Gå til innhold

Noen spørsmål til de kristene.

Anbefalte innlegg

Du synes ikke det er merkelig at ipuwer ikke nevner noe om hebraere når han skildrer denne katastrofen?

Du synes ikke det er noe rart at orginalskriftene til noe av det moses angivelig ha skrevet ikke er funnet?

utelukker...absolutt ikke, men det er lov å bruke huet ;)

Hebreerne var jo bare slaver, så hvorfor skulle han snakke spesiellt om dem, i tilegg til å være slaver så var det også sauegjetere, en type folk som egypterne så ned på og dermed må ha hatt mye mindre interesse av å skrive hieroglyfer om. Og det er lite trolig at Moses satt og skrev ned alt han opplevde gjennom 40 års ørkenvandring. Mest sannsynlig er det at det er ting som ble overlevert muntlig frem til en eller annen skrev det ned.

Dersom det var Hebreerne og deres gud som sto bak flommen, så ville det absolutt ha vært med i ipuwers skildring da dette angivelig skal være historiens hovedpoeng.

samtidig som at Egypt var en av historiens største religiøse sivilisasjon.

Moses ble oppdratt til å bli farao og han gikk på de såkalte mysteri skolene, så dersom han har eksistert så kunne han selvfølgelig hiroglyfer.

Dette går jeg egentlig ut i fra at du er inneforstått med!

Dersom han ikke kunne hiroglyfer (som var den eneste skriftformen) hvilket språk benyttet "gud" på steintavlen og hvordan i granskauen klarte moses å tyde det?

Hebraisk hadde sin blomstringstid som talespråk i Israel fra 900-tallet f.Kr.

Altså over 1000 år etter den angivelige hendelsen.

Du tror ikke at en historie som har "kun muntlig vidreføring" i over 1000 år har forandret seg litt :devil:

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Tror du gud skapte verdenen på syv dager for rundt 6500 år siden?

ja

-Tror du Adam og Eva var de første menneskene på jorden?

ja

-Tror du syndefloden skjedde?

ja

-Tror du på evolusjonen?

ja

-Helbredet Jesus spedalske og blinde ved å ta på dem?

ja

-Sto Jesus opp fra de døde?

ja

-Er homofili synd?

nei

-Kommer alle som ikke tror på den kristene Guden til helvete?

nei

-Har foreldre eller venner påvirket deg til å bli kristen?

ja

-Hvor ofte ber du?

ikke så ofte

-Har du lest bibelen?

ikke hele

-Går du til Kirken eller bønnemøter?

noen ganger

-I hvilken alder ble du først kristen og hvorfor ble du kristen?

0 år p.g.a foreldre antar jeg :) har bare alltid vært kristen

Lenke til kommentar
Dersom det var Hebreerne og deres gud som sto bak flommen, så ville det absolutt ha vært med i ipuwers skildring da dette angivelig skal være historiens hovedpoeng.

Hvis farao tvilte på Gud, så regner jeg nå med at vanlige egyptere gjorde det og. Hvis faraeo hadde trodd på Gud, så hadde jo ikke landeplagene kommet i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Ikke bare verden, men hele universet, og sånn ca 6000 år siden.

Ja

Ja, en verdensvid flod.

-Tror du på evolusjonen?

Nei. ("Evolusjon" er for øvrig så mye rart. Å gå fra barn til voksen er en form for evolusjon. Men jeg tror ikke på neo-darwinisme/evolusjonsteorien).

Ja, både ved å ta på dem og ikke ta på dem, men det var egentlig Guds ord som helbredet.

Ja.

-Er homofili synd?

Ja, ut ifra Bibelens definisjon er homofil praksis "synd" og ikke forenelig med kristenlivet.

Både de som ikke tror på Jesus, samt noen av de som tror også. Djevelen "tror" for så vidt på Jesus også, men det må være samsvar mellom liv og lære.

Ja

-Hvor ofte ber du?

Etter behov

-Har du lest bibelen?

Ja

Nei, men jeg hører noen ganger på taler på internett.

Vanskelig å svare på. Det har vært en prosess. Hvorfor tror man på noe? Hvorfor velger noen det ene politiske partiet framfor det andre. Det har vel med å gjøre hva som faller i god jord og ikke.

Lenke til kommentar

Hvis farao tvilte på Gud, så regner jeg nå med at vanlige egyptere gjorde det og. Hvis faraeo hadde trodd på Gud, så hadde jo ikke landeplagene kommet i det hele tatt.

?

Nå blander du tro og dokumentert historie :yes:

Dersom USA hadde truet Iran med at dersom de ikke legger ned atom kraftverkene så vil de bruke et våpen som sluker hele Iran med sorte hull som de har fått av en alien fra planeten rektum. (noe ingen har tatt alvorlig)

dersom det nå hadde skjedd, tror du ikke media (deriblandt Iransk media) har nevnt denne noe merkelige trusselen i sine artikkler?

dersom en kommende farao gjør opprør og dyrker en annen gud, ville ikke Egypterene skrive om det?

Disse gutta skrev jo om absolutt alt :thumbup:

men som jeg sa:

disse skriftene du snakker om nå ble først dokumentert nedskrevet over 1000 år etter det angivelig skulle ha skjedd...

Lenke til kommentar

?

Men så hører jo også Gud med i denne delen av historien. En teologisk forklaring blir derfor at farao ikke trodde på Gud og ignorerte han, mens en "vitenskaplig" forklaring blir at jødene trodde de trodde på Gud og at noen dårlige år i Egypt var noe som kom fra Gud. Historisk dokumentert er jo ingen av delene, selv om det jo faktisk var noen fiffige sammentreff her, som nesten er for gode til å være sant, og selv om mosebøkene er veldig gamle fortellinger, så kreves det jo tro for å kunne godta dem som en historisk kilde.

Lenke til kommentar

?

Men så hører jo også Gud med i denne delen av historien. En teologisk forklaring blir derfor at farao ikke trodde på Gud og ignorerte han, mens en "vitenskaplig" forklaring blir at jødene trodde de trodde på Gud og at noen dårlige år i Egypt var noe som kom fra Gud. Historisk dokumentert er jo ingen av delene, selv om det jo faktisk var noen fiffige sammentreff her, som nesten er for gode til å være sant, og selv om mosebøkene er veldig gamle fortellinger, så kreves det jo tro for å kunne godta dem som en historisk kilde.

For det første:

det fantes ikke jøder på denne tiden.

For det andre:

Når jeg sier dokumentert så mener jeg ikke at historiens innhold kan dokumenteres, men at ipuwers versom er skrevet i realtime, mens moses sin utgave kom 1000 år senere ned noe vesentlige avvik.

For det tredje:

Ja, -dersom en flodbølge har rammet Egypt (noe tilsvarende av den som rammet tailand) på denne tiden så kreves det kvoldsom overtro for å tro at en tilkluddret historie som er skrevet over 1000 år senere er noe mere utfyllende enn den som ble skrevet i realtime ;)

En annen ting:

Du vet vell at torah/GT ble skrevet etter hebreerne okkuperte sumeria?

Der hebraiske order for sumeria er genea som er synonymt med genesis.

During the days of the Hebrew occupation of Sumeria, Genesis and Exodus were written. It just so happened that during that time, the Hebrew authors believed that their mighty Yaweh was not alone in his god-hood. Although many Christians dislike the idea of their theology being based on one of "primitive" polytheism, the Hebrews, at one point, did acknowledge the existence of more than one god.

http://www.geocities.com/serraphazel/fiction/hebrew.html

Så for meg ser ikke dette bare ut som en asbjørnsen og mo som tusler rundt og samler eventyr, men rett og slett identitetstyveri :mad:

Lenke til kommentar
:wow: Oh.. my god.. Av de 6 som har svart på spørsmålene fra første post, er 4 av de Young Earth Creationists og en til er på grensen. Denne statistikken virker jo helt bak mål. Enten er vi offer for en del troll her eller så har det norske samfunnet et alvorlig intelligensproblem.
Lenke til kommentar
:wow: Oh.. my god.. Av de 6 som har svart på spørsmålene fra første post, er 4 av de Young Earth Creationists og en til er på grensen. Denne statistikken virker jo helt bak mål. Enten er vi offer for en del troll her eller så har det norske samfunnet et alvorlig intelligensproblem.

Og de religiøse som henger på et religion forum er ofte de som er mest hardcore av gjengen. Når man først er igang med å tro på evolusjonen kan man jo like gjerne avskrive hele Bibelen.

Å være lekekristen er en uting. Da er det bedre å si at man "tror det finnes noe større" og skille seg vekk fra kristendommen. Å tro på noas ark og en 6500 år gammel jord er jo selvfølgelig enda mer tulleruskt, men da er de i det minste sann til det de tror på.

imho.

Og om det er et intelligensproblem eller et problem med kritisk tenkning eller kanskje mest hjernevasking fra barndommen kan jo diskuteres. En god blanding for de fleste kanskje.

Endret av Zappy
Lenke til kommentar
Det varierer veldig ofte hva dere kristene velger å tro på av det som står i Bibelen. Derfor er jeg nysgjerrig på hva dere som diskuterer på diskusjon mener om de store kritiske spørsmålene som jeg ser mange av dere skyver vekk når de kommer i søkelyset. Og til slutt lurer jeg på hvor mye kristendommen påvirker hverdagen deres.

Svar ærlig takk. :)

Jeg tror skapelsesberetningen ikke er ment for å taes bokstavelig. Likevel ser jeg på ja som et like godt svar som nei her.

Omtrent samme som over. Jeg tror syndefloden ikke nødvendigvis fant sted, men at det viser hvordan Gud en gang rensket verden for det onde, og gav mennesket en ny sjanse til å dyrke det gode (som tydeligvis ikke ble så godt brukt).

-Tror du på evolusjonen?

Ja.

-Er homofili synd?

Nja. Det er ikke av det gode. Om det er en synd tør jeg ikke påstå, men jeg mener at er man kirkeoverhode så skal man ikke godta synd som noe naturlig, og derfor bør ikke homofile ha kirkeverv. Ikke fordi homofili er synd, men fordi bibelen gir uttrykk for at det er noe galt, og det derfor lett kan betraktes som synd.

Vet ikke. De tolkningene jeg holder åpne er:

-De kommer til helvete, slik den vanlige oppfatningen av helvete er (ild/pine).

-De utslettes. Verken mer eller mindre.

-Annet - de skal dømmes av Gud/Jesus til en av de to ovenforstående, frelse, eller til bot.

Ja.

-Hvor ofte ber du?

Når jeg føler for det. Varierer veldig fra tid til annen. Ofte hver kveld etter jeg har lagt meg.

-Har du lest bibelen?

Ikke hele fra perm til perm, men det meste. Jeg har god oversikt over hva som står, og hvor det står.

Begge, pluss en del kristne idrettsarrangementer, ungdomsleire og festivaler.

Jeg ble barnedøpt og oppdratt semi-aktivt i den kristne tro (mamma og pappa er kristne. Som liten tok de meg med i kirken/på søndagsskolen). Var ganske likegyldig fra jeg var 8-14 år (kalte meg fortsatt kristen, men helt passivt). Som 15-årig konfirmant valgte jeg at jeg skulle følge den kristne levemåten (har ikke klart det til punkt og prikke, men jeg forsøker fortsatt). Siden har jeg vært ganske aktiv i en del miljøer og prøver så godt jeg kan å gjøre gjerninger slik jeg tror Jesus ville gjort.

Svar på spørsmålets første ledd: Jeg har alltid vært kristen, men valgte å bli det først som 15-åring.

Jeg vet ikke helt eksakt hvorfor jeg ble kristen. Det var aldri noe press fra venner eller familie. Kan heller ikke si at jeg hadde en stor trang til det å få samvittighetsmessige leveregler heller. Jeg er veldig usikker på hva som fikk meg til å ta et aktivt standpunkt, men jeg har aldri angret. Troen gir meg mye godt, selv om det også kan være utfordrende å tro i miljøer som for eksempel diskusjon.no.

Lenke til kommentar
-Er homofili synd?

Nja. Det er ikke av det gode. Om det er en synd tør jeg ikke påstå, men jeg mener at er man kirkeoverhode så skal man ikke godta synd som noe naturlig, og derfor bør ikke homofile ha kirkeverv. Ikke fordi homofili er synd, men fordi bibelen gir uttrykk for at det er noe galt, og det derfor lett kan betraktes som synd.

Så selv om Bibelen (denne boken du som kristen skal basere livet ditt på) sier svart på hvitt at homofili er en synd så er du ikke sikker? Du er altså en av de som plukker ut deler av religionen de føler passer sin levestil og holder seg til disse?

Lenke til kommentar
Så selv om Bibelen (denne boken du som kristen skal basere livet ditt på) sier svart på hvitt at homofili er en synd så er du ikke sikker? Du er altså en av dem som plukker ut deler av religionen de føler passer sin levestil og holder seg til disse?

Det virker som du har en litt firkanta tolkning av hva kristendom er. Det er kun bokstavtro fundamentalistiske gærninger som følger alt som står i Bibelen. Og spesielt i Det gamle testamentet står det mye rart. Regler for hvordan selge sine døtre som slaver og så videre. Det er overhodet ingen motsetning mellom å se bort fra disse tingene, og å kalle seg kristen.

Lenke til kommentar
-Er homofili synd?

Så selv om Bibelen (denne boken du som kristen skal basere livet ditt på) sier svart på hvitt at homofili er en synd så er du ikke sikker? Du er altså en av de som plukker ut deler av religionen de føler passer sin levestil og holder seg til disse?

Fint hvis du kom med en bibelhenvisning som sier svart på hvitt at homofili er synd. Finner du det, så mener jeg direkte, og uten å legge noe mellom, at homofili er synd.

Lenke til kommentar
Fint hvis du kom med en bibelhenvisning som sier svart på hvitt at homofili er synd. Finner du det, så mener jeg direkte, og uten å legge noe mellom, at homofili er synd.

Håhå.

Så da mener du dette også, da:

Den som har fått steinene knust eller det mannlige lem skåret opp, skal ikke ha adgang til Herrens menighet. 2 Den som er født i blandet ekteskap, skal ikke ha adgang til Herrens menighet. Selv ikke etterkommerne i tiende ledd kan være med i menigheten.

Eller hva med dette:

9 Dette kan dere spise av alt det som lever i vannet: Alt som lever i vannet, enten det er i havet eller i elver, og som har finner og skjell, kan dere spise. 10 Men alt som finnes i havet og elvene, alt som myldrer i vannet, alt som lever der og ikke har finner og skjell, det skal være en styggedom for dere.

Jeg håper du ikke spiser reker.

Endret av Thendrup
Lenke til kommentar

Håhå.

Så da mener du dette også, da:

Den som har fått steinene knust eller det mannlige lem skåret opp, skal ikke ha adgang til Herrens menighet. 2 Den som er født i blandet ekteskap, skal ikke ha adgang til Herrens menighet. Selv ikke etterkommerne i tiende ledd kan være med i menigheten.

Eller hva med dette:

9 Dette kan dere spise av alt det som lever i vannet: Alt som lever i vannet, enten det er i havet eller i elver, og som har finner og skjell, kan dere spise. 10 Men alt som finnes i havet og elvene, alt som myldrer i vannet, alt som lever der og ikke har finner og skjell, det skal være en styggedom for dere.

Jeg håper du ikke spiser reker.

Hehe.. Jeg er ikke så glad i sjømat likvel:P Ellers så har du kanskje hørt om en fyr som heter Jesus. Han er Guds sønn, som kom til jorden og tok straffen for våre synder. Ellers:

10 Så kalte han folket til seg og sa: «Hør og forstå! 11 Ikke det som kommer inn i munnen, gjør mennesket urent. Men det som går ut av munnen, det gjør mennesket urent.»
. Ellers er jeg stort sett for å følge de lovene som gir mening for meg i dag.

Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom.

Styggedom ja, men synd?..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...