Gå til innhold

Lage bilde-DVD m/backup

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå kommet til det stadiet at jeg begynner å slite veldig med å holde orden på bildene mine. Og derfor har jeg lyst til å prøve noen nytt for å holde orden på de. Sån som det er nå ligger de bare på PCen i mapper.

Ideen min er at jeg kan lage DVD-er som fungerer som backup og samtidig en fin måte å vise de fram på. Problemet er bare et jeg ikke vet om noe programvare som gjør dette. Jeg har tid til å sitte å lære meg et program hvis det gir gode, "proffe" resultater.

Tanken er at jeg lager f.eks en DVD fra hvert år og et fint kover til alle sånn at jeg kan ha de stående i DVD-hyllen lett tilgjengelig og vise de fram hvis noen er interesserte. Jeg vil da ha et fint menysystem som gjør at det er lett og finne fram og vise bildene fra de forskjellige mappene. Så når man da trykker på "Tur til Finmark" så kommer det et slideshow opp, gjerne med musikk i bakgrunnen.

Men i tillegg til denne funksjonen vil jeg gjerne ha backup av alle filene liggende som bildefiler på DVDen i tilfelle jeg skulle trenge å hente de tilbake.

Så jeg trenger en del programvare for å gjøre det her. Så spørsmålet til dere er om dere kan komme med noen gode forslag. Som sagt har jeg god tid for tida, og kan lære meg ny programvare. Tenker at det her måtte vært et langtidsprosjekt.

Så. Har dere noe gode programmer å anbefale? Tenker InDeseign eller Photoshop til koveret til DVD-ene i hvert fall. Trenger program til å lage slideshow som passer på DVD-format (eventuellt Blu-ray?), program til å lage god backup og program for å lage en fin meny.

Noen som tilbyr hjelp, ideer, guider?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tanken er at jeg lager f.eks en DVD fra hvert år og et fint kover til alle sånn at jeg kan ha de stående i DVD-hyllen lett tilgjengelig og vise de fram hvis noen er interesserte. Jeg vil da ha et fint menysystem som gjør at det er lett og finne fram og vise bildene fra de forskjellige mappene. Så når man da trykker på "Tur til Finmark" så kommer det et slideshow opp, gjerne med musikk i bakgrunnen.

Tror du må lage 2 DVD'er - en for backup og en for slideshow.

Jeg bruker Editstudio og DVD Lab pro for slideshows.

http://www.mediachance.com/

For backup kopierer jeg rett og slett mappene over til DVD

Lenke til kommentar

Takk for svar!

En for backup og en for slideshow er kanskje ikke en dårlig ide. Det er vel enklest også.

Kvaliteten på bildene blir bra hvis jeg bruker DVD Lab Pro eller?

Har tidligere prøvd programmer som ødelegger kvaliteten på bildene, og det er jeg i hvert fall ikke interessert i.

Skal sjekke ut DVD Lab Pro.

Jeg har også en annen idè. Finnes det et eller annet program som lager en DVD der man kan bla gjennom bildene selv og velge hvor lange man vil se på hvert bilde? Gjerne med musikk i bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Edit Studio er programmet for å lage slideshow.

Du kan legge på musikk, variere lengde pr bilde, legge på overganger

legge inn tekst - alt i HDMI eller ned til Win Media format.

DVD Lab er programmet for å lage menyer og å brenne DVD-Video

Jeg har også en annen idè. Finnes det et eller annet program som lager en DVD der man kan bla gjennom bildene selv og velge hvor lange man vil se på hvert bilde? Gjerne med musikk i bakgrunnen.

Mulig det må bli noe ala' Medie PC - her er jeg blank.

Lenke til kommentar

Har nå prøvd meg litt fram og liker Edit Studio veldig godt. Enkelt og greit men også mange valgmuligheter.

DVD Lab Pro er jeg heller litt skeptisk til. Har tenkt til å bruke Adobe Encore siden en kamerat av meg anbefalte meg det, og kan hjelpe meg hvis jeg får problemer.

Men problemet mitt nå er å få brent prosjektet mitt fra Edit Studio. Hvordan gjør man det? Er jo masse eksportmuligheter der, men jeg får ikke til å eksportere de i en filtype som DVD-spilleren min takler. Har brukt ConvertXtoDVD, men da ble ikke kvaliteten god nok.

Noen forslag? Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...