Pappa Gud hører rykter om at det finnes tvilere blant barna hans, så han ringer sin gærne bror som har en forkjærlighet for små barnerumper og er tidligere straffedømt for å torturere småbarn. Gud fikser en deal med sin bror Satan, og avtaler at hvis noen av barna nekter å tro på trylling, skal Satan få torturere dem så mye han vil... Han forklarer så for barna at hvis de ikke klarer å tro på trylling, blir det rompepuling og brenning med sigaretter av onkel Satan.

Noen av barna sliter med å tro på trylling fremdeles, og etter 50 år tryller Gud endelig... Alle barna blir forundret og gleder seg over dette fine underet som pappa har stelt i stand. Plutselig ser pappa litt småsur ut... "Hva er det?" spør en av barna hans.. "Veeel.. noen av dere trodde ikke at jeg kunne trylle...". Guds barn ser forskrekket ut. "Har du virkelig tenkt å sende oss til onkel Satan så han voldta oss hver dag og stikke oss til blods med glødende gafler?"

"Ja mine barn, jeg er full av godhet.. selv om noen av dere har stjelt fra andre, og banket gamle damer skal jeg tilgi dere, men de av dere som ikke trodde jeg kunne trylle, de skal sendes til Satan for sin evige straff!"

---

Hvis kristne mener at denne oppførselen fra en far er fæl, hvordan kan de da samtidig forsvare Guds behandling av sine "barn" ?

Haha, sorry, you got it all wrong. Jeg er ikke våken nok til å skrive historien i kort-versjon til deg. Men altså, jeg skjønner hvorfor mange syntes kristne er rare, hvis dette er nogenlunde oppfatningen de har av evangeliet. Jeg hadde også syntes det.

Lenke til kommentar

---

Haha, sorry, you got it all wrong. Jeg er ikke våken nok til å skrive historien i kort-versjon til deg. Men altså, jeg skjønner hvorfor mange syntes kristne er rare, hvis dette er nogenlunde oppfatningen de har av evangeliet. Jeg hadde også syntes det.

Hvordan er det feil? Bruk mitt eksempel :)

Lenke til kommentar

Det begynte med Gud/Faderen, hans sønn Ordet, og en form for kraft, kalt Ånden. Gud skapte 2 mennesker, som sammen kunne lage flere ++ og han skapte engler. Alle hadde fri vilje til å bestemme selv hva de ville gjøre (rett/galt). En mektig engel bestemmer seg for å gjøre opprør mot Gud, og tar med seg mange andre engler. De har ikke en sjanse, og blir kastet vekk fra himmelen. Denne mektige engelen, Satan, frister menneskene til å også gjøre gale ting. Gud kan ikke leve med synd (gale ting), fordi han tåler det ikke. Han har ikke skapt ondskap, bare godhet. Han blir lei seg, men finner en løsning. Han sender sin eneste sønn, Ordet, til jorden (siden den gang kalt Jesus), for å dø. Slik at nå, når vi mennesker dør, og kommer foran Gud, så har vi en fyr som kan ta skylden på seg for alt det gale vi har gjort, nemlig Jesus. Men de som velger å ikke la ham ta på seg skylden, de kan ikke være med Gud.

Det er det hele bibelen handler om. I bunn og grunn.

Til og med før det nye testamentet ble skrevet, står det om Jesus.

Her er betydningen av navnene i slekten fra Adam til Noah, oversatt til norsk.

ADAM………….: Det jordiske mennesket

SET……………..: satte eg selv (hensatte)

ENOS…………...: i en beklagelig

KENAN……..…..: elendighet

MAHALALEL….: opphøyet fremfor sine brødre (den høyt opphøyede)

JARED………….: kommer ned (rider ned)

ENOK…………..: rettferdigheten taler (den innvidde taler som et vitne)

METUSALAH….: det kommer godt ut av hans død (hans døds-bytte bringer)

LAMEK…………: den falne

NOAH…………….: hvile og trøst

Endret av Mattmatthi
Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk ikke djevelen er i helvete: Da brøt det ut en krig i himmelen: Mikael og englene hans gikk til krig mot dragen. Dragen kjempet sammen med englene sine, 8 men de ble overvunnet, og det fantes ikke lenger plass for dem i himmelen. 9 Den store dragen ble kastet ned, den gamle slangen, han som kalles djevelen og Satan og som forfører hele verden. Han ble kastet ned på jorden, og englene hans ble kastet ned sammen med ham. johannes åpenbaring 12, 7-9 Selvfølgelig er det mulig jeg tar litt feil her..

...

Grunnen til at djevelen vil at flest mulig mennesker skal havne i helvete er fordi planen hans var å ta over plassen til gud, men siden ikke han fikk til det prøver han å ødelegge det gud elsker mest nemelig menneskene.. Intensjonen hans er bare å ødelegge mest mulig for alle!

Djevelen høres ikke særlig fornuftig ut. Var Gud virkelig så inkompetent at han skapte en engel(satan) som var så lite fornuftig og så ondskapsfull? Hvordan kan Gud forvente at djevelen ikke skal gå i mot han, når Gud bevist skapte djevelen på en måte som tilsier at han kommer til å gå i mot han? Gud er jo i tillegg allvitende og burde ha vist at djevelen kom til å gjøre det han gjorde.

(Bare for å spekulere litt nå som jeg først er innpå emnet om djevelen, hva hvis Jesus egentlig var djevelen forkledd som et menneske? Djevelen har jo i følge bibelen forkledd seg som en slange (i edens hage), og blir også beskrevet som et svært beist (i Johannes åpenbaringen). Han var jo også en engel før, så det er vel ikke helt utenkelig at han også kan kle seg ut som et menneske(Jesus). Overnaturlige krefter har han jo også, så miraklene burde ikke være noe problem å få til.

Ett av de ti bud er "Du skal ikke ha andre guder enn meg". En god måte djevelen kan få folk til å bryte dette budet på, er jo ved å lure folk til å tro/tilbe på en mer sympatisk gudeskikkelse (altså Jesus). Dette ville også forklare hvorfor Jesus kom for å oppdatere/opphøye/slette de fleste budene og reglene som står i GT. Helvete ble jo også introdusert av Jesus, og det er jo en flott måte å drive skremselstaktikker for å trosse Gud. Noe mer det vil forklare, er hvorfor guden i GT er helt forskjellig fra guden(Jesus) i NT. Guden som er beskrevet i GT er jo onskapen selv, mens Jesus er det stikk motsatte.

Hva har djevelen tjent på dette? Jo, han har fått veldig mange folk til å bli kristne (derav også bryte de fleste bud i GT) , og på den måten ødelegger han mest mulig for Gud.

EDIT: Dette ville i så fall ha gjort djevelen til den gode, i og med at han går imot den onde Gud(fra GT) og forsøker å hjelpe menneskene til å gjøre det samme.)

Endret av EIFF
Lenke til kommentar

1. Djevelen var en engel, som ble skapt av Gud. Alle engler har evnen til å bestemme selv om de vil gjøre rett eller galt. Akkurat som med mennesker. Lucifer, som han het først, valgte å ikke gjøre det gode, men det onde, som resulterte i at han ble kastet ut av himmelen.

2. Jesus kan ikke har vært djevelen. Det står så mye om hans godhet, og alt det han gjorde, var kjørlighet. Djevelen har ikke kjærlighet i seg, og vet ikke hvordan man bruker den. Dessuten er ikke djevelen modig nok til å la seg korsfeste (sinnsykt smertefullt). Hvis djevelen skulle få folk til å tilbe en annen gud, ville han nok ikke laget den guden til en kjærlig, barmhjertig, gud, som oppfordrer til nestekjærlighet og giverglede. Jeg kan studere bibelen nøyere og gi deg mange argumenter og bevis for at djevelen ikke var Jesus.

Helvete ble IKKE introdusert av Jesus. Det har eksistert siden skapelsen av jorden. Det står om dette stedet i gamle testamentet også. Men jeg må si en ting: helvete er bare et sted uten nærvær av Gud og hans kjærlighet, et sted det absolutt ikke er godt å være. Det stom står i bibelen om flammer og brening der nede, er mest sannsynlig bilder, som prøver å beskrive hvor forferdelig det er der nede.

Jesus oppfordrer ikke til å bryte de ti bud. Men han oppfordrer også til å ikke leve for de ti bud, men for Gud. De ti bud ble laget for vår skyld, ikke for Guds skyld. Det er for at vi skal få et mest mulig optimalt liv her nede, og minst mulig problemer.

Endret av Mattmatthi
Lenke til kommentar

Så englene har også spist av kunnskapens tre, ettersom de er i stand til å skille rett fra galt? Er Gud en lystløgner?

Men treet som gir kunnskap om godt og ondt, må du ikke spise av; for den dagen du spiser av det, skal du dø.

Hvis djevelen har fri vilje som oss, hvorfor kan ikke han velge å gjøre godt akkurat som vi kan velge å gjøre ondt? Var det en enveisreise til ondskapen for ham, men ikke for oss?

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
2. Jesus kan ikke har vært djevelen. Det står så mye om hans godhet, og alt det han gjorde, var kjørlighet. Djevelen har ikke kjærlighet i seg, og vet ikke hvordan man bruker den. Dessuten er ikke djevelen modig nok til å la seg korsfeste (sinnsykt smertefullt). Hvis djevelen skulle få folk til å tilbe en annen gud, ville han nok ikke laget den guden til en kjærlig, barmhjertig, gud, som oppfordrer til nestekjærlighet og giverglede. Jeg kan studere bibelen nøyere og gi deg mange argumenter og bevis for at djevelen ikke var Jesus.

Nå var det med at Jesus muligens var djevelen bare en tanke som slo meg og trenger ikke tas så altfor seriøst. Uansett: Hvorfor skulle ikke djevelen kunne gjøre godt, så lenge det fører til at menneskene går imot Gud og bryter hans lover? (Med lover tenker jeg spesielt på de som står i mosebøkene, men også "Du skal ikke ha andre guder enn meg"). Det fører til en langvarig effekt som gjør at folk går imot guden som står beskrevet i GT, og kan dermed bli beskrevet som ondt av denne guden.

Helvete ble IKKE introdusert av Jesus. Det har eksistert siden skapelsen av jorden. Det står om dette stedet i gamle testamentet også.

Hvor?

Men jeg må si en ting: helvete er bare et sted uten nærvær av Gud og hans kjærlighet, et sted det absolutt ikke er godt å være. Det stom står i bibelen om flammer og brening der nede, er mest sannsynlig bilder, som prøver å beskrive hvor forferdelig det er der nede.

Det forblir din tolkning. Jeg vet om mange kristne som vil tolke det annerledes eller ta det bokstavlig.

Jesus oppfordrer ikke til å bryte de ti bud. Men han oppfordrer også til å ikke leve for de ti bud, men for Gud. De ti bud ble laget for vår skyld, ikke for Guds skyld. Det er for at vi skal få et mest mulig optimalt liv her nede, og minst mulig problemer.

Når jeg skrev at Jesus oppfordrer til å bryte budene/lovene, tenkte jeg i hovedsak på de som står i mosebøkene. Du vet, de som handler om at man skal ofre dyr til Gud og steine kvinner som har vært utro.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan djevelen kun kan være ond; han valgte tydeligvis selv å være slem, så det kan ikke kun være ondskap i djevelen.

Dessuten så er vel ikke djevelen for feig, han satte seg imot Gud, og det krever litt mot.

Helvete ble IKKE introdusert av Jesus. Det har eksistert siden skapelsen av jorden. Det står om dette stedet i gamle testamentet også. Men jeg må si en ting: helvete er bare et sted uten nærvær av Gud og hans kjærlighet, et sted det absolutt ikke er godt å være. Det stom står i bibelen om flammer og brening der nede, er mest sannsynlig bilder, som prøver å beskrive hvor forferdelig det er der nede.

Ordet "helvete" er ihvertfall kun brukt i NT.

Jeg kan ikke huske å ha sett denne beskrivelsen i GT heller, men så har ikke jeg så inngående bibelkunnskaper som andre på forumet her.

Lenke til kommentar

1. Det jeg sa for å motbevise at Jesus var djevelen i forkledning, var et ikke så godt gjennomført innlegg. Ihvertfall ikke første del. Beklager.

2. Det er riktig det du sier om at ordet "helvete" bare står i det Nye Testamentet. Men det står beskrivelser av "helvete" i det Gamle Testamentet.

Når jeg skrev at Jesus oppfordrer til å bryte budene/lovene, tenkte jeg i hovedsak på de som står i mosebøkene. Du vet, de som handler om at man skal ofre dyr til Gud og steine kvinner som har vært utro.

Åja, misforstod.

Endret av Mattmatthi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349
Spørsmålene fra Myagos ligger i spoiler:

Det varierer veldig ofte hva dere kristene velger å tro på av det som står i Bibelen. Derfor er jeg nysgjerrig på hva dere som diskuterer på diskusjon mener om de store kritiske spørsmålene som jeg ser mange av dere skyver vekk når de kommer i søkelyset. Og til slutt lurer jeg på hvor mye kristendommen påvirker hverdagen deres.

Svar ærlig takk. :)

1-Tror du gud skapte verdenen på syv dager for rundt 6500 år siden?

2-Tror du Adam og Eva var de første menneskene på jorden?

3-Tror du syndefloden skjedde?

4-Tror du på evolusjonen?

5-Helbredet Jesus spedalske og blinde ved å ta på dem?

6-Sto Jesus opp fra de døde?

7-Er homofili synd?

8-Kommer alle som ikke tror på den kristene Guden til helvete?

9-Har foreldre eller venner påvirket deg til å bli kristen?

10-Hvor ofte ber du?

11-Har du lest bibelen?

12-Går du til Kirken eller bønnemøter?

13-I hvilken alder ble du først kristen og hvorfor ble du kristen?

Det var spørsmålene jeg kom på i farta, men hvis noen av dere synes jeg mangler noen spørsmål eller har noen gode selv, så send meg gjerne en PM så legger jeg dem kansje til. :)

Mine svar ligger også i spoiler:

1 - Ja

2 -Ja

3 - Ja

4 -Nei

5 - Ja

6 - JA

7 - I følge Bibelen så er den det Ja, men jeg har ikke noe imot homofile.

8 - Alle som tror på Jesus, og det som står om han i bibelen, kommer til himmelen.

9 - Jeg har vokst opp i en Kristen familie, Ja

10 - Ikke veldig ofte, men jeg ber en del.

11 -Nei, men jeg har veldig lyst

12 - Ja

Lenke til kommentar
2. Det er riktig det du sier om at ordet "helvete" bare står i det Nye Testamentet. Men det står beskrivelser av "helvete" i det Gamle Testamentet.

Av ren interesse, har du noen eksempler på bibelvers fra GT der dette blir beskrevet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...