Janikk Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Var hos en kompis i går som bor bare noen få hundre meter fra meg. Tok noen få pils der før festen tok slutt. Følte egentlig ikke noe særlig så var DUM nok til å kjøre mopeden hjem istedenfor å la den stå. Ble så stansa av politiet på de få hundre meterne hjem og ransaket for narkotika (random?) og måtte blåse i tillegg. Blåste rødt og ble tatt med ned på stasjonen hvor jeg blåste til 0.4 i promille. Var åpen og ærlig fra det øyeblikket jeg blåste rødt, men nektet selvfølgelig på beslagleggelse av førerkortet. Er 18 år og skulle ha oppkjøring for bil om bare noen få dager, men ser ikke ut som det blir noe av nå iom. at jeg ikke har førerkort lenger. Hva slags straff er sannsynlig å få i denne saken? Sperrefrist? Er usikker på om jeg skal bruke advokat/sende brev/ringe ned dit for å prøve å ro meg i land.. Takknemlig for alle svar Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Hva er det egentlig du har tenkt å ro i land? Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Tok de blodprøve av deg er du fucket uansett om du bare skulle kjøre 10 meter... Er vel fengselsstraff på promillekjøring? i tillegg en bot og tap av førerkort/sperrefrist en stund... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Var det ikke forenklet forelegg mellom 0,2 og 0,5 promille etter at 0,2 blei promillegrense her i landet og tap av førerkort med full pakke over 0,5? Mene å ha lest noe slik for lenge siden men er slettes ikke sikker nå lengere. Lenke til kommentar
Janikk Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 tok ikke blodprøve nei, blåste på stasjonen. Hva jeg hadde tenkt å ro i land? var jo et slags spørsmål på om det var mulig for meg å gjøre noe som helst annet enn å sitte på sidelinjen og se på saksbehandlingen :/ Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Var det ikke forenklet forelegg mellom 0,2 og 0,5 promille etter at 0,2 blei promillegrense her i landet og tap av førerkort med full pakke over 0,5?Mene å ha lest noe slik for lenge siden men er slettes ikke sikker nå lengere. Man slipper i hvert fall fengsel mellom 0,2 og 0,5. Over det er det jo rett i buret. Men jeg er usikker på hva de gjør med mulighetene til å kjøre opp. Lenke til kommentar
Janikk Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) har absolutt ingen lovbrudd tidligere, er det virkelig rett i fengsel hvis jeg kjørte noen meter på moped med over 0.5 i promille? har nettopp fylt 18 også. edit: hva skjer hvis de ikke får beslagleggelsen av førerkortet opp for en juridisk domstol før det har gått 3 uker? slipper jeg all straff da? Endret 13. juli 2008 av Janikk Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Inntil 0,4 promille normalt ikke tap av førerrett 0,4 – 0,5 promille tap av førerrett i 6 måneder 0,5 – 0,8 promille tap av førerrett i 12 – 18 måneder 0,8 – 0,9 promille tap av førerrett i 18 – 20 måneder 0,9 – 1,1 promille tap av førerrett i 20 – 22 måneder 1,1 – 1,2 promille tap av førerrett i 22 – 24 måneder Over 1,2 promille tap av førerrett i minst 2 år Gjentatt promillekjøring innen 5 år tap av førerrett for alltid Mulig at det er noe prøvetid og slikt inne i bildet også? har absolutt ingen lovbrudd tidligere, er det virkelig rett i fengsel hvis jeg kjørte noen meter på moped med over 0.5 i promille? har nettopp fylt 18 også. Om du kjører 100 meter med moped eller et par kilometer er forsåvidt det samme - et lovbrudd er det uansett. Det er i tillegg lagt inn en feilmargin så du vil ikke få utslag på blåsingen før du er oppe i 0,386 promille. (alt under dette går for under 0,2) Endret 13. juli 2008 av datating Lenke til kommentar
Janikk Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 takk. Hva slags straff kan jeg forvente i tilegg til tapet av førerrett som er listet over? tusen takk for alle svar forresten Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Inntil 0,4 promille normalt ikke tap av førerrett 0,4 – 0,5 promille tap av førerrett i 6 måneder 0,5 – 0,8 promille tap av førerrett i 12 – 18 måneder 0,8 – 0,9 promille tap av førerrett i 18 – 20 måneder 0,9 – 1,1 promille tap av førerrett i 20 – 22 måneder 1,1 – 1,2 promille tap av førerrett i 22 – 24 måneder Over 1,2 promille tap av førerrett i minst 2 år Gjentatt promillekjøring innen 5 år tap av førerrett for alltid Mulig at det er noe prøvetid og slikt inne i bildet også? har absolutt ingen lovbrudd tidligere, er det virkelig rett i fengsel hvis jeg kjørte noen meter på moped med over 0.5 i promille? har nettopp fylt 18 også. Om du kjører 100 meter med moped eller et par kilometer er forsåvidt det samme - et lovbrudd er det uansett. Det er i tillegg lagt inn en feilmargin så du vil ikke få utslag på blåsingen før du er oppe i 0,386 promille. (alt under dette går for under 0,2) Interessant, har du kilde på dette..? Ang de 3 ukene du henviser til, så har du misforstått litt. Om de ikke gjør noe innen 3 uker og du ikke samtykket til beslag, kan du få igjen lappen og ha den inntil de gjør noe, dvs at de kan komme 10 minutter etterpå og ta den igjen. All straff slipper du ikke. Ang økonomisk straff på promille, er ikke dette ofte inntektsbasert ? Edit; Fra 2006, men en liten indikasjon vertfall? http://www.fvn.no/nyheter/article423613.ece Endret 13. juli 2008 av Marvil Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Interessant, har du kilde på dette..? Ja, her har du en kilde. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Jeg vet jeg er usaklig nå: Håper du får en skikkelig bot og sperretid. Hater fyllekjøring over alt i verden! Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 du burde aldri fått oppkjøring når du brgnner det med at det var kort avstand. så viser det at du har et rånet forhold til kjøring og drikking Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Artig at folk skriver den type innlegg (tisynelatende) i påvirket tilstand. ^^ I prinsippet avskyr jeg fyllekjørere jeg og. men tross alt: noen hundre meter på moped etter to øl.. Hvor mange kunne han egentlig drept? Lenke til kommentar
havfal Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Det handler ikke om at han kunne kjørt ned et busslass med unger eller ikke, men holdninger og prinsipper. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Jeg har ingen prinsipper som forteller meg at det er galt av en fyr å fyllekjøre på et kontinent der det ikke finnes andre mennesker. Moped hjem etter en kveld med to øl havner i samme kategori. Om man i det hele tatt kan kalle det fyllekjøring når det er under 0,5 er jo også en sak for seg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Håper du får en bot og må vente med oppkjøringen din lenge, hadde du vært smart kunne du latt mopeden stå hos kompisen din å gått de hundre meterne. Er det noe jeg virkelig blir irritert over så er det dårlig holdning i trafikken så det er til pass for deg om du får straff. End of Discussion Lenke til kommentar
Merko Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 "Straffet eller domfelt for beruselse (utsettelse inntil to år)" Står det i kjøreboka mi. =p Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Jeg har ingen prinsipper som forteller meg at det er galt av en fyr å fyllekjøre på et kontinent der det ikke finnes andre mennesker. Moped hjem etter en kveld med to øl havner i samme kategori. Om man i det hele tatt kan kalle det fyllekjøring når det er under 0,5 er jo også en sak for seg. Fyllekjøring i den forstand at du ikke er 100% klar i hodet når du er ute på veien. Synes du det er greit med 3 øl? 4 øl, hvis man føler seg helt klar i hodet? Hva som man drikker 5 øl og føler seg like klar og fin? Kanskje man bare skal drite i hele promillegrensen og heller bestemme selv når man har drukket nok til å ikke kjøre. Lenke til kommentar
tiiim Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Nå må vi holde oss saklige. det å ta 1-2øl har nesten ingenting å si. Det at det også var kort avstand mellom "fest" og hjemmet samt at det foregikk på moped er skjerpende omstendigheter. Regner også med at dette skjedde på natterstid på en lite folksom vei. Dersom du ble tatt med 0,4 regner ejg med at du vil få et forelegg/bot og ikkeno mer enn det. Tror det går på intekt utifra hvor høy boten blir. Dersom du ikke har noen inntekt eller boten er høyere enn utregning av inntekt gjelder boten. Nå må vi huske at promillegrensen i norge (og enkelte andre land) er streng, noe jeg selvfølgelig ikke har noe imot. Men flertallet av forskere og leger mener at promille på under 0,6 som regel ikke fører til flere alvorlige ulykker. Helt enig i at det å i det heletatt å kjøre påvirket er en dum ide. Men i dette tilfellet så har det skjedd og da må vi jo heller se på løsningen enn dumskapen. Hadde det skjedd midt i oslo sentrum kl 15 i karl johansgt hadde jeg nok bare kalt deg idiot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg